Meer onderscheid maken

Paul van Brederode

Hypotheekadviseurs zullen meer onderscheid moeten maken in het eigenlijke advies, het bemiddelingstraject voor het aanvragen en regelen van de hypotheek tot aan de notaris, alsmede alle overige werkzaamheden. Zo reageert Paul van Brederode (van Brederode Financieel Adviseurs) op de column van Paul van der Kwast op Business Inside.

Ik denk dat Van der Kwast voor een groot gedeelte gelijk heeft. Een hypotheekadvies op zich zal voor een starter inderdaad niet meer hoeven te kosten dan 2 à 3 uur werk. Dat is ook dan exact de formule die 'online' aanbieders gebruiken.

 

Laten hypotheekadviseurs hun Dienstverleningsdocument er eens op nakijken. Bij 'advies' staan veelal veel te hoge bedragen omdat het ontzorgen van de klant als 'advies' wordt aangeprezen en dan ga je een ongelijke strijd aan. Hypotheekadviseurs leggen dan zelf de bal voor open doel voor de online-adviseurs. Download de dvd van hypotheek24.nl maar eens.

 

Advies is klantprofiel opstellen, wensen en doelstellingen vaststellen en dan met kennis en ervaring van de materie een passend advies geven. Bemiddelen is een vervolgtraject wat de klant kan afnemen of elders kan inkopen, al dan niet execution only.

 

Het onvoorstelbaar stroperige en moeilijke acceptatietraject bij banken en serviceproviders kan dus niet als 'advies' worden geleverd aan de klant. Dat ga je nooit winnen van online aanbieders. Dat hoort tenminste bij bemiddelen, maar misschien ook wel onder een ander label te worden geleverd. Moet je wel zaken willen doen met een bank zaken die zijn administratie niet op orde heeft? Banken zijn ontzettend arrogant en klantgericht werken moeten ze volgens mij nog steeds (bij)leren.

 

Meer onderscheid

Mijn idee is daarom dat hypotheekadviseurs meer onderscheid moeten maken in het eigenlijke advies, het bemiddelingstraject voor het aanvragen en regelen van de hypotheek tot aan de notaris, alsmede alle overige werkzaamheden. Vertel ook dat je de orv er bij doet. Daar betaalt de klant bij execution only ook apart voor.

 

Aankoopbegeleiding/-advies bijvoorbeeld hoort volgens mij niet bij het 'hypotheekadvies'. Het wordt er vaak wel bij gedaan, maar dan moet dat ook apart benoemd worden denk ik. Dat veroorzaakt namelijk ook ruis op de lijn en de perceptie dat je veel te duur bent.

 

Een deskundig adviseur kan, zelfs mét een kopje koffie zeer zeker voor 300 euro een hypotheekadvies aan een starter geven. Voor de doorstromers, de echtscheidingen, de 55-plussers, etcetera, wordt het allemaal duurder omdat daar gewoon meer tijd in zit.

 

Online aanbieders doen die veelal niet eens, ze halen alleen de krenten uit de pap en dat is hun goed recht. Niet klagen als een ander slimmer is dan jij, maar je werkwijze herzien wat dat betreft. Kennelijk hebben we zitten slapen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Nico van Koesveld - 17 augustus 2017

Mooi verwoord Paul. De markt wordt meer en meer digitaal. Beetje wakker schudden kan geen kwaad. De DVD van Hypotheek24 is hierbij gevoegd. Inderdaad leerzaam. https://drive.google.com/file/d/0B8Z5TtsIvCp2eTAyVjJ2YXZJdFU/view?usp=sharing

"Hypotheekadviseur speelt voor aankoopmakelaar"

"Hypotheekadviseur speelt voor aankoopmakelaar"

"Het valt mij op dat hypotheekadviseurs regelmatig voor ‘aankoopmakelaar’ spelen. Dan worden de aankoopkosten bij de hypotheekkosten opgeteld. Op...

Adfiz: robo-advies is een kans

Adfiz: robo-advies is een kans

Robo-advies is vooral een kans. Dit was de conclusie van het tweede Adfiz Particulier Platform in Zeist dat circa honderd deelnemers telde. Het onderwerp geautomatiseerd...

Consumentenbond: "hypotheekadvies moet beter"

Consumentenbond: "hypotheekadvies moet beter"

Een steekproef van de Consumentenbond met mysteryshoppers laat zien dat "hypotheekadviestrajecten gebreken vertonen. Met name de onduidelijkheid over het aantal...

Tarief hypotheekadvies licht omhoog

Tarief hypotheekadvies licht omhoog

Consumenten betalen voor hypotheekadvies momenteel gemiddeld 2.237 euro. Dit blijkt uit het SEH Lenteonderzoek, waaraan 425 Erkend adviseurs in de aanloop naar het...

"Maak hypotheekadvies onderdeel financieel plan"

"Maak hypotheekadvies onderdeel financieel plan"

“De rol van financieel adviseurs in Nederland zou moeten zijn om consumenten te helpen hun doelkapitaal op lange termijn te halen. Hypotheekadvies én...

Moneywise focust zich op online hypotheekadvies

Moneywise focust zich op online hypotheekadvies

"We hebben heel hard gewerkt aan de online hypotheek advies module. Naar verwachting kun je eind januari bij ons je eigen hypotheek samenstellen. En zodra je...

Kwart klanten bijBouwe ziet af van hypotheekadvies

Kwart klanten bijBouwe ziet af van hypotheekadvies

Bijna een kwart (24,6 procent) van de klanten van bijBouwe ziet af van een hypotheekadvies en sluit zelf een hypotheek af. Dit constateert de online hypotheekverstrekker...

Franchiseformule finzie uit startblokken

Franchiseformule finzie uit startblokken

Niet 'Julia' maar 'Finzie' is de naam van de nieuwe franchiseformule van Romeo Financiële Diensten. Doel is consumenten beter en voordeliger te bedienen vanuit...

Independer sluit eerste execution only hypotheken

Independer sluit eerste execution only hypotheken

Independer heeft afgelopen week in een bèta-test haar eerste klanten geholpen met het online afsluiten van een ‘execution only’ hypotheek. Starters...

"Evalueer ook kwaliteit execution only bescherming"

"Evalueer ook kwaliteit execution only bescherming"

Adfiz roept op tot onderzoek of consumenten die geslaagd zijn voor een kennis- en ervaringstoets verantwoord zonder advies een hypotheek kunnen afsluiten. Zij voorziet...