Adfiz: aandacht voor breed advies in plaats van productadvies

Enno Wiertsema: ‘Meer creativiteit nodig.’

In zijn maandcolumn pleit Adfiz-directeur Enno Wiertsema voor eerherstel van het idee van breed advies. Wiertsema: “Eind vorig jaar ontvouwde de AFM in een Interpretatie informeren en adviseren haar nieuwe kijk op het onderscheid tussen ‘informeren’ en ‘adviseren’ in de zin van de Wft. Kort gezegd komt het erop neer dat de AFM in de nieuwe interpretatie de definitie van adviseren beperkt tot het doen van een aanbeveling voor een nieuw financieel product. Het beroepsmatig aanbevelen van een aanpassing of verlenging van een bestaand product wordt voortaan geschaard onder de noemer ‘informeren’. Ik kan daar met mijn hoofd niet bij; ik snap werkelijk niet hoe een toezichthouder die de mond vol heeft van consumentenbescherming, diezelfde consument zo aan zijn lot over laat.

“Wat is dan wel verstandig? Dat is niet zo ingewikkeld, de AFM heeft het in ieder geval zo’n negen jaar geleden al eens bedacht: aandacht voor breed advies in plaats van productadvies. Want waar informeren slechts vrijblijvend van aard is, kent adviseren (en daarmee de adviseur) een activerende en disciplinerende werking. Dat advies moeten we dus stimuleren en de juiste aandacht geven. De drempels die er zijn moeten geslecht worden. En ja, dat kost geld. Maar uiteindelijk zal het de maatschappij veel meer opleveren dan het nu kost. Maar de present-bias frustreert niet alleen verstandige keuzes van consumenten zonder adviseur, dat doet het ook bij beleidsmakers zonder adviseur.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul van Brederode - Van Brederode Financieel Adviseurs 5 april 2022

Vorig jaar kwam een AFM delegatie bij ons op kantoor. Ik heb het ook met ze over 'informeren' gehad. Heb ze uitgelegd dat er in de wetgeving een tekortkoming is, omdat er alleen gesproken wordt over adviseren en bemiddelen. Daar aan vooráfgaande (en tussendoor) is er een fase van informeren, de klant wijzen op tekortkomingen, "je hebt dit niet" of "je moet misschien hier of daar aan denken". Daar wordt niet voor wordt betaald door de klant. Hun antwoord was: 'Maar u kunt toch voor uw advies een declaratie sturen, dus waar zit het probeem dan?' Nou ja, het probleem is dat informeren VOOR adviseren komt en het NA informeren lang niet altijd TOT adviseren komt. En wie gaat dat informeren dan betalen? Dat wisten ze niet. Ik wel, dat is de adviseur zelf. En ziedaar, waarom worden er nauwelijks nog uitvaart- risico- en aov-verzekeringen gesloten? Omdat je 10/20 keer moet informeren zonder dat de klant aansluitend advies wil en dan ook nog voor die ene keer dat je wél mag adviseren en bemiddelen, dat voor een habbekrats moet doen omdat de consument alles 'te duur' vindt. En nu kan iedereen dus óók nog een portefeuille beheren en 'informeren' (adviseren over hetzelfde product) zonder enige vakbekwaamheid, als je het maar niet over een nieuw product hebt. Mee eens Enno, ik snap er ook helemaal niks meer van. Waarom al die PE nog?

Edwin nijenhuis - LINIE Financial Consultancy 5 april 2022

Je vraagt je af wie de interne criticus is bij de AFM, die deze beperkte opvatting uit de hoofden van de AFM-ers praat? Is daar voldoende interne kritiek en zelfreflectie? In de jaarlijkse MMAB wordt mij gevraagd de omzet per financiële productcategorie te specificeren, om aan het eind een controlevraag te ontvangen of de totale omzet wel klopt met de omzetten per productcategorie. Hoezo integraal advies en beheer en nazorg in klant's financiële planning beprijzen? Het lijkt er op dat de AFM (sponsored by us) in het MMAB bezig is haar eigen provisie-inkomsten veilig te stellen en nog steeds acteert vanuit productgerichte omzet i.p.v. klantgerichte omzet en dienstverlening. Oh ja, voor enkel informeren heb je geen Wft-vergunning nodig ...

Doe mee aan de Grote Digitaliseringsenquête van Adfiz en CGA

Doe mee aan de Grote Digitaliseringsenquête van Adfiz en CGA

Adfiz en de Contactgroep Automatisering (CGA) zijn van start gegaan met de Grote Digitalieringsenquête. Hiermee willen beide organisaties in kaart brengen...

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 2)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 2)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 1)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 1)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...

Opname bedrag ineens niet zonder risico’s

Opname bedrag ineens niet zonder risico’s

(Adfiz in Ken je vak! VVP 02-2022) Aan het gebruik van het keuzerecht (pensioenbedrag ineens) worden voorwaarden gesteld. Er gelden strakke eisen voor de informatievoorziening...

Adfiz: "Voorgenomen transparantieregels nutteloos voor het keuzeproces"

Adfiz: "Voorgenomen transparantieregels nutteloos voor het keuzeproces"

Nutteloos voor het keuzeproces, schadelijk voor de dienstverlening, praktisch onuitvoerbaar en juridisch onhoudbaar. Zo omschrijft Adfiz in het jaarverslag 2021...

Kijken naar het specifieke risico

Kijken naar het specifieke risico

(Ludger de Bruijn, Adfiz, in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Voldoende mogelijkheden voor maatwerk zijn cruciaal bij de verzekering van nieuwe risico’s....

"Maak financieel advies voor begeleiding op de pensioendatum fiscaal aftrekbaar"

"Maak financieel advies voor begeleiding op de pensioendatum fiscaal aftrekbaar"

Regel de verplichte keuzebegeleiding niet per pensioenuitvoerder maar via ‘Mijnpensioenoverzicht.nl’. Schrap de duiding ‘passend’ bij keuzebegeleiding....

Eerste Adfiz Midjaarsbijeenkomst bij museum Singer Laren

Eerste Adfiz Midjaarsbijeenkomst bij museum Singer Laren

Adfiz organiseert op 8 juni de eerste Adfiz Midjaarsbijeenkomst. Een zomers netwerkevenement waar de gehele branche - Adfiz-leden, vertegenwoordigers van verzekeraars,...

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

(Uit VVP 2-2022) Branche-initiatief Actief Klantbeheer heeft de resultaten gepubliceerd van haar onderzoek naar de staat van actief klantbeheer onder onafhankelijk...

Hoe wint de klant door consolidatie?

Hoe wint de klant door consolidatie?

(Enno Wiertsema, Adfiz, in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Er is al jaren een sterke dynamiek als het gaat om overnames in de markt van advieskantoren....