Oud en nieuw

Martin Koot (2022)

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 06-2022) MoneyView en ik vieren in 2023 allebei ons dertigjarig jubileum. Deze mijlpaal maakt dat ik, bij wijze van uitzondering, in deze column iets meer over onszelf schrijf dan andere keren. Met een blik terug én vooruit.

In 1993 startte ik als offertemaker op de hypotheekafdeling van de Zwolsche Algemeene en richtte financieel adviseur Jan Riemens MoneyView Research op, overigens zonder enig causaal verband. Er gebeurde dat jaar natuurlijk meer wat memorabel is. Intel introduceerde de eerste Pentiumchip (voor de connaisseurs onder u, de 80586), de eerste internetbrowser zag het daglicht (Mosaic, wie kent het nog?) net als het videospel Doom, de godfather van alle shooter games. Iets meer cultureel verantwoord was het verschijnen van het fantastische boek Heren van de thee van Hella Haasse en de allereerste editie van popfestival Lowlands, waarvan ik nadien zo’n 20 edities heb bezocht. Getreurd kon er worden over het verscheiden van het weekblad Kuifje , na 48 jaargangen was de koek op. Bij MoneyView én bij mij is dat nog lang niet het geval; er is nog genoeg te doen.

Halfbakken

Onlangs keek ik een ochtend mee op de hypotheekafdeling van een grote serviceprovider. Behalve een verdubbeling van het aantal schermen, aanzienlijk lagere stapels papier op de bureaus en een wildgroei aan vaak miezerige acceptatieregeltjes is er in dertig jaar bar weinig veranderd. Veel dezelfde formulieren en documenten passeren de revue, adviseurs (vroeger noemden we ze tussenpersonen) gooien nog altijd halfbakken aanvragen over de digitale schutting (een derde van de aanvragen kan niet met een rentevoorstel beantwoord worden) en als het druk wordt gaat iedereen harder rennen. Ondanks die mooie schermen en een meer digitale papierstroom is het proces nog even inefficiënt als dertig jaar terug – misschien zelfs een tandje erger. Voordat u mij wegzet als zwartkijkende zuurpruim: er is hoop, beste lezer! Daarover verderop meer.

Voor MoneyView is in die dertig jaar veel veranderd. Ooit begonnen met krantjes, papieren rapporten en een heuse telefoonlijn voor spaarrentes (seks verkoopt beter) levert het bedrijf tegenwoordig hoogwaardige productdata en vergelijkingssoftware voor alle schakels in de keten. De eigen benchmarkmethodiek, ook wel de sterretjes van MoneyView genoemd, is de norm geworden voor productontwikkelaars. De missie echter is in al die jaren onveranderd gebleven: financiële producten transparant en vergelijkbaar maken, van spaarrekeningen en alle soorten schadeverzekeringen tot en met lijfrentes, pensioenverzekeringen en hypotheken.

Ja of nee

Inmiddels gebruiken meer dan 2.000 hypotheekadviseurs onze software om oplossingen te vinden voor hun klanten en objectief vast te stellen hoe de prijs-/ kwaliteitverhouding is van die bij de klant passende producten. We staan aan de vooravond van een volgende ontwikkeling, en daar ligt de hoop in besloten waar ik het zojuist over had. Veel van de productdata is op te splitsen naar vragen die eenvoudig met ja of nee te beantwoorden zijn, dan wel met een enkel getal. Door de klantdata tegen deze dataset aan te houden, wordt snel duidelijk wat bij welke aanbieder en welk product mogelijk is. Een digitale pré-acceptatie, voordat de Martin-van-nu de hypotheekaanvraag op zijn scherm krijgt. Met daarbij gelijk gedetailleerde informatie over aspecten die zich niet eenvoudig laten vangen in een ja of nee of een getalletje. We zijn op diverse fronten hiermee bezig – en dan gelijk marktbreed, niet voor een enkele aanbieder. Overigens hoorde ik van een van hen, een grote ook nog, dat ze eindelijk brondata gaan accepteren als valide vervanging van een aantal documenten. ‘Iemand moet er toch een keer mee beginnen,’ zei hij tegen mij. Gelijk heeft hij, lang leve de pioniers!

‘Proces nog even inefficiënt als dertig jaar terug’

Het nieuwe jaar, ons gezamenlijk jubileumjaar, gaat laten zien of het ons zal lukken de doorstroming in de hypotheekketen vlotter te maken en wie weet, filevorming uit te bannen. Om al te hoge verwachtingen te voorkomen: spitsstroken hebben dat laatste niet kunnen bewerkstelligen op onze snelwegen. Weet u trouwens wanneer de eerste werd geopend? Juist, in 1993.

Reactie toevoegen

 
MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

“Als je nu kijkt wat voor producten ‘laten beleggen’ er worden aangeboden en welke informatie hierover voorafgaand aan het openen van zo’n...

Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

(Dion van der Mooren, MoneyView, in VVP 2-2024) Zeker voor mensen die zich niet willen verdiepen in alle losse beleggingsmogelijkheden die een normale beleggingsrekening...

Stijging spaarrente zwakt weer af

Stijging spaarrente zwakt weer af

Na een jaar waarin de spaarrentetarieven een enorme stijging hebben laten zien bij zowel de dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) als lange termijndeposito’s...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

De spaarrentes in Nederland zijn weer terug op het niveau van tien jaar geleden, blijkt uit onderzoek door MoneyView. Op 1 maart was het gemiddelde rentetarief 2,5...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...