Zorgplicht

Uit dit dossier

AFM gelooft niet in checklist nazorg

AFM gelooft niet in checklist nazorg

(Uit VVP 01-2022) De AFM gaf eind vorig jaar haar interpretatie van het wft-verschil tussen informeren en adviseren. Maar opmerkelijk was vooral de nadere duiding...

Meer contact gewenst met adviseur

Meer contact gewenst met adviseur

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Er moet meer aandacht voor nazorg bij hypotheken komen. Veel huiseigenaren hebben na het afsluiten van hun hypotheek nauwelijks...

Actief klantbeheer: basis van je vak

Actief klantbeheer: basis van je vak

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Cruciale beroepen maken voor de klant het verschil. In goede tijden én in slechte tijden. Of juist om slechte tijden...

Afbakening wettelijke zorgplicht

Afbakening wettelijke zorgplicht

In de eerste uitgave van VVP van 2019 hebben enkele collega-adviseurs aangegeven hoe ze denken over het aandachtsgebied ‘nazorg’ en hoe ze hiermee...

Grenzen aan nazorg

Grenzen aan nazorg

Weinig onderwerpen beroeren de gemoederen van financieel adviseurs momenteel zoveel als nazorg. En dan met name de vraag: moeten we nu wel of niet premieontwikkelingen...

NTA 8220 als nieuwe norm

NTA 8220 als nieuwe norm

Veel branden ontstaan door problemen met de elektrische installatie. Een goede inspectie hiervan kan onnodige problemen voorkomen. De nieuwe controlemethodiek...

De zorgplicht: meer plicht dan zorg

De zorgplicht: meer plicht dan zorg

Inmiddels kan ik zeggen dat ik een oude rot in het vak ben. Ik kan het ontkennen omdat ik me nog lang niet oud voel, maar de 24 jaar werkervaring spreken dat tegen. Ik...

Zorgplicht biedt ook commerciële kansen

Zorgplicht biedt ook commerciële kansen

In eerdere bijdragen in dit katern zijn al diverse juridische en compliance aspecten van het thema zorgplicht belicht. Zo kan het belang van het goed vastleggen...

Afspraken vastleggen bij bevestigen opdracht

Afspraken vastleggen bij bevestigen opdracht

Vaak blijkt dat het voor financieel dienstverleners onzeker is hoe ze de afspraken over zorgplicht moeten vastleggen. In deze bijdrage laten we zien welke afspraken...

Afspraken goed vastleggen

Afspraken goed vastleggen

In eerdere bijdragen in deze serie hebben we al onderstreept om met klanten tijdig afspraken over zorgplicht te maken en deze zorgvuldig vast te leggen. Deze keer...

Zorgplicht is niet gratis

Zorgplicht is niet gratis

In deze rubriek over de invulling van de zorgplicht zijn we al ingegaan op de KiFiD-uitspraak over de opzegging van een nazorgabonnement, de lusten en lasten van...

Verdeling van zorgplicht

Verdeling van zorgplicht

Bij veel adviseurs bestaat nog altijd onduidelijkheid over de inhoud van de verplichte wettelijke nazorg en welke partij in de keten hiervoor verantwoordelijk...

Wel de lusten,  niet de lasten

Wel de lusten, niet de lasten

In 2016 stond het thema zorgplicht in de schijnwerpers, onder meer als gevolg van KiFiD-uitspraak 2016-373 over de opzegging van een nazorgabonnement. In discussies...

Steeds grotere nadruk op naleven zorgplicht

Steeds grotere nadruk op naleven zorgplicht

In de afgelopen jaren hebben onze verzekerden te maken gehad met een steeds verdergaande zorgplicht, die niet alleen is ontwikkeld in de rechtspraak maar ook in...

Events

Finale Advies Award 2022

6 oktober 2022 - 6 oktober 2022

Lees meer
Quote van de dag
Zorgwil is dezelfde wil als die van een autodealer om een auto te verkoper

Zorgwil is dezelfde wil als die van een autodealer om een auto te verkoper

Adviseur Chris de Bruin in de VVP Special Actief Klantbeheer

Stelling

Gepersonaliseerde klantbenadering is dé manier om de zorgplicht goed te vervullen

Recente editie
Recente editie

De financiële sector moet harder lopen bij innovatie, stelt Onesurance in het katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022. En ja, dat kan betekenen dat bestaande verhoudingen en processen op hun kop moeten. Nog meer aandacht voor innovatie in het verslag van het VIP Innovatie Congres ‘Be the change’. Innovator Kees Haverkamp gaat in op het groeiende belang van strategische samenwerkingen. Verder in deze VVP weer een frisse blik op het adviesvak (AskAnj@: “Wij laten onze klant graag voelen dat hij of zij onze enige klant is”). Hergen Dutrieux geeft een duimpje omhoog aan alle financiële dienstverleners die klanten écht willen begrijpen. Uiteraard ook weer veel kennisoverdracht, onder andere in ‘Ken je vak!’ met rubrieken als leren van Kifid-uitspraken, klantgerichtheid en inkomen. Hubrien Meijaard (Stan&Wende) behandelt de Europese wetgeving inzake duurzaam beleggen. Het VVP Ondernemersnetwerk geeft tips voor een efficiëntere klantbediening.

Bekijk de inhoud
Special Innovatie 2022
Special Innovatie 2022

“Leven is groeien, Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus.” Aldus Mieke Verhoef (Verschilmakers MagaZINe) in de VVP-special ‘Samen sterker! Innovaties in de adviespraktijk’. De special biedt talloze voorbeelden van innovatie, zoals het programma Rendement van Geluk van Neutralis-oprichters Ozewald Wanrooij en Leon Brummelhuis. Ivo Valkenburg, vernieuwer pur sang, zet een aantal voorbeelden van regeneratieve investeringen op een rij, waaronder SharePeople. Uiteraard ook aandacht voor de bij innovatie o zo belangrijke data en ict. Michael Mackaaij, voorzitter Contactgroep Automatisering, schetst de belangrijkste IT-trends. Het Verbond pleit voor een gelijk speelveld bij Open Insurance. Jack Vos (Onesurance.nl) laat zien hoe de klantreis te transformeren van een boemelrit in de stoptrein naar een comfortabele reis in de TGV.

Bekijk de inhoud
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!
 
Special Adviesvak als cruciaal beroep
Special Duurzaam Adviseren
Special Business Support
ARAG-special Vertrouwen op het recht
Special Bijzondere Risico's
Special Duurzaamheid & Innovatie
Special Verzekerd van je huis!
Special Cyber
Special Digitale Transformatie
Special Business Support
Special Slimmer Adviseren
Special Automatisering
Special Klantgerichtheid