1 op de 3 verkeersslachtoffers met ernstig letsel fietser van 55 jaar of ouder

Verkeer TB

Het aantal verkeersslachtoffers met ernstig letsel is in tien jaar tijd (2012-2021) met achttien procent gestegen, blijkt uit recent onderzoek van VeiligheidNL, kenniscentrum voor letselpreventie. In 2021 zijn 110.000 verkeersslachtoffers behandeld op de Spoedeisende Hulp (SEH) afdeling, waarvan 66.600 met ernstig letsel.

Twee derde van de verkeersslachtoffers die in 2021 op de SEH-afdeling werden behandeld was een fietser. Binnen de groep fietsers vallen de meeste slachtoffers in de leeftijd van 55 jaar en ouder (44 procent) en van twaalf tot en met 24 jaar (negentien procent). Bij fietsers met ernstig letsel is in de periode 2012-2021 sprake van een stijgende trend (plus 29 procent). Deze stijgende trend wordt voornamelijk veroorzaakt door een stijging van het aantal enkelvoudige fietsongevallen (plus 26 procent). Onder fietsers van 55 jaar en ouder steeg het aantal enkelvoudige fietsongevallen zelfs met 42 procent.

In het vervolgonderzoek fietsongevallen 2021 zijn in de leeftijdsgroep van twaalf-zeventien jaar meer SEH-bezoeken als gevolg van een ongeval met een elektrische fiets te zien ten opzichte van 2016 (22 procent versus vier procent). Tevens laat ons onderzoek zien dat slachtoffers die op een elektrische fiets reden een verhoogd risico lopen op een letsel waarvoor een SEH-behandeling nodig was dan slachtoffers die op een gewone fiets reden.

Van de bijna vijftigduizend fietsslachtoffers die in 2021 met ernstig letsel de SEH-afdeling bezochten, had ruim twee derde een fractuur en een op de vier hersenletsel. In een jaar tijd ruim elfduizend fietsslachtoffers met hersenletsel, waarvan ruim de helft 55 jaar of ouder was.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Franco - MZA 13 april 2022

Hoeveel is het fietsgebruik uitgedrukt in afgelegde kilometers tussen 2012-2021 gestegen als gevolg van stimulering fietsgebruik, opkomst e-bikes en bevolkingsgroei? Als dit hoger ongeveer gelijk ligt als de genoemde achttien procent, dan is het aantal ongevallen per kilometer ongeveer gelijk gebleven en is er eigenlijk weinig nieuws onder de zon. In het rapport "Fietsfeiten nieuwe inzichten" staat dat het procentuele gebruik nauwelijks is gestegen. Veel data, maar geen info over afgelegde kilometers per gemiddelde Nederlander, of als totaal. Zonder dergelijke info vallen dit soort berichten slecht te duiden en insinueren mogelijk ten onrechte dat de veiligheid verslechterd. Het advies voor een helmplicht kwam dan ook al snel in het nieuws nadat deze inkopper was verschenen.

Interpolis roept automobilisten op om bewuster aan het verkeer deel te nemen.

Interpolis roept automobilisten op om bewuster aan het verkeer deel te nemen.

Uit data van Interpolis blijkt dat het aantal autoschademeldingen in 2023 opnieuw licht is toegenomen, met ruim 1.000 claims naar bijna 110.000. Uit aanvullend onderzoek...

Verbond ondertekent ADAS-convenant

Verbond ondertekent ADAS-convenant

Minister Mark Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft maandag  het ADAS-convenant ondertekend samen met ANWB, BOVAG, Verbond van Verzekeraars,...

ABW wijst chauffeurs op belang van goede slaap

ABW wijst chauffeurs op belang van goede slaap

ABW en HalloSlaap, een initiatief van Movir, slaan de handen ineen om chauffeurs veel bewuster te maken van het belang van goede slaap. Jeroen Meijers, mede-eigenaar...

Meer verkeersdoden in 2022

Meer verkeersdoden in 2022

In 2022 kwamen 737 mensen om door een verkeersongeval, 147 meer dan in 2021. Daarmee is het aantal verkeersdoden het hoogst sinds 2008. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers...

Alpina Group introduceert app die verkeersongelukken vermindert

Alpina Group introduceert app die verkeersongelukken vermindert

Alpina Group heeft een app geïntroduceerd die bijdraagt aan het verbeteren van het verkeersbewustzijn: de Alpina Theorie Examen game. “De Alpina Theorie...

"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

De mobiele telefoon wordt steeds vaker in het verkeer gebruikt. Waar in 2017 66 procent van de Nederlanders aangaf dit weleens te doen, is dit inmiddels opgelopen...

Tweederde leest social mediaberichten tijdens rijden

Tweederde leest social mediaberichten tijdens rijden

Tweederde van de Nederlanders leest wel eens een social mediabericht tijdens het fietsen of autorijden, uit nieuwsgierigheid of omdat ze denken dat het belangrijk...

Helmplicht voor alle snorfietsers

Helmplicht voor alle snorfietsers

Alle snorfietsers moeten vanaf 1 juli 2022 verplicht een helm dragen. De ministerraad heeft er mee ingestemd dat minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur...

Helmplicht berijders lichte elektrische voertuigen?

Helmplicht berijders lichte elektrische voertuigen?

Minister Van Nieuwenhuizen onderzoekt een helmplicht voor lichte elektrische voertuigen met een maximum constructiesnelheid tot 25 kilometer per uur. Dit nadat...

Smartphone blijft bedreiging voor verkeersveiligheid

Smartphone blijft bedreiging voor verkeersveiligheid

Interpolis waarschuwt op basis van nieuw onderzoek dat het gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer nog even hoog is als twee jaar geleden. Op basis van zelf...