Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Actief Klantbeheer groepsfoto 2021

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette tijden te kunnen rennen als er plotseling gevaar dreigde. Luiheid zit ons dus in de genen. Veranderen kost energie en gaat in principe tegen onze natuur in. We veranderen alleen als dit echt nodig is",  aldus Mark Dukers, Business Consultant bij Dukers & Baelemans, in deel 5 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

'Hoe komt hij hier nu bij en wat heeft dit nu met ons vak te maken?', hoor ik je denken. Men vroeg mij om een stuk te schrijven over actief klantbeheer. Na verschillende gesprekken te hebben gevoerd over dit thema heb ik het idee dat actief klantbeheer al een paar jaar in de markt zweeft, dat veel influencers in de sector aangeven dat je het als intermediair zou moeten omarmen, maar dat dat nog relatief weinig gebeurt.

Zeker als we kijken naar de hypotheekmarkt dan is deze nu nog vooral transactiegedreven. Even kort door de bocht: je sluit een hypotheek voor je klant en voor deze eenmalige transactie ontvang je een vergoeding, klaar. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. Waarom zou je als hypotheekadviseur nu gaan veranderen? De markt is goed, je kunt het werk nu al bijna niet aan en je komt tijd te kort. En dan zou ik je moeten gaan vertellen dat je nu met actief klantbeheer aan de slag moet gaan? Juist dit bracht me op de gedachte van de luiheid van de mens, want waarom zou je als adviseur veranderen, nu de zaken zo goed gaan en er geen acuut gevaar dreigt? 

Nu leven we gelukkig al lang niet meer in prehistorische tijden. We kunnen de toekomst – hoe ongewis ook – beter voorspellen als toen. Als we naar die toekomst kijken, is het goed te beseffen dat deze succesvolle tijden snel kunnen omslaan. De huizenmarkt is aan het opdrogen en de rente maakt soms al wat voorzichtige stapjes omhoog.

Daarom zou ik je willen uitnodigen om als adviseur eens tegen je menselijke natuur in te gaan. Om alvast na te gaan denken over andere verdienmodellen en hier alvast wat kleine stappen in te zetten. Radicaal omgooien hoeft nog niet. In termen van management goeroe Steven Covey: besteed tijd aan ‘belangrijk, maar niet urgent’. Ga alvast eens na hoe actief klantbeheer voor jou zo kunnen werken. Denk daarbij aan vragen als: 'wat ga ik precies voor de klant doen en wat niet, wat vraag ik ervoor en hoe zorg ik ervoor dat het werkbaar is?'

Het voordeel van nu is dat we meer inzicht hebben dan ooit te voren. Dit vraagt van ons om soms tegen onze natuur in de gaan. Door nu alvast aandacht te besteden aan de toekomst hoef jij straks als het tegenzit niet plotseling halsoverkop een andere kant op te rennen. Veel succes.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Hoewel steeds meer pensioengerechtigden in alle economische sectoren blijven doorwerken, blijft een groot deel van het arbeidspotentieel onder gepensioneerden onbenut....

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

ABN Amro: huizenprijzen stijgen meer dan voorzien

ABN Amro: huizenprijzen stijgen meer dan voorzien

ABN Amro verwacht dat de huizenprijzen in 2024 stijgen met vier procent. Dit is meer dan de 2,5 procent die de bank eerder voorspelde. In 2025, denkt ABN Amro, stijgen...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

De lessen uit de WMO zijn een reden om anders te kijken naar de discussie rondom het afschaffen van het eigen risico in de zorgverzekeringswet, stelt ABN Amro. Andere...

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...