Adfiz: eindelijk echt werk maken van vergroten financiële weerbaarheid

Adfiz Nieuwjaarbijeenkomst 2022

Maak eindelijk werk van het financieel weerbaar maken van mensen door financieel advies. Aldus Adfiz-voorzitter Roger van der Linden donderdagmiddag in zijn nieuwjaarsboodschap. Van der Linden: “Als iets het financieel gedrag van mensen verandert, dan is dat wel financieel advies. Financieel advies maakt mensen weerbaarder. Het is zonneklaar dat veel mensen juist baat hebben bij een professional die hen bij de hand neemt, die hen adviseert, die hen de knoop helpt doorhakken en die ervoor zorgt dat ze de juiste koers blijven varen. En die disciplinerende werking gaat uit van de interactie tussen de klant en zijn financieel adviseur, en nergens anders van. Daar ben ik – en met mij vele collega-adviseurs – heilig van overtuigd.

“Het beeld dat ik u zojuist schetste, is niet gebaseerd op fabeltjes. Het zijn feiten! Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. De bittere werkelijkheid. En u en ik weten verdomd goed dat deze cijfers niet zomaar ten goede zullen keren. Sterker nog; ik voorspel dat de financiële gezondheid van burgers, en daarmee ook van bedrijven, alleen maar zal afnemen als we nu geen actie ondernemen. En dan bedoel ik echte actie. Dus niet het zoveelste informatiedocument en dan maar hopen dat de consument wel in actie komt. Of de zoveelste slimme kiesomgeving optuigen in de hoop dat die het probleem oplost, terwijl we weten dat het een hele uitdaging is om de consument überhaupt bij die kiesomgeving te krijgen. En ook niet: roepen dat een abonnement onzin is omdat het allemaal vrij eenvoudig is. Want daarmee wordt de bal te veel bij de consument gelegd. De consument bij wie het nogal eens – zoals de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid schreef – aan ‘doenvermogen’ ontbreekt.

Stop met het voor de gek houden

“Lang niet iedereen is in staat om zelfstandig een plan te maken, in actie te komen, dat vol te houden en om te gaan met verleidingen en tegenslag. Dus, overheid, Consumentenbond en AFM, stop met het voor de gek houden van jezelf, burgers en bedrijven! De calculerende klant bestaat niet. En een nog grotere informatieload gaat niet bijdragen aan het maken van rationelere keuzes. Integendeel!

“Wat is er dan wel nodig om consumenten in beweging te brengen en te houden om ze zo financieel weerbaarder te maken? De echte actie, waar ik het eerder over had. Daar kan ik kort en duidelijk over zijn: financieel advies.

“We hebben sinds deze week, eindelijk, een nieuw kabinet. Een kabinet met meer ‘elan’, zo is ons beloofd. Dat een ‘nieuwe bestuurscultuur’ met ‘meer openheid’ nastreeft. En wil werken aan ‘verbinding met de samenleving’. En met op de voor onze sector belangrijke post van Financiën een minister die tijdens haar succesvolle carrière als diplomaat in staat is gebleken om mensen van verschillende gezindten en van divers pluimage aan tafel te krijgen. En met elkaar tot overeenstemming te laten komen. En dat stemt me hoopvol. Hoopvol voor een toekomst waarin Nederlandse gezinnen en bedrijven financieel weerbaarder zijn. Wij zijn én blijven bereid mee te denken en mee te werken; aan ons zal het niet liggen.”

De online nieuwjaarsboodschap kwam voor het tweede achtereenvolgende jaar in de plaats van de traditionele Nieuwjaarsbijeenkomst, die niet door kon gaan vanwege de coronasituatie. Behalve de nieuwjaarsboodschap bood Adfiz een inspiratiesessie cyberveiligheid.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adfiz: aandacht voor breed advies in plaats van productadvies

Adfiz: aandacht voor breed advies in plaats van productadvies

In zijn maandcolumn pleit Adfiz-directeur Enno Wiertsema voor eerherstel van het idee van breed advies. Wiertsema: “Eind vorig jaar ontvouwde de AFM in een...

Huishoudens in beweging zetten

Huishoudens in beweging zetten

(Adfiz in VVP 01-2022) Om consumenten te laten nadenken over de financiële gevolgen van overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid, startten BNP Paribas...

Verzekeringssector: nu doorpakken met eHerkenning

Verzekeringssector: nu doorpakken met eHerkenning

"De verzekeringssector heeft als eerste bedrijfstak eHerkenning omarmd. Het is nu zaak om door te pakken in het gebruik en de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren....

Adfiz opent kennisportaal Oekraïne en Rusland

Adfiz opent kennisportaal Oekraïne en Rusland

Adfiz heeft een kennisportaal live gezet naar aanleiding van de Russische inval in Oekraïne. Het kennisportaal biedt onder meer aandachtspunten voor de adviespraktijk...

Aegon herziet beleid over stopzetten DGA-beleggingspensioen

Aegon herziet beleid over stopzetten DGA-beleggingspensioen

Volgens Adfiz komt Aegon terug op haar aangekondigde beleid om DGA beleggingspensioenen eenzijdig op te zeggen. De verzekeraar geeft aan het ingezette proces wel...

Gratis webinar over verzekeren klimaatrisico's

Gratis webinar over verzekeren klimaatrisico's

Adfiz organiseert op 15 maart van 11.00 uur tot 12.00 uur in samenwerking met het Verbond van Verzekeraars en a.s.r. het gratis webinar ‘Klimaatrisico: (hoe)...

“Onderhoud financieren via het product”

“Onderhoud financieren via het product”

“De oplossing voor de financiering van het onderhoud ligt binnen handbereik: via het product.” Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn...

Adfiz en verzekeraars bieden toolkit om inkomensrisico's bespreekbaar te maken

Adfiz en verzekeraars bieden toolkit om inkomensrisico's bespreekbaar te maken

Adfiz, BNP Paribas Cardif en Scildon hebben de krachten gebundeld om - samen met adviseurs - meer aandacht te gaan vragen voor betaalproblemen bij het wegvallen...

Werken aan digitale weerbaarheid

Werken aan digitale weerbaarheid

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 6) We worden steeds afhankelijker van digitale processen en het aantal en de impact van cyberaanvallen blijft fors toenemen. Om de...

Adfiz: toolkit betaalbare maandlasten

Adfiz: toolkit betaalbare maandlasten

Adfiz heeft samen met BNP Paribas Cardif en Scildon een toolkit betaalbare maandlasten ontwikkeld. De toolkit wordt gepresenteerd tijdens een...