Aantal klachten over uitvaartverzekeringen verdubbeld

AFM gebouw

Het aantal klachten over uitvaart-, reis en rechtsbijstandverzekeringen is afgelopen jaar fors gestegen. Dat blijkt uit de uitvraag die de AFM voor de derde keer heeft gedaan. Het aantal klachten bij uitvaartverzekeringen steeg in 2020 van 8.100 naar 16.900. Bij reisverzekeringen ging het aantal klachten van 6.600 naar 7.400, bij rechtsbijstand van 4.300 naar 4.900.

In totaal hebben 172 aanbieders van verzekeringen afgerond 154.000 klachten gerapporteerd. Dit is een daling van bijna negen procent ten opzichte van 2019. Gelijk aan dat jaar komt ongeveer de helft van de klachten (69.000 klachten) uit de deelmarkt Zorg, wat ook de grootste deelmarkt is gemeten naar aantal polissen en premieomvang. Het aantal klachten nam wel af, met bijna 20 procent ten opzichte van het aantal in 2019.

Na Zorg volgen de deelmarkten Schade (55.000 klachten) en Leven (30.000 klachten).

Na zorgklachten vallen de meeste klachten in de categorieën Uitvaart, Motorrijtuigen, Brand & Zaken en Schade overig. Over schadeverzekeringen werd iets minder geklaagd dan in 2019. De hoeveelheid grieven over levensverzekeringen steeg met vijftien procent, met name door de stijging van het aantal klachten over uitvaartverzekeringen. Ook waren er meer klachten over de orv. De daling van het aantal klachten over beleggingsverzekeringen zette door, net als bij levensverzekeringen met een spaarcomponent.

De rapportage geeft geen inzicht in het waarom van toe- en afname. Ook wordt niet aangegeven hoeveel klachten succesvol waren.

De AFM-klachtenrapportage geeft wel inzicht in het aantal geregistreerde klachten per fase van de dienstverlening. Bij de levens-, schade- en zorgverzekeringen komen de meeste klachten binnen over de fase schadeafhandeling-uitkering. Bijna de helft (46 procent) van de klachten hebben daarop betrekking. 

De AFM heeft ook navraag gedaan naar de duur van de afhandeling van de klachten. Gemiddeld gebeurde dat in 2020 in 29 dagen. Dat is een verdubbeling in tijd ten opzichte van het jaar ervoor. Dit is vooral op conto van de afhandelingsduur van de klachten over uitvaartverzekeringen. Er zijn ook producten waar de klachtenafhandeling vlotter verloopt, bijvoorbeeld bij reisverzekeringen waar de gemiddelde doorlooptijd tien dagen is.

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

Er is een aanpak nodig om gebruik van buy now, pay later (BNPL) door minderjarigen te stoppen. En sturing in cryptoapps kan leiden tot vaker en risicovol handelen....

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

In 2023 heeft de AFM 240 vergunningen verleend aan financieel dienstverleners. Twintig aanvragen hebben uiteindelijk niet tot een vergunningverlening geleid. Daartegenover...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

De AFM heeft Nxchange een aanwijzing gegeven vanwege het overtreden van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Nxchange schoot...

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden aan hun klanten, hebben in bepaalde gevallen per 1 oktober 2025 een vergunning van de AFM nodig. Dat kan onder meer het...

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Een aanzienlijk deel van de huiseigenaren verwacht dat verzekeraars de kosten betalen als hun woning schade oploopt door funderingsproblemen of overstroming. Dat...

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

Van de huidige pensioenuitvoerders die een variabele uitkering bieden, informeert het merendeel zijn deelnemers nog steeds te laat voor de nieuwe uitkering. De AFM...

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

De eerste groep adviseurs en bemiddelaars kan vanaf 12 februari de Marktmonitor (MMAB) voor 2024 invullen. Groep 2 vanaf 19 februari en groep 3 vanaf 26 februari....