Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Actief Klantbeheer groepsfoto 2021

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe hypotheekverstrekkingen. En daarvan weten we zeker dat het geld oplevert. Het is daarom niet zo gek dat voor veel adviseurs actief klantbeheer iets is wat ze wel zouden willen, maar niet aan toekomen. Maar er is wel degelijk een heel goed businessmodel te maken van actief klantbeheer", aldus Dylan Dresens, algemeen directeur van FlexFront.

"De afgelopen jaren was er sprake van een goede hypotheekmarkt, de klanten liepen vaak vanzelf naar binnen en de COVID periode heeft ons geen windeieren gelegd. Het zou zomaar een reden zijn om niet te denken aan morgen en overmorgen. En niet terug te denken aan de mindere tijden. We roepen het al jaren; we zouden eigenlijk meer aan onze bestaande klanten moeten doen.

Laten we dit moment pakken om van woorden naar daden te gaan. Waarom? Omdat onze klanten daar (latent) behoefte aan hebben en het gewoon bijdraagt aan een gezond business- en verdienmodel.

Het goed insteken van actief klantbeheer heeft voor u veel voordelen:

  • Het zorgt voor een nog betere relatie met uw klanten en verhoogt de kans dat ze weer bij u aankloppen als ze gaan verhuizen, verbouwen of verduurzamen.
  • Als u het echt goed doet, weet u dat ze willen verhuizen en neemt u zelf contact op.
  • Het zorgt voor omzet, omdat veel klanten ook in de jaren na hypotheekverstrekking behoefte hebben aan advies en daar ook voor willen betalen. Ze weten dit echter vaak zelf nog niet. U moet dus uw best doen deze behoefte aan te boren.
  • Juist in een slechtere hypotheekmarkt, die er zeker weer aan gaat komen, creëert u zo een meer continue instroom van klanten en dus omzet. Daar hoeft u overigens geen abonnementen voor in te voeren.
  • Een actief klantbestand en continue omzet uit bestaande klanten zorgt er voor dat uw klantenbestand en advieskantoor significant meer waard zijn.
  • En tot slot draagt dit bij aan het aantoonbaar invullen van uw zorgplicht en levert het tevreden klanten op. En dat maakt het werk er een stuk leuker op.

Leuk en aardig, maar ik kom er gewoonweg niet aan toe, hoor ik u denken. En het kost me heel veel tijd om een paar klanten bij mij weer aan tafel te krijgen. En daar komt samenwerken en het inzetten van expertises om de hoek kijken. Veel van de initiatiefnemers van het platform Actief klantbeheer kunnen u ondersteunen bij het realiseren van een goed businessmodel. Door onder andere software, ondersteuning en training.

Net als u is FlexFront momenteel ook nog erg afhankelijk van instroom van nieuwe hypotheekaanvragen. Wij weten ook hoe het in pak ‘m beet 2008 tot 2012 was, wij hadden het net als velen van u moeilijk. Wij geloven daarom dat ook voor ons actief klantbeheer een goed businessmodel zou zijn en kan zorgen voor omzet in mindere hypotheektijden. Wij hebben een dienstverlening ontwikkeld waarmee we u helpen continu in contact te blijven met uw klanten, uit uw naam klanten te benaderen als daar reden toe is en klanten die behoefte hebben aan advies bij u tafel te krijgen. U het advies, wij regelen alles, ontzorgen u en de klant. Samen staan we sterk en creëren we een voor beiden gezond verdienmodel, ook als het in hypothekenland wat minder gaat."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 25 oktober 2021

Als ik even een balletje op mag gooien: ik weet niet of ik nou zo'n uitzondering ben, maar mij valt telkens de onwilligheid van de consument op om voor onderhoud een bijdrage te betalen, men rekent eigenlijk op een kosteloos gesprek en anders hoeft het niet, want er is niet zoveel veranderd. Zo kom je aan het onderhoud toe bij de wens voor een nieuwe keuken.

PietJan Wagenaar - Wagenaar Assurantien 22 oktober 2021

Ben benieuwd.

Meer over
Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Hoewel steeds meer pensioengerechtigden in alle economische sectoren blijven doorwerken, blijft een groot deel van het arbeidspotentieel onder gepensioneerden onbenut....

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

ABN Amro: huizenprijzen stijgen meer dan voorzien

ABN Amro: huizenprijzen stijgen meer dan voorzien

ABN Amro verwacht dat de huizenprijzen in 2024 stijgen met vier procent. Dit is meer dan de 2,5 procent die de bank eerder voorspelde. In 2025, denkt ABN Amro, stijgen...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

De lessen uit de WMO zijn een reden om anders te kijken naar de discussie rondom het afschaffen van het eigen risico in de zorgverzekeringswet, stelt ABN Amro. Andere...

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...