Adviseur onvoldoende bewust van sturend effect noemen maximale hypotheekbedrag

Wopke Hoekstra 1 2017 foto Financiën

Onderzoek toont aan dat het noemen van het maximale hypotheekbedrag als anker kan werken en consumenten zo stuurt naar hogere hypotheken. In een reactie zegt minister Hoekstra: "Mogelijk kunnen hypotheekadviseurs hun adviesrol nog beter invullen wanneer zij kennis hebben over het ankereffect en hoe zij een positieve bijdrage kunnen leveren aan de beslissing over een passende hypotheek."

CentERdata, Nibud en de Universiteit van Amsterdam hebben onderzoek gedaan naar de mogelijk sturende werking van het informeren van consumenten over het maximale hypotheekbedrag dat zij op grond van de leennormen in de Tijdelijke regeling hypothecair krediet kunnen lenen en hoe een dergelijk ankereffect kan worden tegengegaan. Het ankereffect blijkt robuust en werkt door in alle onderzochte fasen van het hypotheekkeuzeproces; bij het invullen van een prijsrange bij het zoeken naar woningen, het selecteren van duurdere woningen om te bezichtigen, en het vaker in de wind slaan van een negatief advies van een financieel adviseur. Meerdere interventies leken in een eerste set van experimenten kansrijk om het ankereffect tegen te gaan. Bijvoorbeeld het geven van een hypotheekbedrag dat meer passend is in de specifieke situatie van de klant, of het geven van uitleg waarom het maximale hypotheekbedrag in de toekomst mogelijk voor die klant te hoog kan zijn. 

Echter, de effectiviteit hiervan bleek beperkt te zijn in vervolgexperimenten met deelnemers die verwachten binnen enkele jaren daadwerkelijk een huis te zullen kopen en die keuzes maakten onder meer realistische omstandigheden. Het enige dat – uitsluitend bij mensen met een lager inkomen – nog wel consistent het ankereffect verkleinde was het advies van een expert. Wanneer een hypotheekadviseur richting de klant aangaf wat een passend hypotheekbedrag zou zijn gelet op de situatie van die klant, leek dit het ankereffect nog het meest effectief tegen te gaan. Uit de interviews bleek dat hypotheekadviseurs zich echter niet helemaal bewust zijn van het ankereffect en de sturende rol die zij hebben.

De minister: "Partijen die dit raakt, zoals de hypotheekadviseurs en kredietverstrekkers, kunnen hiermee verder mee aan de slag gaan. Deze partijen nodig ik uit om verder te verkennen in hoeverre de kennis over het ankereffect een meer prominente rol kan krijgen in het adviesproces en of nadere (real-life) experimenten wenselijk zijn."

Voortgang Actieplan Consumentenkeuzes

Het onderzoek vond plaats in het kader van het Actieplan Consumentenkeuzes. Hoekstra meldt de Tweede Kamer tevreden te zijn over de voortgang tot nu van het actieplan.

De minister: "In het actieplan werken de financiële sector, consumentenorganisaties en kennisinstituten samen om vernieuwende manieren te ontwikkelen om consumentenkeuzes te faciliteren en delen zij kennis op dit vlak. Ik ben zeer verheugd dat ondanks de gevolgen van de coronacrisis, het overgrote deel van de deelnemende partijen de uitwerking van hun initiatieven heeft kunnen voortzetten."

Inmiddels zijn zo’n veertig partijen betrokken bij het Actieplan Consumentenkeuzes; een verdubbeling ten opzichte van de start een jaar geleden.

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Andre van Eck - van Bruggen Adviesgroep 11 februari 2021

Ik heb het rapport op hoofdlijnen doorgelezen. Het valt mij wel op dat men stellig iets beweert terwijl er maar 9 hypotheekadviseurs bevraagd zijn door de opstellers van het rapport. Zij zijn dus kennelijk representatief voor duizenden hypotheekadviseurs. Dat vind ik nogal bijzonder.

Meer over
Zoeken naar antwoorden op daling bijverbanden hypotheek

Zoeken naar antwoorden op daling bijverbanden hypotheek

BNP Paribas Cardif, Scildon en Bureau DFO hebben in een tweetal bijeenkomsten met een aantal stakeholders gesproken over de verminderde aandacht die adviseurs Hypothecair...

Minister roept meer partijen op mee te doen met Actieplan Consumentenkeuzes

Minister roept meer partijen op mee te doen met Actieplan Consumentenkeuzes

Minister Hoekstra roept meer partijen op om zich aan te sluiten bij het Actieplan Consumentenkeuzes. De minister: "Naast deelnemers aan het Actieplan zijn er meer...

Regeling hypothecair krediet verduidelijkt op drie punten

Regeling hypothecair krediet verduidelijkt op drie punten

De Regeling hypothecair krediet wordt op drie punten verduidelijkt. Aldus minister Ollongren bij de presentatie van de financieringslastnormen 2020 aan de Tweede...

"Klant juist ook in beheer gebaat bij advies"

"Klant juist ook in beheer gebaat bij advies"

De Hypotheekshop noemt het opmerkelijk dat er vanuit overheid en toezichthouder strenge eisen gelden bij het afsluiten van een hypotheek, maar dat deze niet gelden...

Risico op nieuwe huizenmarktcorrectie toegenomen

Risico op nieuwe huizenmarktcorrectie toegenomen

Het risico op een nieuwe huizenmarktcorrectie is de afgelopen jaren wel degelijk toegenomen. Aldus DNB-president Klaas Knot tijdens het openbaar gesprek woensdag...

Mensen lezen wat ze willen lezen

Mensen lezen wat ze willen lezen

Woensdag bood een FD-artikel een goed voorbeeld dat mensen lezen wat ze willen lezen. Het artikel stelde: "Hypotheekadvies gaat de komende jaren drastisch veranderen....

Onafhankelijk hypotheekadvies kost gemiddeld 2.375 euro

Onafhankelijk hypotheekadvies kost gemiddeld 2.375 euro

Hypotheekconsumenten betalen gemiddeld 2.375 euro aan een onafhankelijk adviseur voor advies en bemiddeling. Dat blijkt uit onderzoek onder 8.969 consumenten door...

Faster Forward koppelt software aan De Energie Raadgever

Faster Forward koppelt software aan De Energie Raadgever

Faster Forward heeft Elements gekoppeld met De Energie Raadgever. Door deze combinatie kunnen financieel adviseurs eenvoudig het hypotheekadvies verduurzamen en...

Leennormen niet oprekken via financieringsmogelijkheden verduurzaming

Leennormen niet oprekken via financieringsmogelijkheden verduurzaming

Financiering van verduurzaming dient consistent te zijn met de geldende hypothecaire leennormen en dient gepaard te gaan met voldoende waarborgen ten aanzien van...

Bekende naam geldverstrekker duur betaald

Bekende naam geldverstrekker duur betaald

Ruim een miljard euro. Dat is het prijskaartje van de naam van een grootbank op het hypotheekcontract van starters. Aldus Jungo in een blog.  Gerard Looijen...