Verantwoordelijkheid nemen

Enno Wiertsema nieuw 2018 resized

Enno Wiertsema: ‘Spiraal moet doorbroken worden.’

Najaar 2020 hebben VNAB, Verbond en Adfiz de handen ineengeslagen om te onderzoeken hoe ze ervoor kunnen zorgen dat zogezegd lastige zakelijke risico’s tegen een acceptabele premie en onder acceptabele voorwaarden gedekt blijven. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een set prolongatierichtlijnen en –uitgangspunten voor 2021, gericht op de samenwerking binnen de keten. Dus niet op de inhoud. Daarvan kun je zeggen – en sommigen doen dat ook – dat dat een gemiste kans is. Dat we inhoudelijke onderwerpen die we nu als maatwerk aan tafel bespreken, juist in generieke inhoudelijke richtlijnen moeten vervatten.

En ergens snap ik die stellingname ook wel. De verharding van de markt en daarmee samenhangende problemen rondom de prolongaties zijn met de prolongatierichtlijnen en -uitgangspunten alleen, naar alle waarschijnlijkheid niet meteen de wereld uitgeholpen. Ik had dat zelf ook liever anders gezien. Maar moeten we dan maar niets doen? En sikkeneurig op elkaar lopen afgeven? Nee, dát gaat ons, en daarmee de klant, pas verder helpen… Of zou dat de boel juist verergeren en de markt nog meer op slot doen gaan?

Goede aanzet

Oké, die spiraal moest dus doorbroken worden en de richtlijnen en uitgangspunten zijn daar een goede aanzet toe. We moeten bovendien niet vergeten dat richtlijnen zelf, waarschijnlijk het probleem niet oplossen. Deel van het probleem is juist dat er te generiek over risico’s wordt geoordeeld. We hebben maatwerk nodig, en dat vraagt om meer tijd en bereidheid, niet om voorgeschreven inhoud.

Tegelijkertijd moeten we – als gehele sector – eens bij onszelf te rade gaan. Het kan toch niet zo zijn dat ondernemers het slachtoffer worden van enerzijds verzekeraars die hun verantwoordelijkheid niet nemen? En die, in plaats van de risico’s van klanten afdekken, meer bezig zijn met hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze zélf zo min mogelijk risico lopen? Dat is de wereld op z’n kop. En, ik heb het al vaker gezegd, een verkeerd signaal naar de maatschappij.

Risico’s goed managen

Anderzijds is het ook belangrijk dat adviseurs de risico’s van hun klanten op een goede manier managen. Dat ze op tijd en regelmatig met hun klanten in gesprek gaan en blijven. En gedurende het jaar goed in de gaten houden of de klant de maatregelen uitvoert die zijn afgesproken om de risico’s te verkleinen of te beheersen. Als je pas tegen het einde van het jaar weer eens poolshoogte gaat nemen, ben je te laat; zoveel is zeker. Het is keihard werken in zo’n harde markt. Dat is taai want er blijft steeds veel onduidelijk en onzeker.

Dus laten we werken met dat wat we wel hebben: vakkennis, passie voor onze klant en nu ook prolongatierichtlijnen en –uitgangspunten. Want die geven houvast en duidelijkheid over het proces en daarmee ruimte om te focussen op de inhoud. En nee, daarmee zijn we er nog niet. Maar de eerste horde is genomen.

‘Laten we werken met dat wat we wél hebben’

Reactie toevoegen

 
Transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

Transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

(Adfiz in het katern Ken je vak! in VVP 5)  Sinds 1 augustus 2022 gelden er voor werknemers in Europa nieuwe minimumregels voor arbeidsvoorwaarden op grond...

Adfiz: "Controleer diploma's"

Adfiz: "Controleer diploma's"

“Zorg voor controle op diploma’s, zodat je adviesbevoegdheid op orde is voor alle gebieden waar je actief bent.” Aldus Adfiz in reactie op de AFM...

Adfiz juicht amendement behoud UPO toe

Adfiz juicht amendement behoud UPO toe

Adfiz is blij met het amendement van GroenLinks en PvdA voor handhaving van het huidige UPO-model. Adfiz: “In onze reactie op het wetsvoorstel toekomst pensioenen...

Adfiz: adviseren meer dan aanbeveling doen voor nieuw financieel product

Adfiz: adviseren meer dan aanbeveling doen voor nieuw financieel product

“Het is goed dat het ministerie van Financiën heeft aangekondigd te willen kijken naar de adviesdefinitie. En daar kan wat mij betreft niet snel genoeg...

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

(Adfiz in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Veel adviseurs willen aan de slag met actief klantbeheer, zodat zij ook na het afsluiten van een financieel...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Kennis delen over klimaatrisico’s

Kennis delen over klimaatrisico’s

(Adfiz in Ken je vak! VVP 4-2022) Klanten en stakeholders kijken steeds vaker naar adviseurs als belangrijke speler om hen beter voor te bereiden op klimaatrisico’s....

Adfiz: kritiek op verlagen provisie door Menzis

Adfiz: kritiek op verlagen provisie door Menzis

Adfiz heeft kritiek op de provisieverlaging zorgverzekering die Menzis per 2023 heeft aangekondigd. Adfiz: “Wij zijn hier kritisch over, omdat juist in een...

Gesubsidieerde opleidingen van Lindenhaeghe en Hoffelijk op website Adfiz

Gesubsidieerde opleidingen van Lindenhaeghe en Hoffelijk op website Adfiz

Adfiz heeft een website gelanceerd met daarop het NL leert door-aanbod van Lindenhaeghe en Hoffelijk. Deze opleiders hebben als enige partijen binnen de branche...

Adfiz: verlagen risico-opslag (tijdelijk) makkelijker maken

Adfiz: verlagen risico-opslag (tijdelijk) makkelijker maken

Adfiz roept alle geldverstrekkers op om – eventueel tijdelijk – (financiële) drempels die consumenten ervaren bij het verlagen van de risico-opslag...