Nog lange weg te gaan

Zelf auto

(Uit katern Nieuwe Risico's, VVP 02-2022) De zelfrijdende auto, een paar jaar geleden werd gedacht dat hij de autoverzekeringsmarkt totaal zou disrupten. Zo ver is het nog lang niet.

De ontwikkeling van de zelfrijdende auto is op een zijspoor geraakt. Niet alleen omdat de technische en juridische uitdagingen groot zijn. Maar omdat verduurzaming bij de autobouwers momenteel veel meer prioriteit heeft.

Autofabrikanten en wetgevers hanteren bij de zelfrijdende auto vijf categorieën: (1) assistentie, (2) gedeeltelijk autonoom, (3) semi-autonoom, (4) verregaand autonoom, (5) volledig autonoom. Toen het model A8 werd aangekondigd, zei Audi dat deze wagen op level drie zou zijn. Dat wil zeggen dat de zogeheten AI traffic jam pilot van de Audi A8 bij snelheden tot 60 kilometer per uur op snelwegen en wegen met dubbele rijbanen met een afscheiding diverse rijfuncties zou kunnen overnemen. Uiteindelijk besloot Audi de pilot niet te activeren. Vanaf categorie drie blijft het vooralsnog bij concept cars, al heeft Mercedes inmiddels aangekondigd haar level drie-systeem Drive Pilot later dit jaar – voorlopig alleen in Duitsland – beschikbaar te maken in de S-klasse.

Wettelijk kader

Audi liep er tegenaan dat het ontbreekt aan een duidelijk wettelijk kader voor de zelfrijdende auto. Dat kader zit er wel aan te komen, tenminste als we het Nederlandse kabinet mogen geloven. Dat meldde op 30 november jongstleden aan de Tweede Kamer, in een brief over de voortgang van smart mobility in in Nederland: “Vanaf juli 2022 is het mogelijk Europese goedkeuring aan te vragen voor de eerste lichting ADS (Automated Driving Systems) die tijdens file op de snelweg zelfstandig rijdt. Recent is namelijk een reglement opgesteld dat uniforme voorwaarden formuleert voor de toelating van voertuigen met Automated Lane Keeping System (ALKS). ALKS regelt zelfstandig de voorwaartse en zijwaartse bewegingen van het voertuig binnen één rijstrook en kan dus voor een bepaalde tijd zelf de primaire controle uitvoeren over het voertuig. De scope van ALKS is volgens dit reglement gelimiteerd (maximaal 60 kilometer per uur, alleen personenauto’s, op wegen met een fysieke middenberm) en kan daarom alleen gebruikt worden wanneer de snelheid – bijvoorbeeld door een file – tijdelijk verlaagd is. Momenteel wordt internationaal gewerkt aan uitbreiding van deze functionaliteit naar hogere snelheden, andere voertuigtypen en inclusief rijstrookwisselingen. Dit vraagt om een zorgvuldige beschouwing van de veiligheidsrisico’s en in de praktijk testen.”

Aansprakelijkheid

Stel dat het wettelijk kader voor semi-autonoom rijden er inderdaad snel komt, is de volgende vraag wie juridisch aansprakelijk is bij een onverhoopt ongeluk. De grote vraag in dit verband is of de bestuurder wordt geacht tijdens het semi-autonoom rijden alert te blijven, om te kunnen ingrijpen als dat nodig is. Dit is bij level drie het geval. Dus is hij ook aansprakelijk als het misgaat. In ieder geval wordt er tot nu toe zo geredeneerd, ook op de eerste levels. Op het moment dat men, zoals op de levels vier en vijf, tijdens het rijden zijn aandacht op andere zaken kan richten, wordt het een ander verhaal. In principe is dan de producent en/of softwarebouwer aansprakelijk.

Hier ligt de disruptie op de loer voor de traditionele autoverzekering. Maar het duurt nog wel even dus voordat er zelfrijdende auto’s op de levels vier en helemaal vijf zijn.

Reactie toevoegen

 
"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

Rijbewijzen opnieuw langer geldig vanwege lockdown

Rijbewijzen opnieuw langer geldig vanwege lockdown

Minister Van Nieuwenhuizen treft een nieuwe coulanceregeling waardoor rijbewijzen die tussen 1 december 2020 en 1 maart 2021 verlopen, tot 1 maart geldig blijven....

Hybride en keyless entry auto’s  in 2020 populairder bij dieven

Hybride en keyless entry auto’s in 2020 populairder bij dieven

Hybride en keyless entry auto’s werden in 2020 populairder bij autodieven, blijkt uit data van de AutodiefstalBarometer van Interpolis. De verzekeraar: "Uit...

Verbond: "Geen onverzekerbaarheid door strengere Kiwa-eisen"

Verbond: "Geen onverzekerbaarheid door strengere Kiwa-eisen"

De strengere eisen van keuringsdienst Kiwa aan ‘keyless entry-systemen' hebben volgens het Verbond geen gevolgen voor de verzekering. Aldus de verzekeraarsorganisatie...

Oldtimers vrijgesteld van APK-plicht

Oldtimers vrijgesteld van APK-plicht

Voertuigen van 50 jaar of ouder hoeven vanaf 1 januari 2021 niet meer verplicht APK gekeurd te worden. Voor historische voertuigen van voor 1 januari 1960 gold al...

TLN zet extra in op preventie met Hello Mobility

TLN zet extra in op preventie met Hello Mobility

Hello Mobility gaat samenwerken met branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN). Hello Mobility levert een preventieprogramma op maat waarin rijgedrag...

WA: Directe Schadeafhandeling vanaf 1 juli

WA: Directe Schadeafhandeling vanaf 1 juli

Als alles volgens plan verloopt, stapt het overgrote deel van de motorrijtuigverzekeraars op 1 juli over op Directe Schadeafhandeling en volgt een klein deel in...

Neefje op bezoek? Autosleutels verstoppen!

Neefje op bezoek? Autosleutels verstoppen!

Laat de autosleutel niet op tafel liggen als een neefje op bezoek is... Een oom deed dat wel, waarna zijn neefje ging joyriden met schade tot gevolg. Bovemij - de...

Verzekeraars mogen gezamenlijke regeling invoeren voor afhandeling autoschades

Verzekeraars mogen gezamenlijke regeling invoeren voor afhandeling autoschades

Verzekeraars mogen van de ACM samen een regeling invoeren om schades aan motorrijtuigen sneller en eenvoudiger af te handelen. Nu moeten consumenten met een Wettelijke...

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Jaarpremies van WA-autoverzekeringen lopen behoorlijk uiteen, terwijl de voorwaarden in de meeste gevallen grotendeels hetzelfde zijn. Dat constateert de Consumentenbond,...