Aegon en NN: lokale schuldenprojecten maken mensen financieel zelfredzamer

Eurobiljetten

Drie op de vier deelnemers van de onderzochte lokale armoede- en schuldenprojecten geven aan na afloop financieel zelfredzamer te zijn. Dit blijkt uit vijfjarig onderzoek van Aegon, Nationale-Nederlanden en de Hogeschool van Amsterdam. Het onderzoek was onderdeel van het programma Van Schulden naar Kansen, met als doel de financiële zelfredzaamheid van huishoudens te bevorderen. Het onderzoek naar de impact en het effect van lokale, informele armoede- en schuldenprojecten vond plaats in de steden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Groningen, Leeuwarden, Rotterdam en Zwolle.

Aan het vijfjarige programma hebben ruim 18.500 mensen met (dreigende) schulden deelgenomen. 4.835 van hen deden ook mee aan het onderzoek. Drie op de vier van deze respondenten zijn financieel zelfredzamer geworden. Daarnaast is het aantal deelnemers met schulden gedaald en nam hun zelfvertrouwen toe. De positieve ontwikkelingen zijn het grootst bij diegenen met een schuld tot 3.000 euro. Uit het onderzoek blijkt dat de Belastingdienst, zorgverzekeraars, vrienden en de bank de meest voorkomende schuldeisers zijn.

De deelnemers uit de zeven steden zijn door in totaal 85 informele lokale armoede- en schuldenprojecten geholpen om orde en overzicht in hun financiën aan te brengen, financieel weerbaarder te worden en hun inkomen te vergroten. Deze projecten blijken het effectiefst te zijn bij groepen met eenduidige kenmerken, zoals vrouwen met dezelfde culturele achtergrond.

Sinds 2008 maakt Stichting van Schulden naar Kansen, een initiatief van Nationale-Nederlanden, zich sterk voor het bevorderen van financiële redzaamheid in Nederland. In 2016 startte het programma Van Schulden naar Kansen, waarna ook Aegon zich aansloot bij het doel om armoede door probleemschulden in Nederland terug te dringen.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Deugden en purpose in de adviespraktijk

Deugden en purpose in de adviespraktijk

(Gert de Jong, Hogeschool van Amsterdam, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) De Hogeschool van Amsterdam nodigt financieel adviseurs en hun beroepsverenigingen...

Met nieuwe functie Harry van der Zwan wil NN belang intermediaire kanaal verder onderstrepen

Met nieuwe functie Harry van der Zwan wil NN belang intermediaire kanaal verder onderstrepen

Nationale-Nederlanden heeft Harry van der Zwan benoemd tot Chief Commercial Officer Brokers & Partnerships. In zijn nieuwe functie rapporteert hij rechtstreeks...

Sebastiaan van den Dries nieuwe CEO AZL

Sebastiaan van den Dries nieuwe CEO AZL

Sebastiaan van den Dries (45) volgt per 1 februari 2024 Monique Sueters op als CEO van AZL. AZL is onderdeel van NN Group en verzorgt de administratie van tientallen...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Ethische AI-dilemma’s

Ethische AI-dilemma’s

(Kees van Montfort en Gert de Jong, Hogeschool van Amsterdam, in Katern Risicobeheer en Preventie, VVP 5-2023) AI is een uitstekende tool om financiële fraudedetectie...

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

"Pensioencommunicatie werpt vruchten af"

"Pensioencommunicatie werpt vruchten af"

Van de werknemers vindt 84 procent het belangrijk de pensioenregeling te bespreken tijdens een sollicitatie. Voor 83 procent is pensioenplanning belangrijk voor...

Duurzaam, gemakkelijk én voordelig

Duurzaam, gemakkelijk én voordelig

(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP 5-2023) Sinds 12 oktober kunnen particuliere klanten van Nationale-Nederlanden bij het afsluiten van een woonverzekering...