Pole position

Pole Position

Consumenten vinden financieel advies belangrijk en de onafhankelijk adviseur staat daarbij in pole position , zo blijkt uit onderzoek ‘Trendonderzoek klantgerichtheid verzilveren 2019’ van Fred de Jong in samenwerking met Björn Bierhaalder (MCH Consultancy) en Susan Visser (Zeker Susan). Mooi nieuws voor adviseurs! Maar er zijn kanttekeningen te plaatsen.

Een belangrijke constatering uit het onderzoek ten behoeve van de VVP Dag van het Topadvies is dat consumenten iets anders verstaan onder klantgerichtheid dan adviseurs. Terwijl veel adviseurs nog vaak denken in productoplossingen, willen klanten vooral beter inzicht in en overzicht krijgen van hun totale financiële gezondheid. Daarover willen ze graag het gesprek aan met een financieel adviseur en voor die dienstverlening zijn ze ook bereid te betalen.

Natasja Naron van Gabriël Financiële Bescherming vertelde op de Dag van het Topadvies aan haar collegaadviseurs dat haar klanten enthousiast zijn over haar drie-stappenplan. “We maken eerst de persoonlijke prioriteiten helder. Wat is echt belangrijk? Welke passies geven je leven kleur? Vervolgens creëren we inzicht in het geheel van je financiën en tenslotte helpen we je om de stappen te zetten die nodig zijn. Zo worden je financiën een middel om je dromen te realiseren. Zo heb je genoeg om van te leven en genoeg om door te geven.”

Het drie-stappenplan van het advieskantoor uit Amersfoort kost 150 euro per uur en gemiddeld is er zo’n tien uur aan advies nodig. Klanten betalen dat graag, ook als de uitkomst zou zijn dat ze het prima voor elkaar hebben en er geen actie is vereist. Voor veel adviseurs was dit lastig. “Klanten betalen dus 1.500 euro om te horen dat ze niets hoeven doen?” Volgens Naron is dat logisch. “Mensen willen weten hoe ze ervoor staan. Als ze horen, uiteraard geheel onderbouwd, dat ze het prima voor elkaar hebben, dan hebben we voor hen rust gecreëerd. Dat kan heel veel waard zijn.” Dat blijkt ook uit de gemiddelde waardering voor het advieskantoor van een 9,5. En mocht iemand de dienstverlening nodig hebben, maar niet kunnen betalen, dan geeft het kantoorkorting of kan het in sommige gevallen gratis. En ja, het kantoor is financieel kerngezond.

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat consumenten het intermediair voornamelijk als zelfstandige en niet zo zeer als onafhankelijk adviseur beschouwen, ook al zal de nieuwe wetgeving, die waarschijnlijk ingaat per 1 januari 2020 hier meer duidelijkheid in gaan brengen. Tot nu toe houdt het ministerie van Financiën vast aan de driedeling: verkoopadviseur, zelfstandig adviseur en onafhankelijk adviseur, maar ook Financiën is niet gelukkig met de term verkoopadviseur en consumenten zien het verschil nauwelijks tussen een zelfstandig (bank) en een onafhankelijk (intermediair) adviseur. De kans is groot dat straks wordt gekozen voor de tweedeling: onafhankelijk en gebonden adviseur. Dat biedt meer duidelijkheid, ook al is er voor veel kantoren een keerzijde. Niet iedereen zal zich na 1 januari 2020 nog onafhankelijk mogen noemen. Alleen al hierom is een andere profilering het overwegen waard.

In deze editie van VVP schrijft De Jong: “Financieel advies zal veel meer moeten gaan over het kunnen realiseren van dromen voor later, zorgen dat er buffers zijn voor toekomstige zorgkosten en studies van kinderen etc. De zorgen van de consument zijn groot en divers, het wegnemen van die zorgen wordt de grootste kans voor financieel adviseurs in de toekomst.”

Hoogste tijd dat onafhankelijk advieskantoren hun pole position gaan verziveren.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Nieuwe economie centraal in lente-editie New Financial Magazine

Nieuwe economie centraal in lente-editie New Financial Magazine

‘Nieuwe economie’ is het zeer passende thema van de lente-editie van het New Financial Magazine, een uitgave van het New Financial Forum. Niet alleen...

Het begint bij jezelf

Het begint bij jezelf

Betekenisvol ondernemen begint bij jezelf als financieel dienstverlener. Je moet het echt zelf willen, je moet er echt zelf in geloven. Dan is klanttevredenheid...

Gabriël zoekt binnendienstadviseur (advertorial)

Gabriël zoekt binnendienstadviseur (advertorial)

Gabriël Financiële Bescherming, finalist van de Advies Award 2020, is op zoek naar een ervaren binnendienstadviseur. Gabriël is een bijzonder financieel...

Commentaar VVP: omgekeerde wereld

Commentaar VVP: omgekeerde wereld

Wonderlijk: iets is slecht voor je, maar omdat iets anders nóg slechter is, is het eerste toch goed voor je… Zo redeneert tenminste het Gerechtshof...

Adviseur Natasja Naron: ga voor genoeg

Adviseur Natasja Naron: ga voor genoeg

“Als je niet weet wat genoeg is, wil je alleen maar meer en heb je altijd tekort. Ga voor genoeg! Als je weet wat genoeg is, ga je echte keuzes maken. Wat...

‘Nooit meer normaal’ thema New Financial Magazine

‘Nooit meer normaal’ thema New Financial Magazine

Nooit meer normaal’ is het thema van de nieuwe editie van het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. Een hele bijzondere...

'Betekenisvol Financieel Adviseren' in september van start

'Betekenisvol Financieel Adviseren' in september van start

In september gaat het Executive Program 'Betekenisvol Financieel Adviseren' van start, een programma samengesteld door de Erasmus Universiteit Rotterdam en ondergetekende. Als...

'Groei' centraal in lente-editie New Financial Magazine

'Groei' centraal in lente-editie New Financial Magazine

De lente-editie van het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum, staat volledig in het teken van 'Groei'. In het themanummer wordt...

Verzekeraars in de tang bij verplichte AOV ZZP'ers

Verzekeraars in de tang bij verplichte AOV ZZP'ers

(door redactie VVP) Het ei is gelegd: in het dinsdag door de Stichting van de Arbeid gepresenteerde advies ‘Keuze in zekerheid’ krijgt een verplichte...

Veertig overdenkingen over 'geld als middel voor zinvol leven'

Veertig overdenkingen over 'geld als middel voor zinvol leven'

Gabriël Financiële Bescherming en Stichting Encour geven ook dit jaar een 40-dagenkalender uit rond de thematiek van geld. "Toen twee jaar terug deze 40-dagenkalender...