Ken je vak!
Uit dit dossier
(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! VVP 3-2021) Sinds de discussie de afgelopen tijd over de provisie die adviseurs ontvangen van leveranciers van energiezuinige...
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2021) Een vertrouwensteam bouw je niet op de hei, maar hier en nu midden in je bedrijf. Het hoeft niet...
Tijd voor een nationaal algoritme
(Hergen Dutrieux, Viisi, in VVP 3-2021) Als ondernemer ben je van nature positief ingesteld. Klagen en ageren horen daar minder bij, de blik vooruit, naar de onbegrensde...
(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak! in VVP 3-2021) Als het aan het demissionair kabinet ligt, dan wordt de BVm een nieuwe ondernemingsvorm. De...
(Bram Grundmeijer, KLAP, in Ken je vak! in VVP 3-2021) Ik daag je uit… Beoordeel een klant niet op zijn gedrag, standpunten of primaire behoeften. Ga samen...
Geen CIS-registratie bij pechhulp
(Door Lindenhaeghe in VVP 3-2021) Het bestuur van de Stichting CIS heeft verzekeraars gevraagd om pechhulp niet langer te registreren in CIS. Oude meldingen...
Tijdelijke versoepeling RVU-regeling
(Door Lindenhaeghe in VVP 3-2021) Werkgevers mogen van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025 hun oudere werknemers die maximaal 36 maanden verwijderd...
(Door Sonja Stalfoort, PuurKlant, VVP 3-2021) Mensen die zich consistent gedragen, worden vaak als betrouwbaar gezien. Dit werkt voor bedrijven niet anders. Inconsistentie...
(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 3-2021) Op 1 juli 2021 is de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) in werking getreden. Een wet die tot doel heeft...
Adviseur hoeft geen juridische ondersteuning te bieden
PLEZIERVAARTUIGENVERZEKERING – De consument is van mening dat de tussenpersoon (Kuiper Verzekeringen) en de gevolmachtigde (Kuiper Assuradeuren) de op hem...
Direct toezicht = rechtstreekse zorg
REISVERZEKERING – De consument claimt schade op zijn reisverzekering na diefstal van twee fietsen tijdens een reis in Spanje. De fietsen waren na toestemming...
Dekkingsstandpunt niet aan adviseur
WOONHUISVERZEKERING – De consument heeft in de woning een lekkage van het riool gehad. Hierdoor is afvalwater de kruipruimte in gestroomd. Hij heeft kosten...
Aankloppen met klacht tegen deurwaarder
PRIVACY – Kifid behandelde onlangs een privacyklacht tegen een deurwaarder. Een deurwaarder is weliswaar geen financieel dienstverlener, maar in dit geval...
HYPOTHEKEN – In deze uitspraak verzorgde de adviseur een omzetting van een hypotheek. Tussen de adviseur en de klant ontstaat verschil van mening over de vraag...
Tussentijdse beëindiging opdracht
HYPOTHEKEN – Wat is de juridische situatie indien een adviseur, op verzoek van de consument, start met het adviestraject maar de consument tussentijds de opdracht...
HYPOTHEKEN – Indien een aanbieder in een offerte een aanbod doet maar daarin een fout maakt, mag de consument de aanbieder aan die offerte houden? In deze...
(Advocaat Maya Spetter, Spetter Advocaat & Mediator, in Ken je vak! in VVP 2-2021). In 2007 komen twee fietsers met elkaar in botsing. Het slachtoffer loopt...
CAMPERVERZEKERING – De consument heeft een beroep op zijn camperverzekering gedaan vanwege een afgewaaid panoramadak. a.s.r. heeft de claim afgewezen met een...
PAARDENVERZEKERING – Op 3 juli 2020 is het paard van de consument geeuthanaseerd en om die reden is de verzekering per die datum beëindigd. De bemiddelaar...
KLASSIEKERVERZEKERING – Kifid laat de Europeesche de klassiekerverzekering herstellen van een Alfa Romeo Spider. De Geschillencommissie: “Tussen partijen...
ZORGPLICHT – Als na het afsluiten van een nieuwe overlijdensrisicoverzekering een carenzperiode gaat lopen, moet de assurantietussenpersoon de (aspirant)verzekeringnemer...
In drie stappen voldoen aan de SFDR
(Adfiz in Ken je vak! in VVP 2-2021) Met ingang van 10 maart 2021 is de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) van toepassing geworden. Deze Europese...
‘Onhaalbare’ opdracht accepteren
HYPOTHEKEN – Mag een adviseur aanspraak maken op een vergoeding voor een door hem geaccepteerde overeenkomst van opdracht, indien de adviseur op grond van...
Kennis hebben van acceptatiebeleid
HYPOTHEKEN – De consument in deze klacht heeft zich tot de adviseur gewend voor advies en bemiddeling voor de financiering van de aankoop van een woning op...
HYPOTHEKEN – Wil een adviseur zijn werkelijk gemaakte uren declareren dan moet hij een goede tijdregistratie hebben. Aldus de Geschillencommissie in deze uitspraak:...
Quote van de dag
Heb je voldoende risico-kennis over 'nieuwe ontwikkelingen' als zonnepanelen, laadpalen, grote batterijen, waterstof, houtbouw, recycling?
Joeri van Looij (Adfiz) in VVP Special Duurzaam Advies
Stelling
Bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen
Laatste reacties
- 13:01 Wat vinden opstal- en inboedelverzekeraars hiervan? En dekt de...
- 10:00 Klinkt allemaal leuk. Winsten van nu, worden mede behaald , door...
- 28-03-2024 Inderdaad is 14 dagen te veel. 5-7 dagen kan iets zijn. Verplichting...
- 28-03-2024 Het is een prachtig stripverhaal. Stap voor stap zien we veranderingen....
Recente editie
VVP 1-2024 lanceert een aantal nieuwe rubrieken waarin adviseurs aan het woord komen over vrouwelijke waarden en verduurzaming. Nieuw ook de rubriek Het laatste woord, waarin een deskundige van vlees en bloed in debat gaat met ChatGPT. In de eerste aflevering vindt ChatGPT actieve provisietransparantie goed, Richard Meinders (SVC Groep) vindt deze transparantie juist asociaal. Ook in VVP 1 weer een frisse blik op het adviesvak (Ferzekerd). Verder onder meer: tips klantgerichtheid van VVP Advies Award-winnaars, Jack Vos over strategisch ondernemerschap, uiteraard het veelgeprezen praktijkkatern Ken je Vak! en het katern Haal meer uit data. Gegevens zijn geen doel op zich maar een middel om de propositie voor de klant te verbeteren. In het katern praktijktips.
Bekijk de inhoudSpecial Duurzaam Advies
Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies 2024, een nauwe samenwerking van VVP en het instituut voor verduurzaming van de financiële sector. De special barst van de tips, praktijkinfo en handige checklists om verduurzaming in het eigen bedrijf vorm te geven én om de klant aan het verduurzamen te krijgen.
Adviseurs Mieke Dadema, Thomas Paardekooper, Alexander Vugts, André Vugts en Paul Burger vertellen hoe zij duurzaam advies in de praktijk brengen. “Duurzaamheid draait om duurzame relaties”, aldus Dadema.
Verder bijdragen van onder meer Adfiz (‘Advies kan duurzaam gedrag verbeteren”), Fred de Jong (“Duurzaam advies aan mkb is integraal”) en het Verbond van Verzekeraars (“Deze transitie gaat alle klanten raken”).
In een rondetafel stellen kennispartners AnsvarIdéa/Turien &Co.,Evi Van Lanschot, INSVER, MainPlus, Obvion: “De wereld verandert, dat is een gegeven, maar wij kunnen nu samen al de richting bepalen.”
Bekijk de inhoud