Adviseur beëindigt zelf opdracht, geen honorarium
(Kifid-uitspraak GC 2022-0972) De consumenten hebben zich tot de adviseur gewend voor advies en bemiddeling inzake de financiering van de door hen aangekochte woning. Toen na ondertekening van de hypotheekofferte bleek dat de consument haar baan had opgezegd om elders te gaan werken, heeft de adviseur zijn werkzaamheden gestaakt en aanspraak gemaakt op een honorarium (1.395 euro). Naar het oordeel van de Geschillencommissie is niet gebleken dat de consumenten getracht hebben de adviseur of de hypotheekverstrekker opzettelijk te misleiden. Daarnaast heeft de adviseur te snel geoordeeld dat het verkrijgen van de benodigde financiering niet mogelijk was. Onder deze omstandigheden zijn de consumenten gelet op de inhoud van de overeenkomst geen honorarium aan de adviseur verschuldigd. De vordering wordt toegewezen.
De commissie: “Op grond van atikel 7:411 lid 1 BW heeft de adviseur in beginsel recht op een naar redelijkheid vast te stellen honorarium nu de opdracht die de consumenten aan de adviseur hebben gegeven voortijdig is beëindigd. Gelet op artikel 7:413 lid 2 BW mag van deze wettelijke regeling echter in de overeenkomst ten voordele van de consumenten worden afgeweken. Hiervan is in dit geval sprake. De opdrachtovereenkomst bepaalt immers dat de opdrachtgever, in dit geval consumenten, bij voortijdige beëindiging van de opdracht door de opdrachtgever een deel van het honorarium van 2.295 euro verschuldigd is. Er is door de adviseur niet bedongen dat tevens een honorarium verschuldigd is indien de adviseur zelf de opdracht beëindigd. Aangezien het de adviseur is geweest die de opdracht heeft beëindigd heeft hij volgens de opdrachtovereenkomst geen aanspraak op vergoeding van de uitgevoerde werkzaamheden.”
Reactie toevoegen
Meer over
Grotere eigen onderzoeksplicht bij execution only
(Kifid-uitspraak GC 2023-0005) Hoezeer de Geschillencommissie ook begrip heeft voor de verdrietige situatie waarin de consument en haar echtgenoot zich bevinden,...
Kostenverhoging afschriften van 2,50 naar vier euro redelijk en billijk
(Kifid-uitspraak GC 2023-0002) De consument ontvangt wekelijks papieren afschriften van de bank en moet daar sinds kort vier euro per maand voor betalen. Voor de...
(Kifid-uitspraak GC 2022-1109) In de woning van de consument is waterschade ontstaan. Na onderzoek is uiteindelijk gebleken dat de schade is veroorzaakt doordat...
(Kifid-uitspraak GC 2022-1112) Door omstandigheden moest de consument langer in Spanje blijven dan de periode waarvoor de verzekering dekking bood. Dit heeft er...
(Kifid-uitspraak GC 2022-1117) De consumenten stellen dat hun hypotheekaanvraag door toedoen van de adviseur te laat is ingediend. Zij vorderen dat de adviseur hen...
Schade niet aannemelijk gemaakt
(Kifid-uitspraak GC 2022-1107) In 2021 is de recreatiewoning van de consument verzakt. De schade is door de door de gevolmachtigde ingeschakelde expert vastgesteld...
Consument verzaakte onderzoeksplicht
(Kifid-uitspraak GC 2022-1105) De consument stelt dat ze er gerechtvaardigd op heeft mogen vertrouwen dat de overlijdensrisicoverzekering gekoppeld was aan leningdeel...
"Er stond niet: let op, is niet voor laag geschoolde mensen"
(Kifid-uitspraak GC 2022-1084) De consument heeft bij de aanvraag van een autoverzekering de vraag naar de hoogst afgeronde opleiding niet naar waarheid beantwoord....
Bank had beleggersprofiel moeten aanpassen wegens werkloosheid
(Kifid-uitspraak GC 2022-1055) Het feit dat de consument in 2012/2013 werkloos werd, had voor de bank aanleiding moeten zijn om te inventariseren of het beleggingsprofiel...
Kifid laat Waarborgfonds incidentenregistraties doorhalen
(Kifid-uitspraak GC 2022-1047) De Geschillencommissie is van oordeel dat het Waarborgfonds niet bewezen heeft dat de consument heeft gefraudeerd. De incidentenregistraties...