Adviseur had geen schadevergoeding toegezegd

Vaatwasser via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0505) De consument heeft waterschade aan de keukenvloer en het keukenblad als gevolg van een lekkende vaatwasser. De consument heeft deze schade gemeld bij de tussenpersoon. De verzekeraar heeft de schade afgewezen. De consument eist nu van de tussenpersoon vergoeding van de schade, omdat hem de toezegging is gedaan door de tussenpersoon dat de schade vergoed zou worden. De Geschillencommissie oordeelt dat er weliswaar geen telefoonnotities zijn – en dat risico komt voor rekening van de tussenpersoon – maar dat uit het e-mailverkeer tussen de consument en de tussenpersoon voldoende blijkt dat er geen toezeggingen zijn gedaan door de tussenpersoon over het al dan niet vergoeden van de schade. De commissie wijst de vordering van de consument af.

De commissie: “De tussenpersoon is voortvarend te werk gegaan om alsnog de schade van de consument vergoed te krijgen. Zo heeft de tussenpersoon de consument tijdig geïnformeerd toen de verzekeraar om meer informatie vroeg en heeft de tussenpersoon na de afwijzing nog geprobeerd de schade opnieuw te laten beoordelen

“De commissie merkt echter wel op dat na de e-mail van 16 november 2021 de communicatie met de consument stagneerde. De consument heeft toen geklaagd over de gang van zaken en heeft soms lang moeten wachten op een antwoord en meerdere keren uit zichzelf contact op moeten nemen. De commissie kan zich voorstellen dat dit het vertrouwen van de consument heeft geschaad. Hieruit volgt echter niet dat de consument ook schade heeft geleden door het handelen van de tussenpersoon.”

De consument vorderde vergoeding van de schade van 4.500 euro.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 30 juni 2022

Ik lees nu in mijn lijfblad VVP dat Kifid als tip heeft het door de consument laten ondertekenen van gespreksverslagen en telefoonnotities. Ja, leeft vooral vanuit een diep wantrouwen, alles vastleggen, verantwoorden en juridiseren. Dat heeft onze samenleving de laatste twintig jaar veel gebracht. Die gespreksverslagen maak ik achteraf en mail ik met verzoek om leesbevestiging en commentaar. Die leesbevestiging krijg ik bijna nooit, en de vragen gaan dan vaak via een telefoontje. Dan moet je daar dus ook weer een verslag van maken en voor akkoord aan de relatie mailen. En dan kun je nog met het verwijt komen te zitten dat een consument na afwijzing van de schade meerdere keren uit zichzelf contact op moest nemen. Ik heb ook wel eens een afwijzing, die ik dan duidelijk communiceer, dat is voor sommige consumenten niet genoeg, die bellen met een vraag om uitleg, en daarna nog een keer dat die schade "overal" gewoon wordt betaald. Volgens mij heb ik dom geluk met mijn voor normale rede vatbare klanten, anders zat ik bijna wekelijks met een klacht.

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 28 juni 2022

Kifid snapt er weer eens niks van. Als je weet hoe vaak je gebeld wordt, dan ben je alleen maar bezig met de telefoon notities. En naar wat ik begrijp dat je dan vooral noteert wat je niet gezegd zou hebben.

Berend Tooms - Tooms Beheer 28 juni 2022

Doet de adviseur bijna alles goed, struikelt ie bijna over het feit dat ie telefoonnotities mist. Dat loopt ook wel eens anders af. Zelfs een frauderende klant krijgt dan “gelijk”. Hoeveel maakt een adviseur er (niet)?

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....