Serie Actief Klantbeheer, deel 1: botsen actief klantbeheer en privacy aan de adviestafel?

De ondertekening van het manifest, zittend v.l.n.r.: Dirk van Haarlem (Helder Beheerd), Veerle van der Ven (Obvion), Michel Ligtlee (Vereniging Eigen Huis), Peter Wormskamp (Helder Beheerd) en Mark Dukers (Dukers & Baelemans). Staand v.l.n.r.: Mark Groenendijk (ABN Amro Intermediaire Distributie), Martin Holleman (Adfiz), Igor Driessen (Obvion), Jeroen Oversteegen (Nationale Hypotheekbond), Willem Vreeswijk (VVP) en Jos van Driesum (Nationale Hypotheekbond). Dylan Dresens (FlexFront) ontbreekt op de foto.

Kost het u ook zo veel moeite om uw klantdata actueel te houden? Veel adviseurs vinden het lastig een goede balans te vinden tussen het actualiseren van gegevens en het daarbij behorende privacy aspect. Maar volgens Obvion kunnen ‘privacy’ het in opmars zijnde actief klantbeheer prima hand in hand gaan. Actief klantbeheer de nieuwe wow-factor? Als het aan Obvion ligt wel! Deel 1 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

We hoeven het niet onder stoelen en banken te steken. Data delen is tegenwoordig niet meer weg te denken, maar waarbij ook privacy een belangrijk onderwerp is. Het delen van data tussen adviseur en geldverstrekker is een belangrijk onderdeel om actief klantbeheer goed uit te voeren. Immers, zo houd je als adviseur beter overzicht en dat is in het belang van de klant. En we weten inmiddels ook dat die bereidheid om bepaalde data te delen met de adviseur er bij de klant ook steeds vaker is. In de markt is het vlammetje aangewakkerd als het gaat over actief klantbeheer. Een mooie stap. Nu moeten we met z’n allen ervoor zorgen dat het steeds beter gaat branden en dit thema binnen niet al te lange tijd een vanzelfsprekendheid is. Daar wil Obvion graag in voorop lopen en het voortouw nemen.

Igor Driessen, Manager Sales en Intermediaire Zaken bij Obvion: “Juist doordat wij als geldverstrekkers onze data delen, stellen wij de adviseur in staat actief klantbeheer een stuk beter uit te voeren. Actief klantbeheer hoort bij Obvion en is echt een onderdeel van onze samenwerking met de adviseur”. Obvion omarmt zowel actief klantbeheer als ook de privacy regels die daar een rol bij spelen. Het doel vanuit de AVG regelgeving is het beschermen van de gegevens van klanten. Sinds jaar en dag delen wij bepaalde hypotheekdata via ons adviseursportaal met de adviseur. De adviseur kan dit inzetten om invulling te geven aan zijn zorgplicht. We hopen natuurlijk van harte dat onze adviseurs daar dan ook volop gebruik van maken. De data is er, doe er iets mee!”

Kunnen we dan concluderen dat privacy actief klantbeheer niet in de weg hoeft te staan? Dat durven wij bij Obvion wel te stellen. Natuurlijk binnen de gestelde kaders. Als je met elkaar goede afspraken maakt, is er heel veel mogelijk. Kijk breder dan alleen de woonwensen van de klant. Toon daadkracht en denk mee op relevante momenten. Dan maak je indruk als adviseur op je klant. En werk je ook aan een stukje loyaliteit vanuit de klant. Over dat stukje loyaliteit in een latere editie van VVP meer. 

MANIFEST ACTIEF KLANTBEHEER

Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van actief klantbeheer. Dat is het doel van een aantal marktpartijen die op 1 juli het manifest Actief Klantbeheer hebben ondertekend. Streven is dat in 2025 actief klantbeheer een logisch onderdeel is van de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners. Dat is goed voor de adviseur, maar bovenal voor de klant. Die marktpartijen zijn: ABN Amro, Adfiz, Dukers & Baelemans, FlexFront, Helder Beheerd, Nationale Hypotheekbond, Obvion, Vereniging Eigen Huis en VVP.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Carlo van Kemenade keert terug naar DLL

Carlo van Kemenade keert terug naar DLL

Carlo van Kemenade volgt Bill Stephenson op als CEO van DLL (commercial finance en vendor finance, voorheen De Lage Landen). Van Kemenade werkte eerder 25 jaar voor...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Actief klantbeheer: basis van je vak

Actief klantbeheer: basis van je vak

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Cruciale beroepen maken voor de klant het verschil. In goede tijden én in slechte tijden. Of juist om slechte tijden...

Meer contact gewenst met adviseur

Meer contact gewenst met adviseur

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Er moet meer aandacht voor nazorg bij hypotheken komen. Veel huiseigenaren hebben na het afsluiten van hun hypotheek nauwelijks...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

De basis van je onderneming

De basis van je onderneming

(Uit VVP 5-2021) “Klantbeheer doe je altijd actief en is de basis van je onderneming. Door de groei in klanten zijn we gegroeid met adviseurs. We hebben...

Kort op de bal biedt voordelen voor klant én kantoor

Kort op de bal biedt voordelen voor klant én kantoor

(Uit VVP 5-2021) “Als je kort op de bal speelt, loopt de klant niet onnodig lang risico; of blijven zijn lasten niet onnodig lang te hoog. Je creëert...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...