Nieuwe ontwoekertaak adviseur

Christel van Bommel 2018

Na jarenlang woekerpolissen te hebben aangepakt, zijn er inmiddels meer producten die moeten worden ‘ontwoekerd’. Bijvoorbeeld aflossingsvrije hypotheken die op einddatum niet kunnen worden afgelost. En de locked-up problematiek bij doorlopende kredieten.

Producten die jaren geleden heel gewoon waren, blijken nu problemen te (kunnen) veroorzaken. Die problematiek moet volgens de toezichthouder zo snel mogelijk worden aangepakt. En die taak, beste adviseur, ligt bij u. Dus daar gaat u weer. Klanten aanschrijven dat die (deels) aflossingsvrije hypotheek toch tijdens de looptijd moet worden afgelost. Omdat er anders aan het einde van de looptijd een probleem ontstaat wanneer de klant de hypotheek niet kan aflossen. Als de geldverstrekker de lening verlengt, is de hypotheekrente niet meer aftrekbaar. Hierdoor stijgt de maandlast. En is die maandlast met het pensioeninkomen nog wel betaalbaar? Is dit nieuws? Ik hoop van niet. Als het goed is, heeft u uw klant bewust een aflossingsvrije hypotheek geadviseerd. En omdat u uw klant tijdens de looptijd nog wel eens spreekt, weet u hoe de huidige stand van zaken op persoonlijk en financieel gebied is. Dan weet u ook of die hypotheek nog steeds passend is of niet. Zo niet, dan heeft u waarschijnlijk de klant hierop gewezen en een nieuw advies voorgelegd. Zoals een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur dit behoort te doen.

En wat te denken van die klant die jaren geleden een consumptieve lening heeft afgesloten voor een auto of caravan. Hij betaalt netjes iedere maand zijn termijn, bestaande uit rente en aflossing. Maar door de stijgende rente is het aflosdeel van de maandlast nihil geworden. De klant betaalt dus vrijwel alleen maar rente. Gevolg is dat hij veel langer en meer betaalt aan de lening van een auto of caravan die hij misschien niet eens meer heeft. Of die zijn waarde verloren heeft. Daarnaast zijn ook de leennormen gewijzigd. Op hetzelfde inkomen van jaren geleden, kan nu veel minder geleend worden. De lopende lening is met

‘Kop in het zand of de klant uitnodigen?’

de huidige normen onverantwoord en kan niet worden overgesloten. De klant zit vast, is locked-up. Wat nu? De klant aanschrijven en samen met de geldverstrekker bekijken wat de mogelijkheden zijn om hem zo snel mogelijk te laten aflossen.

Zijn alle aflossingsvrije hypotheken een woekerhypotheek? Zijn alle klanten met een doorlopend krediet locked-up? Nee en dat weet u zelf ook. Het komt allemaal neer op het gegeven advies en de verslaglegging daarvan. Waarom heeft u dat specifieke product aan de klant geadviseerd? Welke alternatieven heeft u de klant laten zien? Of week de klant af van uw advies? Heeft u de klant dan goed gewezen op de mogelijke risico’s en (financiële) consequenties? Tijden, normen en omstandigheden veranderen. Het is maar net hoe u daar mee omgaat. Kop in het zand? Of de klant uitnodigen?

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Zelf weer even klant

Zelf weer even klant

(door Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur) Adviseren komt eigenlijk overal op hetzelfde neer. Inventariseren, analyseren wat passend is bij de wensen...

Moet ik premieontwikkelingen werkelijk bewaken in het kader van de nazorg?

Moet ik premieontwikkelingen werkelijk bewaken in het kader van de nazorg?

(door Robin van Beem, Polis Advocaten) Op grond van de Wft heeft u niet veel verplichtingen in het kader van de nazorg. Met name dat u klanten moet informeren (dus...

De juiste mentaliteit

De juiste mentaliteit

(door Christel van Bommel, compliance-expert) Een adviesrapport is niet bedoeld als cover your ass. Het is een middel voor inventarisatie en analyse. Zodat een...

Weurding en Wiertsema op Vakevent Bijzondere Risico's

Weurding en Wiertsema op Vakevent Bijzondere Risico's

Verbondsdirecteur Richard Weurding en Adfiz-directeur Enno Wiertsema belichten allebei vanuit hun perspectief het thema (on)verzekerbaar van bijzondere risico's...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...

Transparantie? Ten aanzien van de juiste zaken graag!

Transparantie? Ten aanzien van de juiste zaken graag!

Het begin van een nieuw jaar is altijd een goed moment om terug te kijken en vooruit te kijken. Als adviseur bevindt u zich in een branche die als geen ander altijd...

Incidentenprocedure

Incidentenprocedure

Het belang van een incidentenprocedure bleek weer eens in het geval waarin een kantoor door een aanbieder werd gewezen op mogelijke fraude door een van de medewerkers....

Moeilijk doen terwijl ‘t goed kan

Moeilijk doen terwijl ‘t goed kan

(door Christel van Bommel, Polis Advocaten) Als compliance-adviseur kom ik vaak bij financieel dienstverleners over de vloer. Om ze te adviseren over het inrichten...

Formaliteit?! Lampje ging uit...

Formaliteit?! Lampje ging uit...

O nee…daar heb je haar weer. Komt ze weer zeuren wat er allemaal niet goed gaat. Dat een procedure niet juist is uitgevoerd of een werkwijze niet klopt....

Nieuwe ontwoekertaak adviseur

Nieuwe ontwoekertaak adviseur

Na jarenlang woekerpolissen te hebben aangepakt, zijn er inmiddels meer producten die moeten worden ‘ontwoekerd’. Bijvoorbeeld aflossingsvrije hypotheken...