Ruim twintig verzekeraars voldoen niet aan Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars

Privacy Data AVG Adfiz

De Stichting toetsing verzekeraars heeft tussen oktober 2020 en mei 2022 bij 119 verzekeraars onderzoek gedaan of ze voldoen aan de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars (GVPV). Bij aanvang van het onderzoek voldeden 50 (42 procent) verzekeraars niet aan de GVPV. Aan het einde waren dat er nog altijd 22 (18 procent).

De stichting schrijft: "Aanvankelijk, na de onderzoeksdag, voldoen 50 (42%) verzekeraars aan de gedragscode. Verzekeraars die niet volledig voldoen aan een kerncode hebben een herstelmogelijkheid, waarbij ze binnen een bepaalde periode kunnen aantonen de geconstateerde tekortkomingen te hebben opgelost. Bij het toetspunt over het (uit)voeren van een beleid op het bewaren en vernietigen van persoonsgegevens bleek de gebruikelijke drie maanden hersteltermijn te kort. Voor het wegnemen van deze bevinding waren doorgaans ingrijpende systeemwijzigingen nodig. Wij hebben een voorstel van het Verbond gevolgd om de hersteltermijn voor dit specifieke toetspunt te verlengen naar twaalf maanden."

De GVPV schrijft de omgang met privacygevoelige informatie voor. Het verwerken van gegevens is voor de verzekeringssector een noodzakelijkheid als het gaat om klanten en producten. De verzekeraars hebben immers verplichtingen om klanten te (leren) kennen op basis van wetgeving. Daarnaast is echter de verwerking van gegevens essentieel om producten te ontwikkelen, risico’s te beoordelen en (maatschappelijke) trends te detecteren. Bij het verzamelen van gegevens wordt het aandeel persoonsgegevens steeds belangrijker.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Dhr. J.c.w. Masolijn - Centraal Beheer/ Achmea 15 juni 2023

Centraal Beheer is een Stichting Achmea, zoals Achmea Rechtsbijstand Tilburg en vele andere Stichtingen die ook weer verwijzen naar een andere Stichting, en die werken weer samen met een dubieuze SAR Stichting van Achmea, allen maken zich schuldig om het de verzekerde die een Rechtsbijstand verzekering heeft moeilijk te maken, om met het doel het de verzekerde juridisch overbodig moeilijker te maken met een dubieuze haalbaarheid score. Rechtsbijstand Tilburg dus Achmea werkt met aspirant juristen zonder praktijk ervaring, deze studie wordt betaald door de verzekerden en de universiteit Tilburg! Vraag; hoe kan je een haalbaarheid score werken of hanteren, die jezelf oproept, namelijk zelfs de bestuursrechter kent de haalbaarheid score niet! Gevolg een nieuw conflict onnodig opwerpen door gebrek aan kennis en onwil! Gevolg; alle (10) verzekering opgezegd, en ik als verzekerde zal natuurlijk op de Soc. media verzekerde waarschuwen voor deze praktijken, géén telefonische acquisitie wegens immigratie onbereikbaar!!!

De Goudse heeft beste proces medische acceptatie

De Goudse heeft beste proces medische acceptatie

De Goudse heeft in het thema-onderzoek naar het proces van medische acceptatie van de stichting Toetsing Verzekeraars de maximale score van 5 punten behaald Op...

A.s.r. stapt uit Keurmerk Klantgericht Verzekeren

A.s.r. stapt uit Keurmerk Klantgericht Verzekeren

A.s.r. beëindigt per 1 januari 2018 de deelname aan het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. A.s.r. kiest voor eigen onderzoek. A.s.r. zegt ervoor te kiezen om...

Zelfregulering bij verzekeraars werkt

Zelfregulering bij verzekeraars werkt

Verzekeraars houden zich goed aan de 68 gedragscodes, convenanten en bedrijfsregelingen die het Verbond van Verzekeraars heeft opgesteld, zo blijkt uit onderzoek...

Begrijpen klantbehoefte kan beter bij orv-verzekeraars

Begrijpen klantbehoefte kan beter bij orv-verzekeraars

"Alle zeventien getoetste keurmerkhouders zijn goed door de beoordeling gekomen. Wel valt het ons op dat verzekeraars zich niet altijd voldoende in de klant...

Kkv: kloof tussen klachtenbeleid en praktijk

Kkv: kloof tussen klachtenbeleid en praktijk

Verzekeraars met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren hebben de klachtbehandeling op papier goed in orde. Maar in veel gevallen is er een kloof tussen hun klachtenbeleid...

Stv toetst klachtenbehandeling grote verzekeraars

Stv toetst klachtenbehandeling grote verzekeraars

De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) gaat dit jaar de klachtenbehandeling van de zes grote verzekeraars toetsen. De Stv werkt hierbij samen met de AFM in het...

Keurmerken zes Achmea-merken geprolongeerd

Keurmerken zes Achmea-merken geprolongeerd

De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren voor zes Achmea-merken geprolongeerd. Het gaat om Centraal Beheer, Interpolis,...

Samenwerking AFM en Stichting toetsing verzekeraars

Samenwerking AFM en Stichting toetsing verzekeraars

De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) en de AFM gaan voor de eerste keer samenwerken bij een onderzoek. De bedoeling is om waar mogelijk overlap te beperken tussen...

Agis en TakeCareNow! verliezen keurmerk

Agis en TakeCareNow! verliezen keurmerk

De Stichitng toetsing verzekeraars heeft de keurmerken ingetrokken van Agis en TakeCareNow!. De stichting zegt dit besloten te hebben nadat bij een herbeoordeling...

Nieuwe voorziter commissie van advies stv

Nieuwe voorziter commissie van advies stv

De Stichting toetsing verzekeraars krijgt per 1 maart 2013 een nieuwe voorzitter van de commissie van advies. De nieuwe voorzitter van de commissie, die het bestuur...