Nieuwe VFN-Gedragscode

Geldstukken 2019

Op 1 mei 2019 komt de VFN met een nieuwe VFN-Gedragscode. De exacte inhoud is nog niet bekend, maar de VFN heeft inmiddels laten doorschemeren welke in het oog springende aanpassingen mogen worden verwacht. De nadruk ligt met name op doorlopende kredieten. Wij lichten alvast een tipje op van de sluier.

Al jaren wordt er in de consumptief kredietmarkt geworsteld met de ‘lock-up’-problematiek. Het gaat dan om situaties waarbij een doorlopend krediet niet kan worden overgesloten naar een andere aanbieder, omdat de leennormen strenger zijn geworden of omdat de persoonlijke situatie van de kredietnemer is gewijzigd. Om die reden heeft de VFN in 2014 besloten om hiervoor een oplossing te creëren in de VFN-Gedragscode. Dit heeft geresulteerd tot de toevoeging van artikel 6 sub e van de Gedragscode.

In die situaties waar slechts sprake is van oversluiting van een lopend consumptief krediet naar een andere aanbieder, waarbij deze oversluiting aantoonbaar in het belang is van de consument, kan de kredietaanbieder, hoewel er niet wordt voldaan aan de VFN-leennormen, ervoor kiezen om toch een akkoord te geven.

Om invulling te geven aan het belang van de consument zal in ieder geval sprake moeten zijn van een lager rentepercentage voor de consument na oversluiting. Daarnaast is bij de vaststelling van het dienen van het klantbelang in ieder geval relevant in welke mate de oversluiting leidt tot verhoging van de kredietsom, verlaging van de aflossingscomponent of verzwaarde verzekeringsdekking in combinatie met adviesgerelateerde kosten. Consumenten, die met hun doorlopende krediet niet meer over kunnen stappen naar een andere aanbieder, worden extra beschermd.

Tussentijdse toetsing

Doorlopende kredieten zijn flexibele kredietvormen. Leningnemers kunnen naast de reguliere aflossingen ook kosteloos extra aflossen. Dat stimuleert wellicht om zo snel mogelijk de openstaande schuld af te bouwen. Aan de andere kant kan dezelfde kredietnemer afgeloste bedragen ook weer kosteloos opnemen. Daar loopt de kredietnemer het grootste risico. Vooral daar waar de kredietnemer geconfronteerd wordt met een lager inkomen en/of hogere lasten.

Om problematische schuldensituaties te voorkomen, worden in de nieuwe Gedragscode extra verantwoordelijkheden opgenomen voor kredietaanbieders. De kredietaanbieder moet namelijk periodiek blijven toetsen of het doorlopend krediet nog steeds past bij de financiële situatie van de kredietnemer.

Opnameblokkering

Als de kredietnemer, ondanks de extra acties van de kredietaanbieder, alsnog in een problematische schuldsituatie terecht is gekomen, dan moet het doorlopend krediet geblokkeerd worden voor vervolgopnames. Hiermee wordt voorkomen dat de problemen nog groter worden.

Tot slot zal de looptijd van een doorlopend krediet aan banden worden gelegd. Voor de meeste doorlopende kredieten geldt op dit moment een onbepaalde looptijd. Met dien verstande dat de limiet moet worden afgebouwd vanaf een bepaalde leeftijd, meestal tussen de 60 en 70 jaar. In de nieuwe gedragscode wordt een maximale looptijd opgenomen van vijftien jaar.

Partner van dit artikel
Lindenhaeghe

Lindenhaeghe

Lindenhaeghe is een snelgroeiend opleidings-, trainings- en exameninstituut voor professionals. Bij hen kun je terecht voor vakgerichte (financiële) opleidingen, examens en trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. 

Reactie toevoegen

 
Editie
Lindenhaeghe ontwikkelt AI e-learning voor adviseurs

Lindenhaeghe ontwikkelt AI e-learning voor adviseurs

Lindenhaeghe introduceert op het SEH-congres AI e-learning voor adviseurs. Deze opleiding is tot stand gekomen na een marktonderzoek en gesprekken met diverse partijen...

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...