Gedeelde besluitvorming (blog Lindenhaeghe)

Esther Vuijsters 2021

(Blog Lindenhaeghe door Esther Vuijsters) Onlangs las ik een artikel over ‘gedeelde besluitvorming’. Over hoe belangrijk het is om samen met de klant tot een goed advies te komen. Er is op dat gebied nog altijd winst te behalen. Want: specialisten werken (nog altijd) sturend. Bewust of onbewust plaatsen ze hun kennis bóven de wensen en behoeften van de klant. Het gevolg daarvan is dat het advies/de oplossing niet goed op de verwachting van de klant aansluit. En dat doet afbreuk aan de klantbeleving én het gekozen eindproduct.

Wáár heb je dit gelezen?!
Kortom, een onderwerp waar onze sector al een tijd mee worstelt. Alleen stond dit artikel niet in een financieel vakblad maar in Medisch Contact in de rubriek Arts en Patiënt.

Specialist = arts
Het artikel is geschreven door een cognitief psycholoog die de afgelopen vijftien jaar onderzoek deed naar hoe artsen en patiënten samen beslissen over een behandeling. De ‘klant’, met andere woorden, was in dit stuk de ‘patiënt’. De specialist een arts. De financiële branche is dus niet de enige branche die worstelt met de problematiek rond ‘gedeelde besluitvorming’.

Op een voetstuk
En dat is natuurlijk ook niet zo gek. Vroeger - toen alles beter was en de lucht nog schoon - stond ‘de specialist’ op een voetstuk. De arts, de adviseur, de leraar, u kent ze allemaal nog wel. Positief: er was respect en vertrouwen. Maar in dat laatste school een gevaar. Het gaf macht en leidde in de onze branche tot de bekende ‘perverse prikkel’. Ander nadeel: er was weinig ruimte voor de wensen en behoeften van de klant/cliënt/patiënt. Waardoor deze uiteindelijk niet altijd kreeg wat passend was.

Opgegeten door Google
Anno 2021 is het voetstuk van de specialist verdwenen. Het is opgegeten door Google en uitgespuugd richting talloze websites. Frustrerend voor de specialist want die moet opeens de strijd aangaan met een heleboel kennisbronnen waarvan een groot deel niet heel erg betrouwbaar is. En ja, daar hebben dus een heleboel beroepsgroepen last van.

Diep luisteren
Tijd dus om de handen ineen te slaan. Ik citeer hierbij het artikel uit Medisch Contact: “Het is essentieel dat de arts écht probeert te achterhalen wat er voor de patiënt toe doet. Vervang arts door adviseur/specialist en patiënt door klant en het is duidelijk dat deze ‘autoriteiten’ behoefte hebben aan het aanscherpen van vaardigheden. Want de juiste vraag stellen, ‘diep luisteren’ en openstaan voor andere oplossingen zijn nou eenmaal stuk voor stuks skills die je moet ontwikkelen. Het liefst door van elkaar te leren.

Future skills
Het vraagt alleen wel echt een andere mindset. Of een ‘opener houding’ zoals de schrijver van het artikel het noemt. Het goede nieuws is dat deze future skills goed te ontwikkelen zijn. Ander goed nieuws is dat deze vaardighedentrainingen ook erg leuk zijn om te volgen. En mijn persoonlijke favoriet: met deze skills ga jij het ook nog winnen van Google!

Want voordat het World Wide Web ‘de vraag achter de vraag’ kan achterhalen of in staat is tot diep luisteren, zijn we wel weer wat jaartjes verder.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Echte helden dragen maskers! (Blog Lindenhaeghe)

Echte helden dragen maskers! (Blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) “De waarde van een glimlach is hoger geworden”, schreef Babs Gons onlangs in haar (Parool-)column. (Voor wie Babs...

Een bijzondere regeling (blog Lindenhaeghe)

Een bijzondere regeling (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In juli werd de regeling Nederland Leert Door aangekondigd: alle werkenden en werkzoekenden in Nederland konden vanaf 1 augustus...

Geen stress, wel fun! (Blog Lindenhaeghe)

Geen stress, wel fun! (Blog Lindenhaeghe)

(Door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In mei 2020 deed LinkedIn onderzoek naar de effecten van thuiswerken. Hieruit rolden de volgende cijfers: 30 procent van de...

De risico’s van de verkeerstuin

De risico’s van de verkeerstuin

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Menig kantoorvloer heeft tegenwoordig de uitstraling van een ouderwetse verkeerstuin. U weet wel, zo’n rubbergranulaatvloertje...

Het virus levert ons interessante verzekeringsvragen op

Het virus levert ons interessante verzekeringsvragen op

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het coronavirus is hebberig. Het neemt veel. Mensenlevens om te beginnen. Maar het pakt ons ook pleziertjes, vrijheden, banen...

Na de coronacrisis (blog Lindenhaeghe)

Na de coronacrisis (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) En toen hád ik dat visum voor Rusland eindelijk geregeld, gooide decoronacrisis roet in het eten. Afijn, hele vakantie...

Zoek de verschillen (blog)

Zoek de verschillen (blog)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Een mens gaat wel eens met vakantie. Soms ‘gewoon’ naar Frankrijk of Spanje (Italië even niet..) en soms naar...

Vakbekwaamheids-escaperoom? (Blog Lindenhaeghe)

Vakbekwaamheids-escaperoom? (Blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Vorige week publiceerden wij een artikel in onze nieuwsbrief met daarin de voorzichtige conclusie dat de financiële sector...

Blote billen op het speelveld (blog Lindenhaeghe)

Blote billen op het speelveld (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Tussen de kerstkransjes en de oliebollen door, viel me opeens een woord op. Of eigenlijk, een woordgroep. ‘Perverse transparantie’....

Doe mij maar (g)een handtasdekking! (blog Lindenhaeghe)

Doe mij maar (g)een handtasdekking! (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Financiële producten zijn teveel op mannen gericht. Volgens strategisch onderzoekbureau Oliver Wyman liggen er enorme...