Vereenvoudigde WIA-keuring 60-plusser

Marjol Nikkels 2022

(Marjol Nikkels, CS Opleidingen, in VVP 5) De hoogste prioriteit heeft voor de korte termijn het wegwerken van de achterstanden bij de sociaal medische beoordelingen. Hiervoor krijgen 60-plussers sinds 1 oktober 2022 een vereenvoudigde WIA-beoordeling. Deze tijdelijke maatregel raakt ook de WGA-eigenrisicodragersverzekeringen omdat de financiering van deze WIA-uitkeringen gaat lopen via het Arbeidsongeschiktheidsfonds.

Eind 2021 wachtten zo’n 12.000 mensen langer op de uitkomst van hun WIA-claimbeoordeling dan de daarvoor geldende termijn van maximaal acht weken. De gemiddelde wachttijd bedraagt inmiddels achttien weken, met uitschieters naar boven. Ook herbeoordelingen laten vaak lang op zich wachten. Daarom is op 1 oktober gestart met een vereenvoudigde WIA-beoordeling voor 60-plussers.

Ook gaat het UWV landelijk werken met een regiemodel voor sociaal-medische dienstverlening met taakdelegatie. Dus professionals werken onder regie van de verzekeringsarts in een sociaal-medisch centrum aan de beoordeling en begeleiding naar werk. Ook wordt beoordeeld waar er een effectievere inzet mogelijk is van de verzekeringsarts binnen de Ziektewet. De focus komt minder te liggen op de eerstejaars Ziektewetbeoordelingen (EZWB), maar meer op sociaal-medische dienstverlening richting werk en/of herstel.

Vereenvoudiging

Werknemers die twee jaar ziek zijn kunnen in aanmerking komen voor een WIA-uitkering. Normaal gesproken krijgen ze dan een sociaal-medische beoordeling door een verzekeringsarts en een arbeidsdeskundige.

In de vereenvoudigde regeling blijft de verzekeringsarts in principe buiten beeld. Werknemers die tussen 1 oktober 2022 en 1 januari 2024 twee jaar ziek zijn en dan 60 jaar of ouder zijn, worden nu alleen beoordeeld door een arbeidsdeskundige. Ze krijgen dan in principe een volledige arbeidsongeschiktheidsuitkering (WGA 80-100), tenzij ze nog werken en minder dan 35 procent inkomensverlies hebben. In dat geval krijgen ze geen uitkering, zoals nu ook het geval is. Wanneer de bedrijfsarts heeft vastgesteld dat iemand helemaal geen mogelijkheden meer heeft om te werken (GBM), volgt een sociaal-medische beoordeling door een verzekeringsarts om te bepalen of iemand volledig én duurzaam arbeidsongeschikt is en in aanmerking komt voor een (hogere) IVA-uitkering.

‘Maatregel gunstig voor de lopende WGA-ERD portefeuille’

De vereenvoudigde beoordeling wordt alleen toegepast als werkgever en werknemer daarvoor akkoord hebben gegeven. Werkgever en werknemer kunnen dus ook vragen om een reguliere beoordeling.

Om werkgevers niet te benadelen, worden de uitkeringen die zijn toegekend op basis van een vereenvoudigde WIA-claimbeoordeling gefinancierd vanuit het Arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof). Ze worden dus niet toegerekend aan de publiek verzekerde werkgevers via de Werkhervattingskaspremie en niet doorbelast aan eigenrisicodragende werkgevers. Dit vraagt dus om een goede controle door de riskmanager sociale zekerheid!

Aanzuigende werking

Het gevaar van deze tijdelijke regeling is dat het een aanzuigende werking krijgt als een soort VUT-regeling. De oudere werknemers die niet meer mee kunnen komen, kunnen dan via de ziekteroute afvloeien zonder dat dit voor rekening komt van de werkgever. Daarom benadrukt het ministerie van SZW ook de tijdelijkheid van de regeling; de regeling loopt vooralsnog tot en met 31 december 2023.

Premieverlaging?

De vraag komt op of deze maatregel gevolgen heeft voor de premies van de WGA-eigenrisicodragersverzekering. Juist door de tijdelijkheid verwacht ik dat dit niet het geval zal zijn. Voor de premies voor het jaar 2023 van de WGA-eigenrisicodragersverzekering geldt dat juist personen die dan ziek worden niet meer onder de vereenvoudigde WIA-beoordeling komen te vallen. Wel is deze maatregel gunstig voor de lopende WGAERD portefeuille. Dit is ook zeer welkom want verzekeraars hadden al tegenvallers op de WIA-verzekering door de fors gestegen WIA-instroom. En ook door de forse verhoging van het minimum en maximum dagloon per 1 januari 2023. De koppeling van de uitkering met het minimumloon dat tien procent stijgt, heeft enorme gevolgen voor de al lopende schades.

Overige WIA-plannen

Het UWV is positief over de al ingezette maatregelen, maar ze kunnen niet voorkomen dat de achterstand blijft oplopen. Dit komt door zowel een stijgende ZW- en WIA-instroom als een afname van het aantal beschikbare verzekeringsartsen. Bij een ongewijzigde wet- en regelgeving en de huidige werkwijze zal in 2030 de vraag naar verwachting 33 procent hoger zijn dan het beschikbare aanbod. Er zal dus meer moeten gebeuren. En daarvoor liggen op de middellange termijn nog de volgende plannen om capaciteit bij de verzekeringsartsen uit te sparen:

Laten vervallen van het duurzaamheidscriterium en afschaffen van de IVA; dit verkort de beoordelingstijd bij de grote groep volledig arbeidsongeschikten. En de herbeoordelingsverzoeken nemen af doordat er minder vaak een financiële prikkel voor hen is om een herbeoordeling aan te vragen (van WGA over naar IVA is aantrekkelijk voor de werkgever en werknemer).

Na vijf jaar volledige arbeidsongeschiktheid (WGA 80-100) duurzaamheid aannemen (aanpassen duurzaamheidscriterium); dus geen vaststelling meer door verzekeringsarts maar automatische toekenning na vijf jaar volledige arbeidsongeschiktheid.

Voor mensen die werken alleen op basis van feitelijke verdiensten een schatting maken van hun arbeidsongeschiktheidspercentage, en niet ook op basis van een theoretische schatting. Dan kan de WIA-claimbeoordeling voor personen die (nog/alweer) werken worden uitgevoerd door de arbeidsdeskundige, zonder tussenkomst van een verzekeringsarts.

Marjol Nikkels: ‘Maatregelen verkleinen mismatch.’

Onderzoek wijst uit dat elk van deze maatregelen zou kunnen leiden tot een afname van de mismatch met maximaal tien procentpunt.

De minister wil het onderzoek naar de praktische verdiencapaciteit nader bekijken, ook in samenhang met het wetsvoorstel om het advies van de bedrijfsarts over de belastbaarheid van de werknemer leidend te maken bij de RIV-toets. De verzekeringsarts wordt dan niet meer bij deze RIVtoets betrokken.

De minister stelt een onafhankelijke commissie in om onderzoek naar een toekomstbestendig stelsel rond ziekte en arbeidsongeschiktheid te doen. Ze moeten een aantal toekomstscenario’s presenteren, waarbij de pijlers activering en inkomensbescherming blijven bestaan. Ook moeten ze kijken naar een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen en een duurzame oplossing voor de huidige mismatch op het terrein van sociaal-medische beoordelingen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Het stelsel voor ziekte en arbeidsongeschiktheid, reageert het Verbond van Verzekeraars op het OCTAS-rapport, kan snel verbeterd worden, met behoud van een goed...

UWV: één regeling voor alle werkenden

UWV: één regeling voor alle werkenden

UWV vindt het van belang dat mensen in het nieuwe arbeidsongeschiktheidsstelstel worden gestimuleerd en ondersteund om weer aan het werk te gaan. En dat er wordt...

Ondernemersorganisaties missen aandacht eerste twee ziektejaren in advies OCTAS

Ondernemersorganisaties missen aandacht eerste twee ziektejaren in advies OCTAS

VNO-NCW en MKB-Nederland missen in het OCTAS-rapport voorstellen voor maatwerk om zieke werknemers gedurende die eerste twee jaar duurzaam weer aan het werk te helpen....

FNV hekelt 'afbraak-scenario' OCTAS

FNV hekelt 'afbraak-scenario' OCTAS

De FNV heeft met "stijgende zorg kennisgenomen van het eindrapport van de Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel (OCTAS) over het stelsel...

OCTAS presenteert varianten om arbeidsongeschiktheidsstelsel te vereenvoudigen

OCTAS presenteert varianten om arbeidsongeschiktheidsstelsel te vereenvoudigen

De Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstel (OCTAS) heeft haar advies uitgebracht aan minister Van Gennip (SZW). In het advies presenteert OCTAS...

FNV: stijging arbeidsongeschikten door doorgeslagen flexibilisering

FNV: stijging arbeidsongeschikten door doorgeslagen flexibilisering

De doorgeslagen flexibilisering van de arbeidsmarkt. Dat is volgens nieuw FNV-onderzoek dé veroorzaker is van de hoge instroom in de WIA. De FNV in haar rapport...

Het spel en de knikkers

Het spel en de knikkers

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering draait het niet alleen om het spel, maar ook om de knikkers....

Knelpunten in ons arbeidsongeschiktheidsstelsel

Knelpunten in ons arbeidsongeschiktheidsstelsel

(Marjol Nikkels, CS Opleidingen, in Ken je Vak! in VVP 1-2024) De Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel (OCTAS) heeft een tussenrapport...

Kabinet houdt vast aan opt-out bij verplichte AOV zelfstandigen

Kabinet houdt vast aan opt-out bij verplichte AOV zelfstandigen

Het (demissionaire) kabinet houdt vast aan een publiek stelsel met private opt-out-mogelijkheid bij de voorgenomen verplichte aov voor zelfstandigen. Minister Van...

OCTAS-rapport toegelicht op RSC-Jaarcongres

OCTAS-rapport toegelicht op RSC-Jaarcongres

Pierre Koning, lid van OCTAS, geeft op het jaarcongres op 27 maart in Apeldoorn van het Register Specialistisch Casemanagement (RSC) een toelichting op het rapport...