Bagage vaak verloren of beschadigd in zomermaanden 2022

Bagage vliegveld via Pixabay

Uit analyse door Ohra blijkt dat klanten bij het indienen van een schadeclaim voor verloren bagage in 2022 veel vaker verwezen naar een luchthaven dan in de zomers van 2021 en 2019 (2020 is vanwege de coronasituatie niet meegenomen in het onderzoek).

Bianca Knispel, ceo OHRA: “Als reisverzekeraar hebben we jarenlange ervaring met claims en niet eerder stond bagage op 1 in de categorie ‘Verloren’. Opvallend is dat ook beschadigde bagage deze zomer veel meer geclaimd werd; het vormt dit jaar 21 procent van alle schadeclaims. Klanten die een claim bij ons indienen voor verloren of beschadigde bagage tijdens hun vliegreis, verwijzen we naar de desbetreffende luchtvaartmaatschappij op de luchthaven. De aansprakelijkheid ligt bij de maatschappij. Het is van groot belang dat reizigers die te maken krijgen met verloren of beschadigde bagage, de luchthaven niet verlaten zonder dat zij zich eerst bij de klantenservice van de luchtvaartmaatschappij melden. En vraag altijd om een kopie van deze melding.”

Naast de claims rondom bagage, valt ook op dat er in de afgelopen zomers relatief vaker beschadigde fietsen (zes procent van de schadeclaims in 2022 en acht procent in 2021) en gestolen fietsen (acht procent van de diefstalclaims in 2022 en veertien procent in 2021) zijn gemeld. In 2019 was dit respectievelijk drie en vier procent. Dit wijst erop dat Nederlanders sinds corona vaker met de fiets op vakantie gaan, aldus Ohra.

Reactie toevoegen

 
Huren studentenverblijf valt niet onder begrip ‘boeken’

Huren studentenverblijf valt niet onder begrip ‘boeken’

(Kifid-uitspraak GC 2022-0655) Partijen verschillen van mening of de geclaimde diefstalschade door de consument onder de dekking van de reisverzekering valt. Naar...

Adfiz verder in gesprek met De Goudse over Reis App

Adfiz verder in gesprek met De Goudse over Reis App

Adfiz gaat medio augustus verder met De Goudse in gesprek over de Reis App. Adfiz: “De Goudse heeft deze reisverzekering als serviceproduct in de markt gezet...

Reis App van De Goudse toegankelijk voor alle adviseurs

Reis App van De Goudse toegankelijk voor alle adviseurs

De Goudse, aldus Adfiz, erkent dat in de nieuwsbrief die verzonden is naar aanleiding van de lancering van de Reis App explicieter had kunnen worden vermeld hoe...

De Goudse Reis App kost alleen premie als de consument ook echt op reis is

De Goudse Reis App kost alleen premie als de consument ook echt op reis is

De Goudse Verzekeringen introduceert een doorlopende reisverzekering waarvoor de gebruikers alleen betalen als zij daadwerkelijk op reis zijn. De verzekering is...

Mobiele telefoon viel niet onder 'bagage' maar 'kostbaarheden'

Mobiele telefoon viel niet onder 'bagage' maar 'kostbaarheden'

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483) De consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon. De verzekeraar...

Strikter gekeken naar nut zakelijke reizen

Strikter gekeken naar nut zakelijke reizen

Met de coronapandemie die op zijn eind loopt, herwaarderen werkgevers het nut en de noodzaak van internationale zakelijke reizen en mobiliteit. Nu het reizen in...

E-bike stuwende kracht achter fietsverzekeringen

E-bike stuwende kracht achter fietsverzekeringen

Het meest wordt er naar een fietsverzekering voor een elektrische fiets gezocht. Speed pedelecs en racefietsen completeren de Top Drie van meest gezochte soorten...

Aantal reisverzekeringen weer op niveau van voor corona

Aantal reisverzekeringen weer op niveau van voor corona

ING ziet de reislust duidelijk toenemen. Dit blijkt uit het aantal afgesloten reisverzekeringen in 2022, dat met 50 procent is toegenomen ten opzichte van dezelfde...

Reisverzekeraar hoefde geannuleerde retourvlucht niet te vergoeden

Reisverzekeraar hoefde geannuleerde retourvlucht niet te vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2022-0267) De consument heeft de verzekeraar verzocht zijn schade te vergoeden doordat de vluchtmaatschappij zijn retourvlucht naar Nederland...

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

In haar nieuwe campagneconcept verbeeldt Ohra positieve ervaringen van de klant met de verzekeraar. “Deze meer emotionele koers moet uiteindelijk zorgen voor...