Kifid-uitspraken

Uit dit dossier

Kennis van de adviseur is kennis van de klant

Kennis van de adviseur is kennis van de klant

HYPOTHEKEN – In deze klacht voert de geldverstrekker het beleid dat aandelen niet vallen onder de definitie ‘vrij beschikbaar vermogen’. De consument...

Einde procedure na ontbinden VOF?

Einde procedure na ontbinden VOF?

HYPOTHEKEN – Een consument heeft een klacht over zijn advieskantoor. Het kantoor is een vennootschap onder firma met drie vennoten. De klacht richt zich meer...

Vervallen risico-opslag na nieuwe WOZ-waarde

Vervallen risico-opslag na nieuwe WOZ-waarde

HYPOTHEKEN – De geldverstrekker in deze uitspraak hanteert risico-opslagen gebaseerd op de LTV. In de voorwaarden is opgenomen dat de consument een waardestijging...

Kifid-uitspraken hypotheken

Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! Kifid-uitspraken HYPOTHEKEN VVP 5-2021 – In deze uitspraak formuleert de Geschillencommissie in algemene bewoordingen wat een consument van een...

Te laat

Te laat

KLACHTPLICHT – De consument heeft niet tijdig nadat hij dit had moeten ontdekken geklaagd over de door hem gestelde gebrekkige prestatie van de tussenpersoon....

Mededelingsplicht geldt tot moment van sluiten

Mededelingsplicht geldt tot moment van sluiten

MEDEDELINGSPLICHT – Het niet melden door de consumenten aan de verzekeraar dat brief en polis geen juiste weergave van het aanvraagproces zijn, levert geen...

Klant trekt opdracht tussentijds in

Klant trekt opdracht tussentijds in

HYPOTHEKEN – Wat is de situatie indien de klant de Overeenkomst Tot Dienstverlening intrekt nadat de adviseur met zijn werkzaamheden is begonnen maar voordat...

Verhuren woning? Kifid onbevoegd

Verhuren woning? Kifid onbevoegd

HYPOTHEKEN – Buy-to-let komt steeds vaker voor. Ook bij die financiering kunnen er tussen de (toekomstige) eigenaar van de woning en de geldverstrekker geschillen...

Verschil tussen voorlopige en definitieve terugbetaalnota

Verschil tussen voorlopige en definitieve terugbetaalnota

HYPOTHEKEN – Het is een regelmatig terugkerende klacht. De consument vraagt hoe hoog bij vervroegde aflossing de boeterente is. Vervolgens blijkt dat na aflossing...

Leiding die niet naar behoren werkt is defect

Leiding die niet naar behoren werkt is defect

OPSTALVERZEKERING – Consument vordert vergoeding van de schade aan zijn voor- en achtertuin als gevolg van een kapotte afvoerleiding. De schade is veroorzaakt...

Adviseur hoeft geen juridische ondersteuning te bieden

Adviseur hoeft geen juridische ondersteuning te bieden

PLEZIERVAARTUIGENVERZEKERING – De consument is van mening dat de tussenpersoon (Kuiper Verzekeringen) en de gevolmachtigde (Kuiper Assuradeuren) de op hem...

Direct toezicht = rechtstreekse zorg

Direct toezicht = rechtstreekse zorg

REISVERZEKERING – De consument claimt schade op zijn reisverzekering na diefstal van twee fietsen tijdens een reis in Spanje. De fietsen waren na toestemming...

Dekkingsstandpunt niet aan adviseur

Dekkingsstandpunt niet aan adviseur

WOONHUISVERZEKERING – De consument heeft in de woning een lekkage van het riool gehad. Hierdoor is afvalwater de kruipruimte in gestroomd. Hij heeft kosten...

Aankloppen met klacht tegen deurwaarder

Aankloppen met klacht tegen deurwaarder

PRIVACY – Kifid behandelde onlangs een privacyklacht tegen een deurwaarder. Een deurwaarder is weliswaar geen financieel dienstverlener, maar in dit geval...

Gebruik van het woord advies

Gebruik van het woord advies

HYPOTHEKEN – In deze uitspraak verzorgde de adviseur een omzetting van een hypotheek. Tussen de adviseur en de klant ontstaat verschil van mening over de vraag...

Tussentijdse beëindiging opdracht

Tussentijdse beëindiging opdracht

HYPOTHEKEN – Wat is de juridische situatie indien een adviseur, op verzoek van de consument, start met het adviestraject maar de consument tussentijds de opdracht...

Foutje bedankt?

Foutje bedankt?

HYPOTHEKEN – Indien een aanbieder in een offerte een aanbod doet maar daarin een fout maakt, mag de consument de aanbieder aan die offerte houden? In deze...

Dominant cause

Dominant cause

CAMPERVERZEKERING – De consument heeft een beroep op zijn camperverzekering gedaan vanwege een afgewaaid panoramadak. a.s.r. heeft de claim afgewezen met een...

Resterende jaarpremie

Resterende jaarpremie

PAARDENVERZEKERING – Op 3 juli 2020 is het paard van de consument geeuthanaseerd en om die reden is de verzekering per die datum beëindigd. De bemiddelaar...

Voldoende belang

Voldoende belang

KLASSIEKERVERZEKERING – Kifid laat de Europeesche de klassiekerverzekering herstellen van een Alfa Romeo Spider. De Geschillencommissie: “Tussen partijen...

Dure schending zorgplicht

Dure schending zorgplicht

ZORGPLICHT – Als na het afsluiten van een nieuwe overlijdensrisicoverzekering een carenzperiode gaat lopen, moet de assurantietussenpersoon de (aspirant)verzekeringnemer...

‘Onhaalbare’ opdracht accepteren

‘Onhaalbare’ opdracht accepteren

HYPOTHEKEN – Mag een adviseur aanspraak maken op een vergoeding voor een door hem geaccepteerde overeenkomst van opdracht, indien de adviseur op grond van...

Kennis hebben van acceptatiebeleid

Kennis hebben van acceptatiebeleid

HYPOTHEKEN – De consument in deze klacht heeft zich tot de adviseur gewend voor advies en bemiddeling voor de financiering van de aankoop van een woning op...

Declareren is tijd registeren

Declareren is tijd registeren

HYPOTHEKEN – Wil een adviseur zijn werkelijk gemaakte uren declareren dan moet hij een goede tijdregistratie hebben. Aldus de Geschillencommissie in deze uitspraak:...

Meerderjarigheid en de zorgplicht van de adviseur

Meerderjarigheid en de zorgplicht van de adviseur

GC 2020-251, een belangrijke Kifid-uitspraak met drie kernpunten die opnieuw leiden tot de noodzaak om een aantal onderdelen in de bedrijfsvoering van de financieel...

Events

Finale Advies Award 2022

6 oktober 2022 - 6 oktober 2022

Lees meer
Quote van de dag
Zorgwil is dezelfde wil als die van een autodealer om een auto te verkoper

Zorgwil is dezelfde wil als die van een autodealer om een auto te verkoper

Adviseur Chris de Bruin in de VVP Special Actief Klantbeheer

Stelling

Gepersonaliseerde klantbenadering is dé manier om de zorgplicht goed te vervullen

Recente editie
Recente editie

De financiële sector moet harder lopen bij innovatie, stelt Onesurance in het katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022. En ja, dat kan betekenen dat bestaande verhoudingen en processen op hun kop moeten. Nog meer aandacht voor innovatie in het verslag van het VIP Innovatie Congres ‘Be the change’. Innovator Kees Haverkamp gaat in op het groeiende belang van strategische samenwerkingen. Verder in deze VVP weer een frisse blik op het adviesvak (AskAnj@: “Wij laten onze klant graag voelen dat hij of zij onze enige klant is”). Hergen Dutrieux geeft een duimpje omhoog aan alle financiële dienstverleners die klanten écht willen begrijpen. Uiteraard ook weer veel kennisoverdracht, onder andere in ‘Ken je vak!’ met rubrieken als leren van Kifid-uitspraken, klantgerichtheid en inkomen. Hubrien Meijaard (Stan&Wende) behandelt de Europese wetgeving inzake duurzaam beleggen. Het VVP Ondernemersnetwerk geeft tips voor een efficiëntere klantbediening.

Bekijk de inhoud
Special Innovatie 2022
Special Innovatie 2022

“Leven is groeien, Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus.” Aldus Mieke Verhoef (Verschilmakers MagaZINe) in de VVP-special ‘Samen sterker! Innovaties in de adviespraktijk’. De special biedt talloze voorbeelden van innovatie, zoals het programma Rendement van Geluk van Neutralis-oprichters Ozewald Wanrooij en Leon Brummelhuis. Ivo Valkenburg, vernieuwer pur sang, zet een aantal voorbeelden van regeneratieve investeringen op een rij, waaronder SharePeople. Uiteraard ook aandacht voor de bij innovatie o zo belangrijke data en ict. Michael Mackaaij, voorzitter Contactgroep Automatisering, schetst de belangrijkste IT-trends. Het Verbond pleit voor een gelijk speelveld bij Open Insurance. Jack Vos (Onesurance.nl) laat zien hoe de klantreis te transformeren van een boemelrit in de stoptrein naar een comfortabele reis in de TGV.

Bekijk de inhoud
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!
 
Special Adviesvak als cruciaal beroep
Special Duurzaam Adviseren
Special Business Support
ARAG-special Vertrouwen op het recht
Special Bijzondere Risico's
Special Duurzaamheid & Innovatie
Special Verzekerd van je huis!
Special Cyber
Special Digitale Transformatie
Special Business Support
Special Slimmer Adviseren
Special Automatisering
Special Klantgerichtheid