Meer investeren in digitalisering en innovatie

Saket_Gulati-004-square

(Blog door Saket Gulati, Cognizant) Buitenlandse digitale bedrijven hebben nu de potentie in Nederland gezien en beginnen geleidelijk de zaken binnen de verzekeringssector op te schudden. Als de Nederlandse verzekeraars de techreuzen uit de VS of de innovatieve verzekeraars in Azië willen bijhouden, moeten ze meer investeren in dienstverlening.

Als gevolg van de pandemie zijn de afgelopen jaren bijzonder winstgevend geweest voor Nederlandse verzekeraars. Neem bijvoorbeeld Allianz Benelux. Het bedrijf behaalde in 2020 een omzet van 4,2 miljard euro. Terwijl de omzet steeg, zagen verzekeraars een sterke daling in verzekeringskosten door de pandemie. Ongelukken kwamen minder vaak voor en met de trend naar thuiswerken waren inbraken ook een zeldzaamheid geworden. Kortom, de zaken lopen goed.

Nederlandse verzekeringsmaatschappijen zijn gewend geraakt aan deze relatief comfortabele situatie. Volgens de jaarlijkse AM Insurance Monitor is er de afgelopen jaren weinig veranderd in het verzekeringslandschap op het gebied van digitalisering en innovatie. Als gevolg is er een enorme achterstand opgebouwd in de sector.

Technologie

Door de technologische ontwikkelingen veranderen ook de eisen van de klanten. Om de service en ervaring te verbeteren, moeten verzekeraars investeren in de uitbreiding van hun digitale diensten. Dit omvat mobiele apps die nieuwe producten en diensten aanbieden, zoals pay-per-use verzekeringen. In bredere zin, het innovatie dienstaanbod in cross-insurance ecosystemen wordt steeds belangrijker.

Er zijn veel digitalisering trends in de verzekeringssector in opkomst, denk aan InsurTech, AI en Internet of Things. Nederlandse verzekeringsmaatschappijen zijn over het algemeen trager en terughoudender om op deze nieuwe trends in te spelen in vergelijking met Amerikaanse of Aziatische concurrenten. Hier kunnen diverse redenen achter zitten: het vasthouden aan traditionele bedrijfsmodellen, politieke redenen, de culturele houding ten opzichte van risico en innovatie, of misschien de hoge eisen van gegevensbescherming en regelgeving.

Richtlijnen

Richtlijnen voor consumentenbescherming die hoog insteken, zijn essentieel. Veel bedrijven gebruiken de richtlijnen als een excuus om hun gebrek aan investeringen te rechtvaardigen. Deze regels moeten eigenlijk gezien worden als een kans om zich sterker te onderscheiden van de concurrenten. Het motto is immers: “Wij volgen de wettelijke voorschriften en ontwikkelen innovatieve producten voor de klant.”

Tot nu toe hebben verzekeraars weinig problemen gehad met hun conservatieve strategie, maar in de toekomst zal dit tot complicaties leiden. Digitale hulpmiddelen worden steeds belangrijker. Het is tegenwoordig zelfs onmogelijk om bepaalde problemen op te lossen zonder bijvoorbeeld gebruik te maken van kunstmatige intelligentie.

Cyberaanvallen

Met digitalisering wordt het risico op cyberaanvallen ook groter. Verzekeringsmaatschappijen zijn zelf ook potentiële slachtoffers van cyberaanvallen geworden. Daarom is het belangrijk om dergelijke claims goed te beoordelen en hun eigen gegevens veilig te beheren. Moderne AI- en cloudoplossingen kunnen verzekeraars helpen bij het vastleggen en veilig opslaan van gegevens. Op deze manier zijn alle partijen beschermd in noodsituaties.

Door het proces van schadeafhandeling te automatiseren, is het mogelijk om AI in de verzekeringssector te integreren. AI bespaart niet alleen middelen en tijd, de technologie vereenvoudigt ook de processen voor klanten en minimaliseert verzekeringsfraude. Klassieke patronen in verzekeringsfraude zijn vaak makkelijker te herkennen met kunstmatige intelligentie. Bovendien vergemakkelijkt AI de risicoanalyse voordat een contract wordt afgesloten. Dit leidt tot meer zekerheid voor verzekeraars en eerlijkere prijzen voor klanten.

Sterke digitale infrastructuur

Werken op een datagedreven manier vereist wél een krachtige digitale infrastructuur. Veel bedrijven in de sector werken echter met systemen uit het vorige millennium. Verzekeraars moeten mee met de tijd en hun systemen naar de cloud verplaatsen voor verbeterde veiligheid en resultaten. Een moderne, cloudgebaseerde infrastructuur en applicatielandschap zorgt ervoor dat producten en diensten sneller beschikbaar zijn.

Een goede digitale infrastructuur is ook een effectieve manier om klanteisen bij te houden en daaraan te voldoen. Veel verzekeraars hebben nog behoefte aan investeringen om de veranderingen van de markt bij te houden. Maar als het om digitalisering gaat, moeten verzekeraars eindelijk consequent investeren in digitale producten en systematische vernieuwing. Snelle schaderegelingsprocessen of pay-per-use modellen kunnen namelijk makkelijker en beter worden geïmplementeerd met AI.

Veel verzekeraars hebben de afgelopen jaren te weinig gedaan om zich voor te bereiden op nieuwe uitdagingen. Nieuwe technologieën bieden ook een enorm zakelijk potentieel voor nieuwe bedrijfsmodellen en gelukkig vindt er een verschuiving in het denken plaats in de sector.

Saket Gulati is Vice President – Market Head, Nederland & Head of Financial Services Benelux bij Cognizant

Reactie toevoegen

 
Meer over
“We staan 3-1 voor op de volmachten en private equity”

“We staan 3-1 voor op de volmachten en private equity”

De consolidatie en het groter en machtiger worden van enkele partijen zien de local hero's bij de rondetafelbijeenkomsten die Nh1816 en De Goudse onlangs gezamenlijk...

Oud en nieuw

Oud en nieuw

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 06-2022) MoneyView en ik vieren in 2023 allebei ons dertigjarig jubileum. Deze mijlpaal maakt dat ik, bij wijze van uitzondering,...

Niet alleen ouderen worstelen met digitaal bankieren

Niet alleen ouderen worstelen met digitaal bankieren

2,6 miljoen volwassen Nederlanders voeren niet al hun bankzaken geheel zelfstandig uit. Dat blijkt uit onderzoek van DNB. De toezichthouder heeft oorzaken en oplossingen...

AFM: "Toegang tot financiële dienstverlening niet vanzelfsprekend"

AFM: "Toegang tot financiële dienstverlening niet vanzelfsprekend"

De AFM roept in een nieuw rapport de financiële sector op om onderzoek te doen onder moeilijk bereikbare doelgroepen en kennis uit te wisselen om de toegankelijkheid...

Ockto neemt Open Banking platform Bittiq over

Ockto neemt Open Banking platform Bittiq over

Ockto neemt het Open Banking platform Bittiq over. Het platform zal binnen Ockto verder gaan als het Ockto Open Banking team. Robert Harreman, CEO van Ockto: “Wij...

Wereld barst van zaken die eenvoudiger kunnen

Wereld barst van zaken die eenvoudiger kunnen

(Uit VVP 06-2022) “Innovatie gebeurt nooit zomaar uit het niets”, aldus CEO Ali Niknam van bunq. Volgens Niknam “barst de wereld van dingen die...

Hypotheekmarkt wil gebruik brondata versnellen

Hypotheekmarkt wil gebruik brondata versnellen

Meer dan 40 ketenpartijen uit de hypotheekmarkt slaan de handen ineen om het delen van brondata binnen de keten te versnellen. Hiervoor tekenden zij het convenant...

Zeven miljoen groeikapitaal voor Alicia

Zeven miljoen groeikapitaal voor Alicia

Alicia Insurance, specialist in het ontwikkelen en embedded aanbieden van verzekeringen voor zelfstandigen, heeft zeven miljoen euro groeikapitaal opgehaald. De...

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Het Verbond van Verzekeraars, ANVA en Doccle organiseren op 15 december 2022 van 15.00 uur tot 17.00 uur bij het Verbond in Den Haag een sectoroverstijgende bijeenkomst...

You Sure neemt belang in EMS

You Sure neemt belang in EMS

You Sure heeft een belang verworven in EMS Claims Solutions Provider. “Dankzij deze samenwerking zijn klanten van You Sure zeker van een automatische en vlekkeloze...