Verantwoordelijkheid nemen

Enno Wiertsema nieuw 2018 resized

Enno Wiertsema: ‘Spiraal moet doorbroken worden.’

Najaar 2020 hebben VNAB, Verbond en Adfiz de handen ineengeslagen om te onderzoeken hoe ze ervoor kunnen zorgen dat zogezegd lastige zakelijke risico’s tegen een acceptabele premie en onder acceptabele voorwaarden gedekt blijven. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een set prolongatierichtlijnen en –uitgangspunten voor 2021, gericht op de samenwerking binnen de keten. Dus niet op de inhoud. Daarvan kun je zeggen – en sommigen doen dat ook – dat dat een gemiste kans is. Dat we inhoudelijke onderwerpen die we nu als maatwerk aan tafel bespreken, juist in generieke inhoudelijke richtlijnen moeten vervatten.

En ergens snap ik die stellingname ook wel. De verharding van de markt en daarmee samenhangende problemen rondom de prolongaties zijn met de prolongatierichtlijnen en -uitgangspunten alleen, naar alle waarschijnlijkheid niet meteen de wereld uitgeholpen. Ik had dat zelf ook liever anders gezien. Maar moeten we dan maar niets doen? En sikkeneurig op elkaar lopen afgeven? Nee, dát gaat ons, en daarmee de klant, pas verder helpen… Of zou dat de boel juist verergeren en de markt nog meer op slot doen gaan?

Goede aanzet

Oké, die spiraal moest dus doorbroken worden en de richtlijnen en uitgangspunten zijn daar een goede aanzet toe. We moeten bovendien niet vergeten dat richtlijnen zelf, waarschijnlijk het probleem niet oplossen. Deel van het probleem is juist dat er te generiek over risico’s wordt geoordeeld. We hebben maatwerk nodig, en dat vraagt om meer tijd en bereidheid, niet om voorgeschreven inhoud.

Tegelijkertijd moeten we – als gehele sector – eens bij onszelf te rade gaan. Het kan toch niet zo zijn dat ondernemers het slachtoffer worden van enerzijds verzekeraars die hun verantwoordelijkheid niet nemen? En die, in plaats van de risico’s van klanten afdekken, meer bezig zijn met hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze zélf zo min mogelijk risico lopen? Dat is de wereld op z’n kop. En, ik heb het al vaker gezegd, een verkeerd signaal naar de maatschappij.

Risico’s goed managen

Anderzijds is het ook belangrijk dat adviseurs de risico’s van hun klanten op een goede manier managen. Dat ze op tijd en regelmatig met hun klanten in gesprek gaan en blijven. En gedurende het jaar goed in de gaten houden of de klant de maatregelen uitvoert die zijn afgesproken om de risico’s te verkleinen of te beheersen. Als je pas tegen het einde van het jaar weer eens poolshoogte gaat nemen, ben je te laat; zoveel is zeker. Het is keihard werken in zo’n harde markt. Dat is taai want er blijft steeds veel onduidelijk en onzeker.

Dus laten we werken met dat wat we wel hebben: vakkennis, passie voor onze klant en nu ook prolongatierichtlijnen en –uitgangspunten. Want die geven houvast en duidelijkheid over het proces en daarmee ruimte om te focussen op de inhoud. En nee, daarmee zijn we er nog niet. Maar de eerste horde is genomen.

‘Laten we werken met dat wat we wél hebben’

Reactie toevoegen

 
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...