AFM-bestuursvoorzitter: data en AI kunnen leiden tot discriminatie

Laura van Geest via AFM

"Niet iedereen is gebaat bij digitalisering van het financiële leven. Dat moeten we niet vergeten in ons enthousiasme voor de kansen", aldus AFM-bestuursvoorzitter Laura van Geest op LinkedIn. "Gebruik van data en AI kan ook leiden tot uitsluiting en discriminatie."

"Bij klantcontact is het goed te beseffen dat 10 tot 20 procent van de mensen zelf zegt niet digitaal vaardig te zijn en dat dit waarschijnlijk een onderschatting van het probleem is. Want mensen beschikken over splintervaardigheden. Sommigen dingen kunnen ze wel digitaal aan, maar veel andere zaken niet. Besef dat deze groep bestaat en met hen in contact treden wat hen helpt, goede telefonische en fysieke bereikbaarheid en een royaler gebruik toestaan van DigiD kunnen soelaas bieden. "

"De pensioentransitie staat voor de deur. Goed om ook daar in het achterhoofd te houden."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ingrid Leene-Hoedemaeker - Getsmart Pensioenconflicten 23 januari 2023

Geweldig, eindelijk eens een toezichthouder die realiteitszin toont. Digitalisering en AI is een prachtige toevoeging voor onze samenleving maar lang niet iedereen kan daar mee omgaan en het kan nooit persoonlijk contact (fysiek of telefonisch) geheel vervangen. Daar is vaak onvoldoende aandacht voor. Zeker bij grote instanties en instellingen. De callcenters die als klantcontact centers fungeren zijn daarvoor al helemaal niet voldoende uitgerust. FAQ's zijn niet in staat om ingewikkelder vragen te beantwoorden. Doorlooptijden worden door het "systeem" bepaald en zijn inmiddels veel te lang. Het systeem moet werk uit handen nemen en niet veroorzaken. Daarmee is er ook direct een link naar de "vinkjes cultuur". Systemen worden door mensen gebouwd en bedacht en er zitten mensen achter. Het is geen zelfstandig iets. Mensen behoren nog wel na te denken of wat het systeem kan en doet in het belang van de klanten is.

Meer over
AFM: "Toegang tot financiële dienstverlening niet vanzelfsprekend"

AFM: "Toegang tot financiële dienstverlening niet vanzelfsprekend"

De AFM roept in een nieuw rapport de financiële sector op om onderzoek te doen onder moeilijk bereikbare doelgroepen en kennis uit te wisselen om de toegankelijkheid...

AFM: we moeten samen aan de bak

AFM: we moeten samen aan de bak

De AFM ziet dat de ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, duurzaamheid en internationalisering elkaar raken en versterken. En ze raken niet een enkeling,...

Jonge cryptobezitters nemen meeste risico's

Jonge cryptobezitters nemen meeste risico's

De meeste cryptobezitters zijn tussen de 25 en 45 jaar oud en de meerderheid is man, zo blijkt uit onderzoek onder 800 cryptobezitters vanaf 16 jaar van MWM2 in...

Nadere uitleg over toepassing van NHG beheercriteria bij ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid

Nadere uitleg over toepassing van NHG beheercriteria bij ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid

De AFM attendeert de sector op de regels die gelden bij ‘ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid’. De NHG beheercriteria kunnen zonder nadere onderbouwing...

AFM: “Consument steeds beter bediend”

AFM: “Consument steeds beter bediend”

(Adviesvak over vijf jaar volgens de AFM, VVP 06-2022) “Wij verwachten dat door het maken van keuzes en het onderkennen van kwetsbaarheden bij het verlenen...

AFM houdt vast aan richtpunt onafhankelijk advies

AFM houdt vast aan richtpunt onafhankelijk advies

De AFM houdt vast aan haar richtpunt dat onafhankelijkheid advies circa 60 procent van het totaal aantal aanbieders in beschouwing neemt met een maximum aantal van...

AFM wil duidelijk moment vaststellen vergelijkingsrente

AFM wil duidelijk moment vaststellen vergelijkingsrente

De AFM consulteert een aanvulling op de 'Leidraad vergoeding voor vervroegde aflossing van de hypotheek’. De toezichthouder: “Wij zien aanleiding om...

AFM: zelfbeleggers niet goed geïnformeerd over kosten

AFM: zelfbeleggers niet goed geïnformeerd over kosten

De informatie over kosten aan execution-only-beleggers, voorafgaand aan de transactie, schiet vaak tekort, aldus onderzoek van de AFM bij een aantal beleggingsondernemingen....

AFM wijst op risico’s van ‘Buy Now, Pay Later’

AFM wijst op risico’s van ‘Buy Now, Pay Later’

De norm om direct te betalen of eerst te sparen kan door ‘Buy Now, Pay Later’ veranderen. Hierdoor kan ‘schuldgewenning’ ontstaan. Dat vindt...

Betalingsachterstanden vooral bij koopstarter met hoge hypotheek

Betalingsachterstanden vooral bij koopstarter met hoge hypotheek

In de groep koopstarters met hoge hypotheken komen betalingsachterstanden het meest voor. Dat blijkt uit een AFM-analyse van de financiële situatie van huishoudens...