Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

Actief Klantbeheer, ondertekening Manifest

"Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur", aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur Vereniging Eigen Huis in deel 4 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

"In deze tijd staan starters en doorstomers niet meer in lange rijen voor de deur voor hypotheekadvies. De HDN-cijfers laten al enige tijd zien dat oversluiters en verbouwers de markt domineren en het aantal woningtransacties afneemt. Door de huidige krapte op de woningmarkt is het maar de vraag of deze trend op korte termijn omslaat. Maar hoe zorg je er voor dat huiseigenaren, waar jij de eerste hypotheek voor hebt geregeld, ook later weer terug komen voor het oversluiten van de hypotheek of het afsluiten van een aanvullende hypotheek? En hoe vermijd je dat de klant denkt: 'wie was mijn adviseur ook al weer? En waarom zou ik contact opnemen met mijn adviseur want ik heb na het afsluiten van de hypotheek nooit meer iets van hem of haar gehoord?' Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur."

"Bij Vereniging Eigen Huis vragen wij regelmatig hoe onze leden over bepaalde onderwerpen denken. Enige tijd geleden vroegen wij aan 1.100 huiseigenaren of zij tijdens de looptijd van hun hypotheek nog contact hebben gehad met hun adviseur. De uitkomsten stemden tot weinig vrolijkheid. Slechts iets meer dan de helft van de huiseigenaren heeft na het afsluiten van de hypotheek nog wel eens contact met zijn hypotheekadviseur. En als er contact is, gebeurt dat in bijna 80 procent van de gevallen pas als de klant zelf contact opneemt en om advies vraagt. Een deel van jouw klanten mist daardoor kansen om hun maandlasten te verlagen of de hypotheek te verbeteren of gaat gewoon naar een andere adviseur."

Vereniging Eigen Huis wil dat hypotheekadviseurs hun klanten veel actiever informeren en adviseren over voor hen relevante veranderingen. "Nog te veel adviseurs zijn uitsluitend gericht op het moment van afsluiten en niet op de vele jaren daarna. Vrijwel iedere huiseigenaar krijgt dan te maken met veranderingen in de persoonlijke situatie en met nieuwe omstandigheden, zoals rentewijzigingen of dalende verzekeringspremies. Daarom is Vereniging Eigen Huis blij met het initiatief actief klantbeheer. Nazorg moet een standaard onderdeel van de dienstverlening van een adviseur worden. Zorg er bij het afsluiten van de hypotheek al voor dat de klant weet wat jij voor hem gaat doen tijdens de looptijd van de hypotheek en neem periodiek contact op met de klant om te vragen of er wijzigingen in de persoonlijke/financiële situatie zijn. Zo zorg je er ook voor dat de klant weer terugkomt als hij een vraag heeft of zijn hypotheek wil aanpassen."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Hoewel steeds meer pensioengerechtigden in alle economische sectoren blijven doorwerken, blijft een groot deel van het arbeidspotentieel onder gepensioneerden onbenut....

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

ABN Amro: huizenprijzen stijgen meer dan voorzien

ABN Amro: huizenprijzen stijgen meer dan voorzien

ABN Amro verwacht dat de huizenprijzen in 2024 stijgen met vier procent. Dit is meer dan de 2,5 procent die de bank eerder voorspelde. In 2025, denkt ABN Amro, stijgen...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...