Adfiz: eindelijk echt werk maken van vergroten financiële weerbaarheid

Adfiz Nieuwjaarbijeenkomst 2022

Maak eindelijk werk van het financieel weerbaar maken van mensen door financieel advies. Aldus Adfiz-voorzitter Roger van der Linden donderdagmiddag in zijn nieuwjaarsboodschap. Van der Linden: “Als iets het financieel gedrag van mensen verandert, dan is dat wel financieel advies. Financieel advies maakt mensen weerbaarder. Het is zonneklaar dat veel mensen juist baat hebben bij een professional die hen bij de hand neemt, die hen adviseert, die hen de knoop helpt doorhakken en die ervoor zorgt dat ze de juiste koers blijven varen. En die disciplinerende werking gaat uit van de interactie tussen de klant en zijn financieel adviseur, en nergens anders van. Daar ben ik – en met mij vele collega-adviseurs – heilig van overtuigd.

“Het beeld dat ik u zojuist schetste, is niet gebaseerd op fabeltjes. Het zijn feiten! Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. De bittere werkelijkheid. En u en ik weten verdomd goed dat deze cijfers niet zomaar ten goede zullen keren. Sterker nog; ik voorspel dat de financiële gezondheid van burgers, en daarmee ook van bedrijven, alleen maar zal afnemen als we nu geen actie ondernemen. En dan bedoel ik echte actie. Dus niet het zoveelste informatiedocument en dan maar hopen dat de consument wel in actie komt. Of de zoveelste slimme kiesomgeving optuigen in de hoop dat die het probleem oplost, terwijl we weten dat het een hele uitdaging is om de consument überhaupt bij die kiesomgeving te krijgen. En ook niet: roepen dat een abonnement onzin is omdat het allemaal vrij eenvoudig is. Want daarmee wordt de bal te veel bij de consument gelegd. De consument bij wie het nogal eens – zoals de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid schreef – aan ‘doenvermogen’ ontbreekt.

Stop met het voor de gek houden

“Lang niet iedereen is in staat om zelfstandig een plan te maken, in actie te komen, dat vol te houden en om te gaan met verleidingen en tegenslag. Dus, overheid, Consumentenbond en AFM, stop met het voor de gek houden van jezelf, burgers en bedrijven! De calculerende klant bestaat niet. En een nog grotere informatieload gaat niet bijdragen aan het maken van rationelere keuzes. Integendeel!

“Wat is er dan wel nodig om consumenten in beweging te brengen en te houden om ze zo financieel weerbaarder te maken? De echte actie, waar ik het eerder over had. Daar kan ik kort en duidelijk over zijn: financieel advies.

“We hebben sinds deze week, eindelijk, een nieuw kabinet. Een kabinet met meer ‘elan’, zo is ons beloofd. Dat een ‘nieuwe bestuurscultuur’ met ‘meer openheid’ nastreeft. En wil werken aan ‘verbinding met de samenleving’. En met op de voor onze sector belangrijke post van Financiën een minister die tijdens haar succesvolle carrière als diplomaat in staat is gebleken om mensen van verschillende gezindten en van divers pluimage aan tafel te krijgen. En met elkaar tot overeenstemming te laten komen. En dat stemt me hoopvol. Hoopvol voor een toekomst waarin Nederlandse gezinnen en bedrijven financieel weerbaarder zijn. Wij zijn én blijven bereid mee te denken en mee te werken; aan ons zal het niet liggen.”

De online nieuwjaarsboodschap kwam voor het tweede achtereenvolgende jaar in de plaats van de traditionele Nieuwjaarsbijeenkomst, die niet door kon gaan vanwege de coronasituatie. Behalve de nieuwjaarsboodschap bood Adfiz een inspiratiesessie cyberveiligheid.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

(Brancheorganisaties in katern Vooruitblik 2022 in VVP 6) Waar liggen in 2022 de uitdagingen en kansen voor financieel adviseurs, gevolmachtigden en hypothecair...

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Brancheorganisaties: "blijf als adviseur vooral jezelf in 2022"

Brancheorganisaties: "blijf als adviseur vooral jezelf in 2022"

Blijf als adviseur vooral jezelf in het nieuwe jaar. Dat is de boodschap van het katern ‘Vooruitblik 2022’ in VVP 6, met daarin Adfiz, CFD, Federatie...

Adfiz: scherp blijven ondanks verlichting AFM-toezicht bestaande producten

Adfiz: scherp blijven ondanks verlichting AFM-toezicht bestaande producten

Adfiz roept adviseurs op om scherp te blijven ondanks de verlichting van het AFM-toezicht op bestaande producten. Adfiz woensdag: "De AFM heeft vandaag haar interpretatie...

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principesdoorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes...

Adfiz blaast Nieuwjaarsbijeenkomst af

Adfiz blaast Nieuwjaarsbijeenkomst af

Adfiz heeft besloten gezien de coronasituatie de Nieuwjaarsbijeenkomst die was aangekondigd voor 13 januari, niet door te laten gaan. In de plaats daarvan biedt...

Meters maken door meer ruimte voor ondernemen

Meters maken door meer ruimte voor ondernemen

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Financieel advies is cruciaal voor bedrijven en burgers. Het levert een belangrijke bijdrage aan grote maatschappelijke uitdagingen...

Wiertsema: "Als adviseurs leren meer voor onszelf op te komen"

Wiertsema: "Als adviseurs leren meer voor onszelf op te komen"

“Als adviseurs zijn we heel goed in het opkomen voor en het verdedigen van de belangen van de ander, maar kunnen misschien minder goed voor onszelf opkomen....

Adfiz bundelt kennis over bezwaren en mogelijkheden transparantie

Adfiz bundelt kennis over bezwaren en mogelijkheden transparantie

Adfiz heeft een speciaal dossier geopend met alle bezwaren tegen het huidige uitvoeringsvoorstel actieve provisietransparantie van de minister, en met twee...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...