Word een cyborg

André van Luijk DvhT 2018 640

“Omarm de techniek. Word een cyborg.” Dat gaf André van Luijk (Woonvisie, de Gratis Makelaar) mee aan de adviseurs die zijn kennissessie bijwoonden tijdens de VVP Dag van het Topadvies. Versterk ondertussen ook je rol op de posities waar ‘robo-adviseurs’ minder goed uit de voeten kunnen.

Van Luijk gaf zijn sessie als titel mee: ‘Meer declarabele uren tegen een hoger tarief’. Met inzet van ‘robo-technologie’ kom je, aldus Van Luijk, tot betere en snellere adviezen. Wees als financieel adviseur dus niet bang om de nieuwe technologie te integreren in je bedrijfsvoering, maar doe er juist je voordeel mee.

De sessie werd gefaciliteerd door Lindenhaeghe, één van de kennispartners van de Dag van het Topadvies. Niet zomaar, want ook Lindenhaeghe gelooft dat adviseurs kunnen komen tot meer declarabele uren tegen een hoger tarief. Dit door de vertaling van vakbekwaamheid naar adviesvaardigheden. Van Luijk denkt dat er een splitsing zal ontstaan tussen adviseurs die zich weten aan te passen en adviseurs die dat niet weten te doen. “De laatste groep gaat het zwaar krijgen. De kans is groot dat zij hun kantoor straks niet eens meer kúnnen verkopen.”

Hij constateerde dat de ontwikkelingen steeds sneller gaan. “Het tempo van de disruptieve veranderingen gaat omhoog. Dit vereist een groter aanpassingsvermogen.” Wie denkt dat het allemaal zo’n vaart niet loopt, moet volgens Van Luijk eens naar het buitenland kijken. Daar gaan de ontwikkelingen razendsnel. “Je hoeft helemaal geen voorspellende gaven te hebben; het is genoeg om een blik over de schutting te werpen.”

Van context wisselen

Naast integreren van relevante technologie, raadt Van Luijk adviseurs aan die gebieden op te zoeken waar robots (in ieder geval vooralsnog) moeilijk uit de voeten kunnen. Hij gaf het voorbeeld van de robot in Japan die in tegenstelling tot vijf specialisten wél de juiste vorm van kanker bij een vrouw herkende, waarna de vrouw binnen een half jaar genas. Met andere woorden: heb niet de illusie dat je de robot er zomaar uit loopt op kennis en deskundigheid. Maar anders dan mensen, kunnen robots niet van context wisselen. Van Luijk: “De robot die de Tesla bestuurt is daar goed in. Diezelfde robot kun je echter niet inzetten voor iets anders. Robots zijn volledig gefocust op hun taak.”

Soft skills

Adviseurs die in staat zijn combinaties van disciplines te maken, hebben dus iets te bieden dat robots niet in huis hebben. “Als je je als adviseur specialiseert in alleen starters, ga je het afleggen tegen startersapplicaties. Zoek combinaties. Dit vereist wel een hoger niveau van acteren, je zult meer kennis moeten verwerven.” De computer is ook minder dan de adviseur in staat om de klantvraag achter de vraag te achterhalen. De computer mist werkelijke sociale vaardigheden. “De ‘harde kant’ van advies laat zich prima automatiseren, de ‘zachte kant’ is echter bij uitstek het terrein van de adviseur. Dus investeer in de ontwikkeling van je soft skills.”

Authentiek en onafhankelijk

Uit onderzoek blijkt dat klanten willen dat hun adviseur authentiek en onafhankelijk is. “Authentiek zijn is voor een computer lastig. Dit zal voorlopig bij de mens blijven. Maar wees als adviseur dan ook authentiek en onafhankelijk.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Blijf vooral bevlogen

Blijf vooral bevlogen

(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 5-2023) Normaal staat André van Luijk centraal in deze rubriek, maar dit keer laat VVP vooral zijn broer Peter, transportondernemer...

André van Luijk zoekt deelnemers coöperatieve franchise

André van Luijk zoekt deelnemers coöperatieve franchise

André van Luijk (Bureau van Luijk, Rotterdam) is gestart met een coöperatieve franchise. Momenteel werft Van Luijk deelnemers, hypotheekadviseurs die...

Zomerserie, deel 6: André ‘Bing Chat’ van Luijk

Zomerserie, deel 6: André ‘Bing Chat’ van Luijk

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Klanten maken het vak speciaal

Klanten maken het vak speciaal

(André van Luijk van Bureau van Luijk in VVP 2) ”Het adviesvak kan ongelooflijk belangrijk zijn en hoe mooi is het dan als klanten dit ook zo ervaren....

Succes is vallen en opstaan

Succes is vallen en opstaan

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “Waarom niet ook omgekeerde rentemiddeling? Zodat de klant renteschokken beter kan opvangen.” Zorg dat je als...

Biedt het depositogarantiestelsel uitkomst in deze tijd?

Biedt het depositogarantiestelsel uitkomst in deze tijd?

Na de kredietcrisis is het garantiestelsel verbeterd, zodat banken weerbaarder zijn bij nieuwe economische schokken. "Maar de afgelopen jaren hebben we gezien dat...

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Verduurzaming was eerst een brengproduct. Maar doordat de energieprijzen zo enorm gestegen zijn, beginnen klanten er...

Funderingsherstel nodig op meer dan één vlak

Funderingsherstel nodig op meer dan één vlak

(Uit de Adviespraktijk, André van Luijk, VVP 01-2022) Er zullen niet veel adviseurs zijn die direct na hun opleiding hun eigen kantoor beginnen. André...

Besteed nooit je corebusiness uit

Besteed nooit je corebusiness uit

(Uit VVP-special Business Support 2021) “Toen de eerste coronabesmettingen in Europa opdoken, voorvoelden we al dat er hier een lockdown zou komen. We hebben...

Adviseurs over nazorg: André van Luijk

Adviseurs over nazorg: André van Luijk

“Zorgplicht en commercie kunnen elkaar prima versterken.” Aldus André van Luijk (Woonvisie Hypotheken en Verzekeringen, Rotterdam) over nazorg...