Negatieve rente als katalysator

Kalo Bagijn 2021

(Uit VVP 3-2021) De grote spaarzin van mensen ondanks de lage rente heeft ook mede-oprichter Kalo Bagijn van Brand New Day verrast, zegt hij. “Blijkbaar gaan mensen pas op zoek naar alternatieven bij een negatieve rente.”

Pensioensparen en -beleggen voor particulieren is de markt waar Brand New Day zich sinds kort volledig op richt. Het belang in de PPI die Brand New Day had samen met a.s.r. is afgestoten. Ook is het levenbedrijf verkocht. Dat laatste verrast wat minder dan stoppen met de PPI joint venture.

Bagijn: “Ooit hebben we een levensverzekeraar (Uw Toekomst, red.) overgenomen, omdat onze pensioenklanten ook vroegen om overlijdensrisicodekking en garantieverzekeringen. Maar de orv-markt werd zo concurrerend dat wij er geen potten konden en wilden breken. En om bij deze lage rente rendementsgaranties te bieden… Dat zorgde ervoor dat wij de strategische keuze hebben gemaakt ons levenbedrijf over te doen aan Waard Leven.”

‘Disruptie ontstaat als jij het veel goedkoper kunt doen dan de concurrent’

Maar waarom het belang in de PPI verkocht? Juist nu grote slagen worden gemaakt met een nieuw pensioenstelsel is dat opmerkelijk, want er zullen vast pensioenfondsen zijn die bij deze gelegenheid besluiten tot uitbesteding aan een verzekeraar. En variabel pensioen wordt de default van het Nieuwe Pensioen Contract en Wvp+, een kolfje naar de PPI-hand. “Ons bankbedrijf groeit sterk. Dat betekent, want zo is het voorschrift, dat we meer kapitaal moeten aanhouden. En toen deed zich vorig jaar de mogelijkheid voor ons belang in de PPI te verkopen en hebben we daarvoor gekozen. Het was zeker niet onze intentie en we nemen met pijn in het hart afscheid, maar het heeft wel als voordeel dat we ons nu echt helemaal kunnen focussen op de particuliere markt van sparen en beleggen voor later.”

Nieuw pensioenstelsel

Het nieuwe pensioenstelsel gaat over de tweede pijler terwijl Brand New Day zich beweegt in de derde. Maar toch, hoe kijkt Bagijn tegen het nieuwe stelsel aan?

“Mensen hebben het idee dat in het oude systeem hun pensioen gegarandeerd was. Dat is natuurlijk nooit zo geweest, kijk maar naar het feit dat pensioenen al jaren niet geïndexeerd worden. Maar vanwege die perceptie is de juiste communicatie bij de overgang naar het nieuwe stelsel cruciaal. Wil je de zekerheid van een laag pensioen of een reële kans op een hoger pensioen?”

De constante aandacht in de media over het nieuwe pensioenakkoord heeft ertoe geleid dat het pensioenbewustzijn is toegenomen. Ook onder millennials. “Het aantal nieuwe klanten van Brand New Day groeit jaar op jaar erg hard en maar liefst 36 procent van de nieuwe klanten die in 2020 een pensioenrekening-beleggen of pensioenrekening-sparen opende, was millennial.

In 2015 was dat aandeel nog maar 24 procent. Uit eigen onderzoek onder nieuwe klanten blijkt dat jongeren zich steeds bewuster worden van hun eigen rol en verantwoordelijkheid om later voldoende geld te hebben. Jongeren nemen steeds actiever het opbouwen van pensioen in eigen hand.” Deze trend bevestigt volgens Bagijn ook dat de derde pijler meer dan genoeg potentieel biedt.

Omslag

Tot verwondering van Bagijn legt de consument een enorme spaarzin aan de dag ondanks de aanhoudend lage rente. “Je zou eerder verwachten dat mensen hun geld uitgeven of alternatieven zoeken met meer rendement. Het lijkt erop dat mensen redeneren: nu ik minder rente krijg, moet ik meer sparen om toch mijn doel te halen. Inmiddels zien wij wel een omslag, nu negatieve rente steeds meer de norm wordt. Wij merken dat de aandacht voor beleggen voor later toeneemt.”

Adviseurs zijn volgens Brand New Day prima in staat de consument hierin te begeleiden. Dat zou van Bagijn meer mogen, ook om de consument te beschermen tegen zijn of haar eigen irrationele gedrag. “De meeste productie komt nog altijd direct binnen en dat kanaal groeit ook harder dan het advieskanaal. Dat adviseurs verhoudingsgewijs vaker een pensioenrekening-sparen aanraden dan een pensioenrekeningbeleggen, komt vooral door de onwetendheid over beleggen en hoe je hier succesvol een verdienmodel aan koppelt.”

Als adviseur hoef je volgens Bagijn niet per se een beleggingsexpert te zijn om klanten te kunnen begeleiden op beleggingsvlak. “De ervaring laat zien dat maar weinig partijen in staat zijn langdurig de index te verslaan. Daarom zetten wij nadrukkelijk in op indexbeleggen. Als adviseur hoef je geen individuele beleggingsportefeuilles samen te stellen en te bewaken. Maar je kunt wel samen met de consument bezien of beleggen in zijn financiële huishouding past en welke indexfondsen het beste aansluiten. Voor veel mensen is duurzaamheid bijvoorbeeld een steeds belangrijker thema. Men is zelfs bereid een stukje rendement in te leveren voor het duurzame doel. Besef overigens wel dat duurzame aandelen zich in grote lijnen hetzelfde gedragen als gewone aandelen. Ook hier geldt: ga voor de lange termijn, zorg voor een goede spreiding, weeg ieder jaar je portefeuille opnieuw en bouw het risico af naarmate je dichter bij je einddoel komt.”

 

Kalo Bagijn: ‘Genoeg potentie voor de derde pijler.’

Lage kosten

De keuze van Brand New Day voor indexbeleggen heeft ook te maken met de wens de kosten zo laag mogelijk te houden. Brand New Day gaat vanaf het begin prat op lage kosten “Ook wij maken zo veel mogelijk gebruik van nieuwe technologie. Wij werken aan slimme tooling (robots) om klanten en adviseurs op weg en on track te houden met beleggen. Het is een middel om kosten naar beneden te brengen. Want echte disruptie ontstaat als jij het veel goedkoper kunt doen dan de concurrent. Zo heb ik het bij BinckBank benaderd en zo benader ik het bij Brand New Day nog steeds. En ja, banksparen bood ons de mogelijkheid om goedkoop te zijn. Maar dat is ondernemen: nieuwe mogelijkheden benutten. Levensverzekeraars zitten nog steeds op een hele grote zak geld dankzij de bestaande portefeuille. Maar ze zullen toch een keer op zoek moeten naar een nieuw verdienmodel, omdat steeds meer polissen expireren en er niks nieuws voor in de plaats komt. Ik zie nog altijd relatief weinig vernieuwing bij verzekeraars.”

Reactie toevoegen

 
Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

De naam Bedrijfspensioen van Brand New Day PPI is omgedoopt tot Doenpensioen van a.s.r. De naamwijziging is een gevolg van de volledige overname van premiepensioeninstelling...

Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen

Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen

"Wie in eigen beheer pensioen opbouwt, moet vrezen dat de koopkracht van de oudedagsvoorziening straks een kwart of zelfs de helft (!) lager ligt dan hij of zij...

Brand New Day verlaagt kosten

Brand New Day verlaagt kosten

Brand New Day heeft de kosten voor de vrije beleggingsrekening (box 3) en kinderrekening-beleggen (box 3) verlaagd. Voorheen betaalden klanten over iedere storting...

Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert sinds deze maand meer dan een miljard euro pensioenspaargeld. De online pensioenbank claimt nu een marktaandeel van 20 procent op basis van...

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Bijna een op de drie vrouwen die beleggen is daar het afgelopen jaar mee gestart, aldus onderzoek van Markteffect in opdracht van Brand New Day. Conclusie: het aantal...

"Tijdelijke oudedagslijfrente niet afschaffen"

"Tijdelijke oudedagslijfrente niet afschaffen"

MoneyWise en Brand New Day roepen op om de afschaffing van de tijdelijke oudedagslijfrente uit het conceptvoorstel Wet toekomst pensioenen te halen. De twee partijen:...

“Beter kijken naar effect CPB-voorstel op pensioenopbouw millennials”

“Beter kijken naar effect CPB-voorstel op pensioenopbouw millennials”

Het nieuwe beleidsvoorstel van het CPB, over de flexibelere vormgeving van het pensioenstelsel, maakt de kloof in pensioenopbouw tussen verschillende generaties...

Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

“Waar we vroeger vooral klanten bij de grote verzekeraars vandaan haalden, gaan we nu steeds meer concurreren met de grootbanken.” Aldus Kalo Bagijn,...

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR heeft de overname van Brand New Day PPI afgerond. ASR krijgt door de overname een marktaandeel van 15 procent in de markt voor beschikbare premieregelingen....

Beleggen: het nieuwe normaal

Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...