Aon-rapport: door corona meer aandacht voor long-tail risico's

Alex van den Doel nieuw

Aon presenteert in een nieuw wereldwijd onderzoek, regionale bevindingen en trends over hoe organisaties hebben gereageerd op de coronapandemie. Ook wordt in het rapport ‘Helping Organizations Chart a Course to the New Better’ ingegaan op hoe organisaties zich aanpassen als voorbereiding op opkomende long-tail risico’s.

In Nederland kwamen vier thema’s bovendrijven in de gesprekken met coalitiepartners: “Op het gebied van gezondheid en veiligheid werd bijvoorbeeld het opzetten van eigen testfaciliteiten genoemd om te voorkomen dat een compleet team in quarantaine moet worden geplaatst wanneer één medewerker besmet raakt met het coronavirus. Het belang van lokale oplossingen werd ook vaak genoemd. Voor multinationals blijkt het lastig om zich aan te passen door de vele verschillen in landelijke wet- en regelgeving rondom het virus. Een one-size-fits-all-aanpak werkt daarom niet, lokale plannen om de terugkeer naar kantoor mogelijk te maken zijn cruciaal,” legt Alex van den Doel, Managing Director van Aon’s Global Risk Consulting uit.

Wat verder opgemerkt werd, is het vinden van een balans tussen compliance en de continuïteit van de onderneming. “Het blijkt voor organisaties erg lastig om door te gaan met de interconnectiviteit van risico’s. Daarnaast blijkt het dilemma van het strikt voldoen aan de nieuwe wet- en regelgeving en het pure overleven in deze lastige tijden moeilijk. Als laatste thema kwam het belang van het vinden en houden van connectie met werknemers naar voren. Hoe zorg je dat medewerkers en het bedrijf zich verbonden blijven voelen? Thema’s als de organisatiecultuur en loyaliteit van werknemers kwamen in deze tijd van het thuiswerken bovendrijven en worden gezien als cruciaal om het voortbestaan van organisaties te waarborgen,” vat Van den Doel samen.

Uit het rapport blijkt dat wereldwijd bij veel organisaties vier belangrijke veranderingen optreden als gevolg van de coronacrisis:

Door deze crisis hebben bedrijven geleerd dat de gevolgen van ‘long-tail risico’s’, risico’s met een kleine kans maar een grote impact, verstrekkend kunnen zijn. Hierdoor zullen zij hun risico-strategieën en beheersmaatregelen opnieuw tegen het licht houden, net als de organisatie van tweedelijns staffuncties die deze nieuwe risico’s moeten beheersen. Voor de risico’s die middels onverwachte incidenten toch door de verdedigingsmuur heen breken, dient de crisisorganisatie te oefenen met mogelijke crisissituaties en een vaste set aan principes die de impact van een incident of crisis kan beperken. “Bedrijven moeten kiezen tussen uitgaven vooraf aan beheersing en preventie en uitgaven achteraf na het incident. Nu betalen is in ieder geval goedkoper dan de mogelijke kosten na een incident,” aldus Van den Doel.

“Door deze crisis hebben bedrijven geleerd dat de gevolgen van ‘long-tail risico’s’, risico’s met een kleine kans maar een grote impact, verstrekkend kunnen zijn. Hierdoor zullen zij hun risico-strategieën en beheersmaatregelen opnieuw tegen het licht houden, net als de organisatie van tweedelijns staffuncties die deze nieuwe risico’s moeten beheersen. Voor de risico’s die middels onverwachte incidenten toch door de verdedigingsmuur heen breken, dient de crisisorganisatie te oefenen met mogelijke crisissituaties en een vaste set aan principes die de impact van een incident of crisis kan beperken. Bedrijven die dit goed doen, zijn resilient en voegen op lange termijn relatief veel waarde toe,” aldus Van den Doel.

Meer dan 87 procent heeft de relaties met hun belangrijkste leveranciers aangehaald om beter en sneller te kunnen opstarten.

Meer dan 84 prcent heeft nieuwe communicatielijnen en -protocollen opgezet, zowel in de eigen organisatie als met externe stakeholders in de private sector (leveranciers en klanten) en publieke sector. Traditionele ‘silo’s’ zijn afgebroken en organisaties realiseren zich dat transparantie cruciaal is in een nieuwe manier van werken.

Door de verandering naar het massale thuiswerken is het belang van veerkrachtige en vitale medewerkers extra duidelijk geworden. Nieuwe manieren om medewerkers te motiveren worden aangeboord en de mentale gezondheid van medewerkers wordt nog nadrukkelijker verzorgd.


 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Dekkingsgraden pensioenfondsen verder gestegen

Dekkingsgraden pensioenfondsen verder gestegen

De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen steeg in februari naar 118 procent.  De indicatieve beleidsdekkingsgraad, gebaseerd...

Dekkingsgraden pensioenfondsen in januari gestegen

Dekkingsgraden pensioenfondsen in januari gestegen

Goede aandelenrendementen en de opgekrabbelde rente zorgden in januari voor een stijging van de dekkingsgraden. De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad steeg naar...

Aon: helft werkgevers nauwelijks bezig met voorbereiding Wtp

Aon: helft werkgevers nauwelijks bezig met voorbereiding Wtp

Bijna de helft (45 procent) van de werkgevers is niet of nauwelijks bezig met de noodzakelijke veranderingen in hun pensioenregeling, zo blijkt uit de pensioensurvey...

Indexatie pensioen fors minder dan vorig jaar

Indexatie pensioen fors minder dan vorig jaar

De indicatieve beleidsdekkingsgraad, gebaseerd op de gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen twaalf maanden, daalde in 2023 van 120 naar 119 procent. Pensioenkortingen...

Aon: cybercriminaliteit grootste uitdaging bedrijfsleven

Aon: cybercriminaliteit grootste uitdaging bedrijfsleven

Het Nederlandse bedrijfsleven beschouwt cybercriminaliteit als de grootste risico van deze tijd, gevolgd door bedrijfsstilstand, het tekort aan arbeidskrachten en...

Organisaties vergroten cyberweerbaarheid onder druk verzekeraars

Organisaties vergroten cyberweerbaarheid onder druk verzekeraars

Het bedrijfsleven neemt in vergelijking met eerdere uitkomsten uit 2020 meer maatregelen en is beter voorbereid op de toegenomen cyberdreiging. Dat blijkt uit het...

Jochem Kort nieuwe Chief Broking Officer bij Aon Nederland

Jochem Kort nieuwe Chief Broking Officer bij Aon Nederland

Jochem Kort wordt per 1 oktober aangesteld als Chief Broking Officer voor Aon Nederland. Hij volgt Mandy van der Zalm op, die Aon onlangs verliet. Kort begon na...

Leidy Timmerman nieuwe Industry Director Business Services bij Aon Nederland

Leidy Timmerman nieuwe Industry Director Business Services bij Aon Nederland

Leidy Timmerman is benoemd tot Industry Director Business Services bij Aon Nederland. ​Zij stuurt het team Business Services aan dat zich richt op een breed scala...

Chief Broking Officer Mandy van der Zalm vertrekt bij Aon

Chief Broking Officer Mandy van der Zalm vertrekt bij Aon

Mandy van der Zalm heeft besloten Aon per 1 september te verlaten. De laatste drie jaar was zij werkzaam als Chief Broking Officer bij Aon Nederland. Van der Zalm...

Pensioenfondsen moeten keuzebegeleiding beter invullen

Pensioenfondsen moeten keuzebegeleiding beter invullen

Recent bleek dat de sinds 1 juli verplichte keuzebegeleiding maar minimaal wordt ingevuld door pensioenfondsen. “Gegeven het feit dat pensioenfondsbestuurders...