Autoverzekeraars laten schuldvraag achterwege bij afhandeling twee kettingbotsingen in Friesland
Autoverzekeraars die op 31 december 2019 betrokken waren bij kettingbotsingen op de A32 en A7 in Friesland, hebben besloten om de schuldvraag achterwege te laten bij de afhandeling van de schades. Verzekerden krijgen daardoor de schade vergoed door hun eigen autoverzekeraar, terwijl dat in het huidige stelsel niet gebruikelijk is. Deze methode is het laatst door verzekeraars toegepast in 2014 bij een kettingbotsing waar 150 voertuigen bij betrokken waren.
Tijdens oudjaarsavond vonden door de dichte mist twee kettingbotsingen plaats in Friesland. Bij de kettingbotsing op de A7 waren 30 voertuigen en zeventien verzekeraars betrokken. Bij de kettingbotsing op de A32 waren in totaal 26 voertuigen en zestien verzekeraars betrokken. Bij beide kettingbotsingen blijkt het achteraf niet mogelijk om de volledige toedracht vast te stellen, waardoor verzekeraars niet kunnen vaststellen wie de aansprakelijke partijen zijn.
Reactie toevoegen
Meer over
"Veel aanbod voor ouderen die autoverzekering willen afsluiten"
Ouderen die een autoverzekering willen afsluiten, kunnen uit genoeg verzekeraars kiezen. Bij driekwart van de aanbieders kunnen oudere automobilisten terecht....
Snapchat-filmpje kan ABN Amro niet baten
(Rechtspraak) De kantonrechter passeert de stelling van ABN Amro dat een Snapchat-filmpje verdacht is omdat uitgerekend gefilmd is dat de auto voor het laatst voor...
NN neemt The RoadsafetyLAB over
Nationale-Nederlanden neemt The RoadsafetyLAB over (voorheen VVCR-Prodrive). Edwin Grutterink, directeur Schade Intermediair: “We nemen The RoadsafetyLAB over...
Geld.nl: autoverzekering voor jongeren vaak onbetaalbaar
Een autoverzekering voor jonge bestuurders is bijna niet meer te betalen, aldus onderzoek van Geld.nl. “Gemiddeld betaalden automobilisten van 18 t/m 20 jaar...
Independer en iptiQ lanceren nieuwe autoverzekering
De samenwerking tussen Independer en Swiss Re’s digitale verzekeraar iptiQ is uitgebreid met een nieuwe autoverzekering onder het merk Mintley. Eerder lanceerden...
Schadevergoeding van 335 mille na brand door gevaarlijke buitenopslag pallets
(Rechtspraak) Aansprakelijkheid van twee ondernemingen voor brandschade aan twee kabels van een hoogspanningsverbinding van TenneT. De ondernemingen zijn tekortgeschoten...
Medio 2024 nieuw schadevrije jaren-systeem
Vanaf medio 2024 vindt de berekening van schadevrije jaren centraal plaats in een nieuw, transparanter schadevrije jaren-systeem dat bovendien altijd en overal te...
Promovendum komt met inflatiebeschermer
Terwijl andere autoverzekeraars gedreven door de inflatie hun tarieven verhogen, biedt Promovendum de mogelijkheid om de premie drie jaar vast te zetten. De klant...
Auto en verzekering geïntegreerd
“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...
Ook in hoger beroep schadevergoeding voor doodgeschrokken papegaaien
(Rechtspraak) Het gerechtshof ’s-Hertogenbosch heeft beslist dat een ballonvaarder ruim 55.000 euro schadevergoeding moet betalen aan een papegaaienhouder...