Meer onderscheid maken

Paul van Brederode

Hypotheekadviseurs zullen meer onderscheid moeten maken in het eigenlijke advies, het bemiddelingstraject voor het aanvragen en regelen van de hypotheek tot aan de notaris, alsmede alle overige werkzaamheden. Zo reageert Paul van Brederode (van Brederode Financieel Adviseurs) op de column van Paul van der Kwast op Business Inside.

Ik denk dat Van der Kwast voor een groot gedeelte gelijk heeft. Een hypotheekadvies op zich zal voor een starter inderdaad niet meer hoeven te kosten dan 2 à 3 uur werk. Dat is ook dan exact de formule die 'online' aanbieders gebruiken.

 

Laten hypotheekadviseurs hun Dienstverleningsdocument er eens op nakijken. Bij 'advies' staan veelal veel te hoge bedragen omdat het ontzorgen van de klant als 'advies' wordt aangeprezen en dan ga je een ongelijke strijd aan. Hypotheekadviseurs leggen dan zelf de bal voor open doel voor de online-adviseurs. Download de dvd van hypotheek24.nl maar eens.

 

Advies is klantprofiel opstellen, wensen en doelstellingen vaststellen en dan met kennis en ervaring van de materie een passend advies geven. Bemiddelen is een vervolgtraject wat de klant kan afnemen of elders kan inkopen, al dan niet execution only.

 

Het onvoorstelbaar stroperige en moeilijke acceptatietraject bij banken en serviceproviders kan dus niet als 'advies' worden geleverd aan de klant. Dat ga je nooit winnen van online aanbieders. Dat hoort tenminste bij bemiddelen, maar misschien ook wel onder een ander label te worden geleverd. Moet je wel zaken willen doen met een bank zaken die zijn administratie niet op orde heeft? Banken zijn ontzettend arrogant en klantgericht werken moeten ze volgens mij nog steeds (bij)leren.

 

Meer onderscheid

Mijn idee is daarom dat hypotheekadviseurs meer onderscheid moeten maken in het eigenlijke advies, het bemiddelingstraject voor het aanvragen en regelen van de hypotheek tot aan de notaris, alsmede alle overige werkzaamheden. Vertel ook dat je de orv er bij doet. Daar betaalt de klant bij execution only ook apart voor.

 

Aankoopbegeleiding/-advies bijvoorbeeld hoort volgens mij niet bij het 'hypotheekadvies'. Het wordt er vaak wel bij gedaan, maar dan moet dat ook apart benoemd worden denk ik. Dat veroorzaakt namelijk ook ruis op de lijn en de perceptie dat je veel te duur bent.

 

Een deskundig adviseur kan, zelfs mét een kopje koffie zeer zeker voor 300 euro een hypotheekadvies aan een starter geven. Voor de doorstromers, de echtscheidingen, de 55-plussers, etcetera, wordt het allemaal duurder omdat daar gewoon meer tijd in zit.

 

Online aanbieders doen die veelal niet eens, ze halen alleen de krenten uit de pap en dat is hun goed recht. Niet klagen als een ander slimmer is dan jij, maar je werkwijze herzien wat dat betreft. Kennelijk hebben we zitten slapen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Nico van Koesveld - 17 augustus 2017

Mooi verwoord Paul. De markt wordt meer en meer digitaal. Beetje wakker schudden kan geen kwaad. De DVD van Hypotheek24 is hierbij gevoegd. Inderdaad leerzaam. https://drive.google.com/file/d/0B8Z5TtsIvCp2eTAyVjJ2YXZJdFU/view?usp=sharing

Advisering met een robot touch: concretisering

Advisering met een robot touch: concretisering

"Excelleren als adviseur samen met het kantoorteam en de robot kan dat? In de afgelopen tijd is er een behoorlijk aantal veelbelovende initiatieven op de rails gezet....

Informeren, analyseren, oplossen

Informeren, analyseren, oplossen

Wie hebben belang bij een kwalitatief hoogstaand advies? Allereerst de klant, hij is immers de consument van de geleverde dienstverlening. Ook de financieel adviseur,...

Advies of klanten helpen kopen?

Advies of klanten helpen kopen?

Je kunt pas een advies geven na een gedegen inventarisatie, zegt men. In de financiële wereld zijn de oplossingen en mogelijkheden eindeloos. Om dat te projecteren...

Bewijslast bij execution only omkeren

Bewijslast bij execution only omkeren

"Ik vind dat bij execution only er een omkering van de bewijslast moet plaatsvinden waarbij het de aanbieder is die dan maar moet bewijzen dat de hypotheek die verkocht...

Onderzoek Eigen huis: adviseur niet te vertrouwen

Onderzoek Eigen huis: adviseur niet te vertrouwen

Volgens imago-onderzoek van Vereniging Eigen Huis heeft niet meer dan 8 procent van de huizenbezitters en -kopers vertrouwen in hypotheekadviseurs. Daartegenover...

Execution only hypotheek nauwelijks voordeliger

Execution only hypotheek nauwelijks voordeliger

Een consument die zonder hulp van een adviseur een hypotheek wil afsluiten is nauwelijks voordeliger uit dan een consument die hiervoor wel een hypotheekadvsieur...

Passend hypotheekadvies niet per se het goedkoopste

Passend hypotheekadvies niet per se het goedkoopste

Een passend advies leidt niet per definitie tot de goedkoopst mogelijke hypotheekconstructie. Dit komt naar voren in een recente uitspraak van de Geschillencommissie...

Passend hypotheekadvies niet per definitie goedkoopste

Passend hypotheekadvies niet per definitie goedkoopste

 Passend advies hoeft niet per se in te houden de goedkoopste hypotheekconstructie, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)....

Hypotheekadviseur kan robots beter toepassen dan mijden

Hypotheekadviseur kan robots beter toepassen dan mijden

De hypotheekadviseur kan robots beter toepassen dan mijden, aldus een artikel op www.consultancy.nl.   Het artikel leest onder meer: "Volgens tal van...

Robo: hoezo advies

Robo: hoezo advies

Robo advies? Productverkoop zult u bedoelen, meent financieel adviseur Paul van Brederode in reactie op de aanbevelingen van FinTech-afgezant Willem Vermeend. Als...