Toezicht

Uit dit dossier

Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....

AFM gelooft niet in checklist nazorg

AFM gelooft niet in checklist nazorg

(Uit VVP 01-2022) De AFM gaf eind vorig jaar haar interpretatie van het wft-verschil tussen informeren en adviseren. Maar opmerkelijk was vooral de nadere duiding...

De toekomst van volmacht is…

De toekomst van volmacht is…

(AFM, NVGA en Verbond in katern 'Volmachten vol in bedrijf!' in VVP 1-2021) De toekomst van volmacht is… VVP vroeg het aan het Verbond van Verzekeraars,...

Mens is van nature optimistisch

Mens is van nature optimistisch

Nee, het menselijke brein laat zich niet zomaar veranderen. Maar, zeggen Stefanie de Beer en Wilte Zijlstra van het team consumentengedrag van de AFM: toezichthouder...

Adviseur biedt gezond tegenwicht

Adviseur biedt gezond tegenwicht

De toegevoegde waarde van de adviseur is al decennia onverminderd groot, maar naarmate digitale omgevingen geraffineerder worden in het beïnvloeden van financiële...

Alleen partijen met resolutieplan adviseren?

Alleen partijen met resolutieplan adviseren?

(door redactie VVP) Verzekeraars zijn niet zo belangrijk voor het financiële systeem als systeembanken. Toch gaat DNB resolutieplannen opstellen voor verzekeraars...

Big Brother nu ook anoniem

Big Brother nu ook anoniem

De financiële sector heeft er kennelijk geen moeite mee dat toezichthouders die zich bezig houden met consumentenbescherming, waaronder de AFM, vanaf begin...

Distributie zorgvuldig inrichten

Distributie zorgvuldig inrichten

Op 1 oktober is de richtlijn Verzekeringsbemiddeling (IMD) vervangen door nieuwe richtlijn Verzekeringsdistributie (IDD). Veel IDD-regels beschrijven zaken die...

Balans tussen regels en eigen invulling

Balans tussen regels en eigen invulling

Leidraden van de AFM worden niet zelden benoemd als ‘regeltjes’. De term is illustratief voor het onderliggende gevoel: belemmerende verplichtingen,...

Bied wat de klant past

Bied wat de klant past

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienst-verlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

Diep duiken, niet verplicht informeren

Diep duiken, niet verplicht informeren

De meest overtrokken zorgplicht is wel de wettelijk verplichte informatie. Die gaat ervan uit, dat een consument beslissingen neemt op basis van financiële...

Zelfde eisen voor robot en mens

Zelfde eisen voor robot en mens

Face-to-face advies, hybride advies, robo-advies: de wetgeving rondom de zorgplicht maakt geen onderscheid tussen deze adviesvormen. Toch kennen geautomatiseerde...

Rust keert terug aan provisiefront

Rust keert terug aan provisiefront

De rust aan het provisiefront is teruggekeerd, in ieder geval voorlopig. Het provisieverbod is geëvalueerd en minister Hoekstra ziet op basis van de uitkomsten...

Kan adviseur aan  de zware eisen voldoen?

Kan adviseur aan de zware eisen voldoen?

Mifid II en Richtlijn Verzekerings-distributie betekenen een forse verzwaring van de huidige regelgeving. Kan een financieel adviseur in 2018 nog wel beleggingsadvies...

Dé ZZP’er bestaat niet, we kunnen wél oplossingen bedenken

Dé ZZP’er bestaat niet, we kunnen wél oplossingen bedenken

Op het moment van schrijven van deze column is er nog geen nieuw kabinet. En omdat begin september duidelijk werd dat sociale partners geen overeenstemming hebben...

Last onder dwangsom wegens niet tijdig aanleveren kopieën geldige diploma's

Last onder dwangsom wegens niet tijdig aanleveren kopieën geldige diploma's

Niet tijdig aanleveren van kopieën van de geldige diploma's is een financieel adviseur duur komen te staan. R.S. Tewarie Financiële Diensten voldeed...

Adviseurs dragen procentueel (iets) minder bij aan kosten toezicht

Adviseurs dragen procentueel (iets) minder bij aan kosten toezicht

Adviseurs en bemiddelaars gaan procentueel iets minder bijdragen aan de kosten van het toezicht: 21,2 procent wordt 20,8 procent. Ondertussen lopen de toezichtskosten...

Geen aparte toezichtscategorie middelgrote verzekeraars

Geen aparte toezichtscategorie middelgrote verzekeraars

Minister Dijsselbloem voert geen toezichtscategorie middelgrote verzekeraars in, schrijft hij in antwoord op vragen van Tweede-Kamerlid voor de VVD Aukje de Vries. De...

Transparanter toezicht financiële markten

Transparanter toezicht financiële markten

AFM en DNB krijgen meer mogelijkheden om overtredingen door financiële instellingen openbaar te maken. Dat is de kern van het wetsvoorstel Transparant toezicht...

AFM, begin wat  eerder met je  huiswerk

AFM, begin wat eerder met je huiswerk

In artikel 81c, tweede lid, Bgfo is opgenomen dat de hypotheekaanbieder geen vergoeding mag rekenen voor vervroegde aflossing die hoger is dan haar ‘financiële...

Vizier op de toekomst

Vizier op de toekomst

Hoe ziet de verzekeringssector er over – pak ’m beet – vijf jaar vanaf nu uit? Als we het rapport dat collega-toezichthouder DNB eind vorig jaar...

Radicale economen

Radicale economen

In het debat over het economisch beleid doen sommige hoogleraren economie wel heel stellige uitspraken over de keuzes van de overheid, constateert DNB-directeur...

Maak de AFM eerlijker   en toekomstbestendig

Maak de AFM eerlijker en toekomstbestendig

In de financiële wereld heeft de AFM als toezichthouder een behoorlijk dikke vinger in de pap. De afgelopen jaren was er veel spanning tussen de markt enerzijds...

Investeren in de kracht van Nederland

Investeren in de kracht van Nederland

Dit najaar publiceerde de Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid het baanbrekende rapport ‘samenleving en financiële sector in evenwicht’....

Innovatie in   financiële sector zit  in stroomversnelling

Innovatie in financiële sector zit in stroomversnelling

‘Klanten willen altijd menselijk contact bij financieel advies’, ‘De beste hypotheekadviseur is een computer’, ‘Iedereen zou moeten...

Events

Finale Advies Award 2022

6 oktober 2022 - 6 oktober 2022

Lees meer
Quote van de dag
Zorgwil is dezelfde wil als die van een autodealer om een auto te verkoper

Zorgwil is dezelfde wil als die van een autodealer om een auto te verkoper

Adviseur Chris de Bruin in de VVP Special Actief Klantbeheer

Stelling

Gepersonaliseerde klantbenadering is dé manier om de zorgplicht goed te vervullen

Recente editie
Recente editie

De financiële sector moet harder lopen bij innovatie, stelt Onesurance in het katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022. En ja, dat kan betekenen dat bestaande verhoudingen en processen op hun kop moeten. Nog meer aandacht voor innovatie in het verslag van het VIP Innovatie Congres ‘Be the change’. Innovator Kees Haverkamp gaat in op het groeiende belang van strategische samenwerkingen. Verder in deze VVP weer een frisse blik op het adviesvak (AskAnj@: “Wij laten onze klant graag voelen dat hij of zij onze enige klant is”). Hergen Dutrieux geeft een duimpje omhoog aan alle financiële dienstverleners die klanten écht willen begrijpen. Uiteraard ook weer veel kennisoverdracht, onder andere in ‘Ken je vak!’ met rubrieken als leren van Kifid-uitspraken, klantgerichtheid en inkomen. Hubrien Meijaard (Stan&Wende) behandelt de Europese wetgeving inzake duurzaam beleggen. Het VVP Ondernemersnetwerk geeft tips voor een efficiëntere klantbediening.

Bekijk de inhoud
Special Innovatie 2022
Special Innovatie 2022

“Leven is groeien, Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus.” Aldus Mieke Verhoef (Verschilmakers MagaZINe) in de VVP-special ‘Samen sterker! Innovaties in de adviespraktijk’. De special biedt talloze voorbeelden van innovatie, zoals het programma Rendement van Geluk van Neutralis-oprichters Ozewald Wanrooij en Leon Brummelhuis. Ivo Valkenburg, vernieuwer pur sang, zet een aantal voorbeelden van regeneratieve investeringen op een rij, waaronder SharePeople. Uiteraard ook aandacht voor de bij innovatie o zo belangrijke data en ict. Michael Mackaaij, voorzitter Contactgroep Automatisering, schetst de belangrijkste IT-trends. Het Verbond pleit voor een gelijk speelveld bij Open Insurance. Jack Vos (Onesurance.nl) laat zien hoe de klantreis te transformeren van een boemelrit in de stoptrein naar een comfortabele reis in de TGV.

Bekijk de inhoud
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!
 
Special Adviesvak als cruciaal beroep
Special Duurzaam Adviseren
Special Business Support
ARAG-special Vertrouwen op het recht
Special Bijzondere Risico's
Special Duurzaamheid & Innovatie
Special Verzekerd van je huis!
Special Cyber
Special Digitale Transformatie
Special Business Support
Special Slimmer Adviseren
Special Automatisering
Special Klantgerichtheid