Adfiz: "Voorgenomen transparantieregels nutteloos voor het keuzeproces"

Adfiz

Nutteloos voor het keuzeproces, schadelijk voor de dienstverlening, praktisch onuitvoerbaar en juridisch onhoudbaar. Zo omschrijft Adfiz in het jaarverslag 2021 de voorgenomen vormgeving van actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen.

Adfiz: “We spraken onvermoeibaar met het ministerie, met de AFM, met consumenten- vertegenwoordigers en met Kamerleden om te komen tot betere regelgeving. Rondom de kamerbehandeling nam de kritiek ook in de media en in de Tweede Kamer toe, met steun voor een
andere uitvoering vanuit gedragswetenschappelijk en juridisch perspectief. Om alle bezwaren, feiten en fabels en oplossingsrichtingen goed voor het voetlicht te brengen ontwikkelden we het kennisdossier ‘Eerder transparant is beter’. Eind december stelde de minister de Kamer voor in overleg met zijn opvolger te kijken naar het huidige voorstel, het oorspronkelijke consultatievoorstel en een tussenoptie.”

Diversiteit en inclusie

In het jaarverslag verder aandacht voor onder meer de Adfiz-werkgroep Diversiteit en inclusie. Voorzitter Lia Polano (Zicht, foto): ““Toen ik startte in de branche, was ik tegen een vrouwenquotum. Ik vond het grote onzin en was ervan overtuigd dat het vanzelf wel goed zou komen, dat bedrijven – wetende dat diversere teams beter presteren – meer vrouwen zouden aannemen. Maar nu zijn we 25 jaar verder en heb ik moeten erkennen dat het onvoldoende vanzelf gaat; de financiële sector is nog steeds vooral een mannenbastion. En ook op het gebied van leeftijd en culturele achtergrond valt nog flink wat te winnen. Niet alleen vanuit ideologische motieven – om iedereen gelijke kansen te bieden en beter aan te sluiten bij de klanten die we bedienen – ook het zakelijke aspect speelt mee. Er is namelijk een chronisch tekort aan kundige en gemotiveerde medewerkers binnen onze sector. Daar probeert Adfiz verandering in te brengen dankzij een toegekende subsidie om mensen van buiten de sector gratis een financiële opleiding aan te bieden om in de adviessector aan de slag te gaan. Een andere manier om meer mensen te interesseren voor het adviesvak is door het vak ook aantrekkelijker te maken voor vrouwen, jongeren, ouderen, mensen met een andere culturele achtergrond en ga zo maar door. Wat daarvoor nodig is, hoe we deze groep mensen kunnen bereiken en op welke manier we dat kunnen doen, onderzoeken we in de werkgroep Diversiteit en inclusie. We willen de sector bewust maken van het feit dat bedrijfscultuur en ingesleten mogelijkheden en onmogelijkheden een grote impact hebben op groepen die nog onvoldoende deel uitmaken van onze sector. Want ik denk dat veel branchegenoten echt wel willen, maar dat we beter moeten uitdragen hoe mooi deze branche is om in te werken.”

Reactie toevoegen

 
Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 1)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 1)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...

Opname bedrag ineens niet zonder risico’s

Opname bedrag ineens niet zonder risico’s

(Adfiz in Ken je vak! VVP 02-2022) Aan het gebruik van het keuzerecht (pensioenbedrag ineens) worden voorwaarden gesteld. Er gelden strakke eisen voor de informatievoorziening...

Kijken naar het specifieke risico

Kijken naar het specifieke risico

(Ludger de Bruijn, Adfiz, in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Voldoende mogelijkheden voor maatwerk zijn cruciaal bij de verzekering van nieuwe risico’s....

"Maak financieel advies voor begeleiding op de pensioendatum fiscaal aftrekbaar"

"Maak financieel advies voor begeleiding op de pensioendatum fiscaal aftrekbaar"

Regel de verplichte keuzebegeleiding niet per pensioenuitvoerder maar via ‘Mijnpensioenoverzicht.nl’. Schrap de duiding ‘passend’ bij keuzebegeleiding....

Eerste Adfiz Midjaarsbijeenkomst bij museum Singer Laren

Eerste Adfiz Midjaarsbijeenkomst bij museum Singer Laren

Adfiz organiseert op 8 juni de eerste Adfiz Midjaarsbijeenkomst. Een zomers netwerkevenement waar de gehele branche - Adfiz-leden, vertegenwoordigers van verzekeraars,...

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

(Uit VVP 2-2022) Branche-initiatief Actief Klantbeheer heeft de resultaten gepubliceerd van haar onderzoek naar de staat van actief klantbeheer onder onafhankelijk...

Hoe wint de klant door consolidatie?

Hoe wint de klant door consolidatie?

(Enno Wiertsema, Adfiz, in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Er is al jaren een sterke dynamiek als het gaat om overnames in de markt van advieskantoren....

Brancheonderzoek Actief Klantbeheer: merendeel advieskantoren op startniveau

Brancheonderzoek Actief Klantbeheer: merendeel advieskantoren op startniveau

Ruim vier op de tien advieskantoren bevindt zich op niveau 1 als het gaat om Actief Klantbeheer. Deze kantoren geven incidenteel uitvoering aan actief klantbeheer....

Afschaffing collectiviteitskorting basisverzekering kwestie van tijd

Afschaffing collectiviteitskorting basisverzekering kwestie van tijd

Een meerderheid van de Tweede Kamer lijkt voorstander te zijn van de afschaffing van de collectiviteitskorting basisverzekering, zo bleek uit het debat in de Tweede...

Adfiz: aandacht voor breed advies in plaats van productadvies

Adfiz: aandacht voor breed advies in plaats van productadvies

In zijn maandcolumn pleit Adfiz-directeur Enno Wiertsema voor eerherstel van het idee van breed advies. Wiertsema: “Eind vorig jaar ontvouwde de AFM in een...