Bekende naam geldverstrekker duur betaald

Gerard Looijen Jungo 2019

Ruim een miljard euro. Dat is het prijskaartje van de naam van een grootbank op het hypotheekcontract van starters. Aldus Jungo in een blog

Gerard Looijen becijfert: "Gemiddeld betaalt een starter bij een hypotheek van 250.000 euro bij de drie grote partijen 136.093 euro aan kosten over de looptijd van de hypotheek. Bij een Jungo-hypotheek is dat 118.533 euro. Het verschil: 17.560 euro per hypotheek. Bij 57.200 hypotheken in 2018 hebben we het dus over ruim een miljard euro. (Berekening op basis van looptijdrente.nl, met basis- of budgetrente, een rentevast periode van 20 jaar en een financiering van 100 procent van de marktwaarde van de woning.)

Looijen roept hypotheekadviseurs op te vergelijken op euro's in plaats van rente: "Ik begrijp het wel, rente is lekker abstract en makkelijk te vergelijken. Bijvoorbeeld wanneer het gaat bij het vergelijken van een nieuwkomer op de markt met 'de gevestigde orde'. In het gesprek tussen de klant en de adviseur gaat het dan vaak als volgt: "Die bank is wel 0,2 procent duurder dan die Jungo-hypotheek, maar de (bekende) naam van die bank geeft wel vertrouwen."

"Aanbieders moeten duidelijk zijn over de kosten van een hypotheek. Daarbij hoort ook: helder zijn over de kosten in euro’s. De adviseur heeft de belangrijke taak om de klant goed te adviseren. En daarbij hoort ook: Duidelijk laten zien wat de klant bij de diverse aanbieders in euro’s betaalt."

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Gemiddeld kunnen consumenten 7.655 euro besparen met onafhankelijk hypotheekadvies

Gemiddeld kunnen consumenten 7.655 euro besparen met onafhankelijk hypotheekadvies

Gemiddeld kan een consument 7.655 euro besparen aan rente door onafhankelijk hypotheekadvies in te winnen. Dat stelt ikbenfrits.nl. Benine Bijleveld van Ikbenfrits:...

Soort AOW verkeerd ingeschat

Soort AOW verkeerd ingeschat

(Kifid-uitspraak GC 2021-0175) De consument heeft zich voor advies bij het verhogen en oversluiten van haar hypothecaire geldlening tot de adviseur gewend. De potentiële...

Adviseur onvoldoende bewust van sturend effect noemen maximale hypotheekbedrag

Adviseur onvoldoende bewust van sturend effect noemen maximale hypotheekbedrag

Onderzoek toont aan dat het noemen van het maximale hypotheekbedrag als anker kan werken en consumenten zo stuurt naar hogere hypotheken. In een reactie zegt minister...

Zoeken naar antwoorden op daling bijverbanden hypotheek

Zoeken naar antwoorden op daling bijverbanden hypotheek

BNP Paribas Cardif, Scildon en Bureau DFO hebben in een tweetal bijeenkomsten met een aantal stakeholders gesproken over de verminderde aandacht die adviseurs Hypothecair...

"Klant juist ook in beheer gebaat bij advies"

"Klant juist ook in beheer gebaat bij advies"

De Hypotheekshop noemt het opmerkelijk dat er vanuit overheid en toezichthouder strenge eisen gelden bij het afsluiten van een hypotheek, maar dat deze niet gelden...

Mensen lezen wat ze willen lezen

Mensen lezen wat ze willen lezen

Woensdag bood een FD-artikel een goed voorbeeld dat mensen lezen wat ze willen lezen. Het artikel stelde: "Hypotheekadvies gaat de komende jaren drastisch veranderen....

Onafhankelijk hypotheekadvies kost gemiddeld 2.375 euro

Onafhankelijk hypotheekadvies kost gemiddeld 2.375 euro

Hypotheekconsumenten betalen gemiddeld 2.375 euro aan een onafhankelijk adviseur voor advies en bemiddeling. Dat blijkt uit onderzoek onder 8.969 consumenten door...

Jungo-hypotheek verkrijgbaar bij alle CMIS-labels

Jungo-hypotheek verkrijgbaar bij alle CMIS-labels

De crowdfundinghypotheek van Jungo is verkrijgbaar bij alle franchise-labes van CMIS: De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur.  Mark de Rijke, directeur...

Faster Forward koppelt software aan De Energie Raadgever

Faster Forward koppelt software aan De Energie Raadgever

Faster Forward heeft Elements gekoppeld met De Energie Raadgever. Door deze combinatie kunnen financieel adviseurs eenvoudig het hypotheekadvies verduurzamen en...

Jungo: het gaat om verbinden

Jungo: het gaat om verbinden

De nieuwe technologie, big data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid, het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘verfrissend!’...