Reddit Financiële Diensten

Kees_Haverkamp 2021

(Door Kees Haverkamp, Tjip) In maart 2014 schreef ik in een VVP-artikel enthousiast over bitcoins, het juiste gebruik van klantdata, privacy en het feit dat als je deze data op een juiste manier inzet, je de dienstverlening van de toekomst kunt gaan bieden. Ondanks dat deze onderwerpen ondertussen in sneltreinvaart aan relevantie hebben gewonnen moet ik tot mijn teleurstelling concluderen dat we met onze sector in de afgelopen zes jaar nog geen (r)evolutie hebben laten zien.

Zonde, want voor mijn gevoel hadden we juist een goede start. In de eerste digitaliseringsgolf hebben we als sector aanpassingsvermogen en lef laten zien en hiermee grote verbeteringen kunnen doorvoeren in onze dienstverlening. Echter gaan innovaties vandaag de dag eerder langzamer dan sneller. En als we het dan over innovaties hebben dan neigt het meer naar optimalisatie dan innovatie. Een chatbot hier en daar, hypotheekadvies via de webcam, acceptatie op basis van ‘brondata’ en korting op je hypotheek als je een goed energielabel op je woning hebt. Allemaal prima optimalisaties, echter laten de echte innovaties binnen de sector wat mij betreft lang op zich wachten.

‘Innovaties gaan vandaag de dag eerder langzamer dan sneller’

Resilience

Als ik naar de agenda kijk van vooraanstaande wetenschappelijke organisaties dan zie ik dat er in de boodschap een sterke focus ligt op ‘resilience’; het veerkrachtig kunnen reageren op de buitenwereld. En die veerkracht zullen we nodig hebben, want op wat logische inkoppers na laat het zich lastig voorspellen hoe de nieuwe economie zich gaat vormgeven. Een andere belangrijke variabele is natuurlijk hoe de wet- en regelgevers hierop gaan reageren. Een neveneffect van deze digitalisatiesprint is dat we gedwongen worden alsmaar transparanter te zijn. Voor steeds meer consumenten wordt informatie toegankelijker en begrijpelijker. De consument meer aan het roer laten resulteert in voor de hand liggende verbeteringen maar gaat in de toekomst ook voor veel onverwachtere wendingen kunnen zorgen.

Physical distancing

De post-COVID maatschappij komt er anders uit te zien dan die van ervoor. We worden gedwongen om meer op afstand en digitaal te acteren. En daar worden we ook echt beter in. Het onwennige gestuntel van achter de webcam heeft plaatsgemaakt voor comfortabele en efficiënte interactie via de digitale kanalen. De term ‘social distancing’ die nog steeds regelmatig gebruikt wordt vind ik daarom erg onhandig gekozen. We zijn steeds beter in staat om de sociale afstand te verkleinen, zonder fysiek bij elkaar in de buurt te komen. Dankzij deze digitaliseringslag zijn steeds meer mensen bereid en in staat om zaken die eerder fysiek gebeurden nu digitaal te doen. Overbodig om te zeggen dat nieuwe generaties vanaf Gen-x online geboren zijn en per definitie gemakkelijker digitaal werken en hier de voordelen van beginnen in te zien.

Reddit

Toen een groep ‘normale beleggers’ zich via nieuwswebsite Reddit verenigden en het via het aandeel Gamestop samen succesvol opnamen tegen de onaantastbare hedgefondsen zagen we wat mij betreft een perfect voorbeeld van de kracht van het collectief. Ik verwacht dat de combinatie van meer transparantie en een versnelde digitalisatie van de maatschappij de komende periode echt voor baanbrekende concepten zal gaan zorgen. Ik hoop en denk dat mensen steeds meer deze potentie willen gaan benutten. Ik zie dit overigens zeker niet als bedreiging maar juist als enorme innovatiekans. Aan ons de schone taak om hier een passende dienstverlening op te ontwikkelen.

Power to the people

Met de huidige en door COVID gedwongen push richting digitaal genereren we nog meer data. In combinatie met de versnelling die kunstmatige intelligentie nu veroorzaakt, is het nog beter mogelijk om data te analyseren en om te zetten naar relevante informatie. Organisaties die dit proces onder controle hebben en op basis hiervan de juiste beslissingen nemen zullen beter in staat zijn om de klant van de toekomst te bedienen. Consumenten willen niet alleen steeds meer zelf aan de knoppen zitten, maar verwachten meer en meer real-time en gehyperpersonaliseerde diensten en producten. Overigens is het essentieel om binnen al dit digitale geweld de menselijke maat niet uit het oog te verliezen.

Stilte voor de storm

Ik geloof dat we qua disruptie in de financiële sector slechts het topje van de ijsberg hebben gezien en dat de spreekwoordelijke tsunami onderweg is. Een paar vooruitstrevende organisaties binnen onze sector dragen hun steentje bij, voorbeelden als Amazon Insurance en Lemonade kennen we ook. Wat mij betreft is het juist de uitdaging om ons klaar te stomen om de volgende groep ‘Redditters’ die het anders willen zien te faciliteren. Wie pakt met ons de handschoen op?

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...

"AI game changer bij financiële functies"

"AI game changer bij financiële functies"

Meer dan de helft (52 procent) van de AI-pioniers in finance is van mening dat AI een game changer zal zijn voor de financiële functie, vergeleken met 39 procent...

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

Oproep in nieuwe VVP: sluit je aan bij Open Innovatie Beweging

In de nieuwe VVP, VVP 6-2023, roepen Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) branchegenoten op zich aan te sluiten...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd...