Adfiz: aandacht voor breed advies in plaats van productadvies

Enno Wiertsema: ‘Meer creativiteit nodig.’

In zijn maandcolumn pleit Adfiz-directeur Enno Wiertsema voor eerherstel van het idee van breed advies. Wiertsema: “Eind vorig jaar ontvouwde de AFM in een Interpretatie informeren en adviseren haar nieuwe kijk op het onderscheid tussen ‘informeren’ en ‘adviseren’ in de zin van de Wft. Kort gezegd komt het erop neer dat de AFM in de nieuwe interpretatie de definitie van adviseren beperkt tot het doen van een aanbeveling voor een nieuw financieel product. Het beroepsmatig aanbevelen van een aanpassing of verlenging van een bestaand product wordt voortaan geschaard onder de noemer ‘informeren’. Ik kan daar met mijn hoofd niet bij; ik snap werkelijk niet hoe een toezichthouder die de mond vol heeft van consumentenbescherming, diezelfde consument zo aan zijn lot over laat.

“Wat is dan wel verstandig? Dat is niet zo ingewikkeld, de AFM heeft het in ieder geval zo’n negen jaar geleden al eens bedacht: aandacht voor breed advies in plaats van productadvies. Want waar informeren slechts vrijblijvend van aard is, kent adviseren (en daarmee de adviseur) een activerende en disciplinerende werking. Dat advies moeten we dus stimuleren en de juiste aandacht geven. De drempels die er zijn moeten geslecht worden. En ja, dat kost geld. Maar uiteindelijk zal het de maatschappij veel meer opleveren dan het nu kost. Maar de present-bias frustreert niet alleen verstandige keuzes van consumenten zonder adviseur, dat doet het ook bij beleidsmakers zonder adviseur.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul van Brederode - Van Brederode Financieel Adviseurs 5 april 2022

Vorig jaar kwam een AFM delegatie bij ons op kantoor. Ik heb het ook met ze over 'informeren' gehad. Heb ze uitgelegd dat er in de wetgeving een tekortkoming is, omdat er alleen gesproken wordt over adviseren en bemiddelen. Daar aan vooráfgaande (en tussendoor) is er een fase van informeren, de klant wijzen op tekortkomingen, "je hebt dit niet" of "je moet misschien hier of daar aan denken". Daar wordt niet voor wordt betaald door de klant. Hun antwoord was: 'Maar u kunt toch voor uw advies een declaratie sturen, dus waar zit het probeem dan?' Nou ja, het probleem is dat informeren VOOR adviseren komt en het NA informeren lang niet altijd TOT adviseren komt. En wie gaat dat informeren dan betalen? Dat wisten ze niet. Ik wel, dat is de adviseur zelf. En ziedaar, waarom worden er nauwelijks nog uitvaart- risico- en aov-verzekeringen gesloten? Omdat je 10/20 keer moet informeren zonder dat de klant aansluitend advies wil en dan ook nog voor die ene keer dat je wél mag adviseren en bemiddelen, dat voor een habbekrats moet doen omdat de consument alles 'te duur' vindt. En nu kan iedereen dus óók nog een portefeuille beheren en 'informeren' (adviseren over hetzelfde product) zonder enige vakbekwaamheid, als je het maar niet over een nieuw product hebt. Mee eens Enno, ik snap er ook helemaal niks meer van. Waarom al die PE nog?

Edwin nijenhuis - LINIE Financial Consultancy 5 april 2022

Je vraagt je af wie de interne criticus is bij de AFM, die deze beperkte opvatting uit de hoofden van de AFM-ers praat? Is daar voldoende interne kritiek en zelfreflectie? In de jaarlijkse MMAB wordt mij gevraagd de omzet per financiële productcategorie te specificeren, om aan het eind een controlevraag te ontvangen of de totale omzet wel klopt met de omzetten per productcategorie. Hoezo integraal advies en beheer en nazorg in klant's financiële planning beprijzen? Het lijkt er op dat de AFM (sponsored by us) in het MMAB bezig is haar eigen provisie-inkomsten veilig te stellen en nog steeds acteert vanuit productgerichte omzet i.p.v. klantgerichte omzet en dienstverlening. Oh ja, voor enkel informeren heb je geen Wft-vergunning nodig ...

Brancheonderzoek Actief Klantbeheer: merendeel advieskantoren op startniveau

Brancheonderzoek Actief Klantbeheer: merendeel advieskantoren op startniveau

Ruim vier op de tien advieskantoren bevindt zich op niveau 1 als het gaat om Actief Klantbeheer. Deze kantoren geven incidenteel uitvoering aan actief klantbeheer....

Afschaffing collectiviteitskorting basisverzekering kwestie van tijd

Afschaffing collectiviteitskorting basisverzekering kwestie van tijd

Een meerderheid van de Tweede Kamer lijkt voorstander te zijn van de afschaffing van de collectiviteitskorting basisverzekering, zo bleek uit het debat in de Tweede...

Huishoudens in beweging zetten

Huishoudens in beweging zetten

(Adfiz in VVP 01-2022) Om consumenten te laten nadenken over de financiële gevolgen van overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid, startten BNP Paribas...

Verzekeringssector: nu doorpakken met eHerkenning

Verzekeringssector: nu doorpakken met eHerkenning

"De verzekeringssector heeft als eerste bedrijfstak eHerkenning omarmd. Het is nu zaak om door te pakken in het gebruik en de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren....

Adfiz opent kennisportaal Oekraïne en Rusland

Adfiz opent kennisportaal Oekraïne en Rusland

Adfiz heeft een kennisportaal live gezet naar aanleiding van de Russische inval in Oekraïne. Het kennisportaal biedt onder meer aandachtspunten voor de adviespraktijk...

Aegon herziet beleid over stopzetten DGA-beleggingspensioen

Aegon herziet beleid over stopzetten DGA-beleggingspensioen

Volgens Adfiz komt Aegon terug op haar aangekondigde beleid om DGA beleggingspensioenen eenzijdig op te zeggen. De verzekeraar geeft aan het ingezette proces wel...

Gratis webinar over verzekeren klimaatrisico's

Gratis webinar over verzekeren klimaatrisico's

Adfiz organiseert op 15 maart van 11.00 uur tot 12.00 uur in samenwerking met het Verbond van Verzekeraars en a.s.r. het gratis webinar ‘Klimaatrisico: (hoe)...

“Onderhoud financieren via het product”

“Onderhoud financieren via het product”

“De oplossing voor de financiering van het onderhoud ligt binnen handbereik: via het product.” Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn...

Adfiz en verzekeraars bieden toolkit om inkomensrisico's bespreekbaar te maken

Adfiz en verzekeraars bieden toolkit om inkomensrisico's bespreekbaar te maken

Adfiz, BNP Paribas Cardif en Scildon hebben de krachten gebundeld om - samen met adviseurs - meer aandacht te gaan vragen voor betaalproblemen bij het wegvallen...

Werken aan digitale weerbaarheid

Werken aan digitale weerbaarheid

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 6) We worden steeds afhankelijker van digitale processen en het aantal en de impact van cyberaanvallen blijft fors toenemen. Om de...