Bij ‘eigen schuld’ is de solidariteit beduidend lager

Handen via Pixabay

Nederlanders zijn solidair met mensen die een hogere premie moeten betalen vanwege een hoger risico. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Vereende. Wel zijn de respondenten beduidend minder solidair wanneer een hoger risico is gebaseerd op het eigen gedrag (zoals schadeverleden of fraude) dan wanneer verzekeringsnemers geen directe invloed hebben op het hogere risico (zoals leeftijd of postcode).

De Vereende heeft het onderzoek laten uitvoeren door het onderzoeksbureau MWM2 door middel van een online enquête. Deze is door 521 mensen ingevuld. Het onderzoek is specifiek gericht op motorrijtuigverzekeringen.

Meer dan helft van de respondenten (53 procent) vindt mensen met een lager risico op schades mee moeten betalen voor mensen met een hoger risico, als zij niks aan dat hogere risico kunnen doen (zoals leeftijd of postcode). Op deze manier krijgt iedereen een min of meer betaalbare premie.

Wanneer het hogere risico op schade komt door het eigen gedrag, zoals schadeverleden of fraude, vindt nog maar 20 procent van de respondenten dat mensen met een lager risico op schades mee moeten betalen voor mensen met een hoger risico.

Vrouwen blijken meer solidair te zijn dan mannen. Dit komt vooral tot uiting bij gevallen waar de verzekerde zelf geen invloed heeft op de hoogte van het risico. Andere onderzochte factoren als aantal schadevrije jaren, inkomen, leeftijd, doneren aan goede doelen of doen van vrijwilligerswerk hebben geen significante invloed.

Reactie toevoegen

 
De Vereende biedt nu ook duurzaam schadeherstel

De Vereende biedt nu ook duurzaam schadeherstel

Klanten met een inboedel-/opstalverzekering van de Vereende kunnen voortaan ook kiezen voor duurzaam schadeherstel. De Vereende is in dit verband een samenwerking...

De Vereende, RDW en adviseurs maken verzekeren motorvoertuigen eenvoudiger

De Vereende, RDW en adviseurs maken verzekeren motorvoertuigen eenvoudiger

De Vereende, RDW en assurantieadviseurs slaan de handen ineen tegen onverzekerbaarheid.  Dit door onnodige stappen over te slaan zodat het verzekeren van motorvoertuigen...

De Vereende verhuist naar gebouw Verbond

De Vereende verhuist naar gebouw Verbond

De Vereende verhuist volgend jaar september naar het pand van het Verbond van Verzekeraars in Den Haag. De verzekeraar van bijzondere risico’s betrekt de vierde,...

Impliciete uitsluiting

Impliciete uitsluiting

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 5) Met de regelmaat van de klok buigen verzekeraars zich over de vraag of, dan wel hoe ze hun premies beter kunnen afstellen op...

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs die gebruikmaken van de RijBeterBox kunnen bij een goede score een premiekorting 'verdienen' bij de Vereende. De RijBeterBox werd begin dit jaar gelanceerd....

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

De Vereende zag in coronajaar 2021 het premievolume toenemen met 5 procent tot 55,6 miljoen euro. Het netto resultaat kwam uit op 2,8 miljoen euro. Volgens de Vereende...

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Nieuwe risico’s: als er één verzekeraar is die weet hoe je daarmee...

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

De Dutch Aviation Pool (DAP) is na bijna 80 jaar opgeheven. De pool voor luchtvaartverzekeringen heeft de afgelopen jaren de laatste schades afgewikkeld en het resterende...

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

De Vereende heeft de eerste RijBeterBox uitgereikt aan taxichauffeur Roy Raghoenath. Met een RijBeterBox krijgt de chauffeur zijn rijgedrag inzichtelijk. Doel van...

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

De Vereende start binnenkort met het stellen van vragen in het aanvraagproces over de reden waarom een (aspirant) klant een aanvraag voor een verzekering doet. Voor...