Bevolkingsgroei vrijwel terug op niveau van voor corona

Amsterdam mensen via Pixabay

De Nederlandse bevolking groeide in 2021 met naar schatting 118.000 inwoners, tot bijna 17,6 miljoen. De groei was 50.000 hoger dan de toename van het aantal inwoners in 2020. Er kwamen meer immigranten naar Nederland, terwijl minder mensen het land verlieten. Er overleden ongeveer net zo veel mensen als in 2020, maar er werden meer kinderen geboren. Dat blijkt uit de meest recente ramingen van het CBS.

In 2020 halveerde de bevolkingsgroei nog ten opzichte van 2019: de groei door buitenlandse migratie was lager, en er kwamen geen inwoners bij door natuurlijke aanwas (geboorte minus sterfte).

Het aantal mensen dat overleed was in 2021 opnieuw relatief hoog, met naar verwachting ruim 168.000 overledenen. Sinds begin augustus ligt de sterfte boven de verwachte sterfte, en ook aan het begin van het jaar - tijdens de derde golf van de coronapandemie – overleden meer mensen dan verwacht voor die periode.

Bevolkingsgroei in 2020 gehalveerd

De bevolking van Nederland groeide in coronajaar 2020 minder snel dan in voorgaande jaren. Het CBS: "Er kwamen naar schatting 63.000 inwoners bij, de helft minder...