Bijna 70 procent vrouwen vindt ondernemerschap beste keuze ooit

Vrouw via Pixabay 2

Nederlandse vrouwelijke zelfstandigen vinden de flexibiliteit en het  maken van impact het allerbelangrijkste om te kiezen voor het ondernemerschap. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Movir en DAS, gepubliceerd op Internationale Vrouwendag. “De positieve drive onder deze groep is opvallend te noemen, want deze tijden kennen ook voor zelfstandigen de nodige zorgen”, aldus de verzekeraars. “Ruim een op de vijf respondenten geeft aan een verslechterde conditie of zelfs gezondheidsproblemen te ervaren sinds het ondernemerschap. Daar komt bij  dat een op de tien nooit tijd heeft voor zichzelf en 64 procent heeft slechts ‘soms’ tijd voor zichzelf. Vrouwelijke  ondernemers ervaren een druk bestaan en de weinige vrije tijd die over is, wordt vooral besteed aan de kinderen en partner.”

Vrouwelijke ondernemers presteren op de top van hun kunnen door de combinatie van opvoeding en ondernemerschap. Ruim 40 procent van de ondernemers met thuiswonende kinderen geeft aan dat de opvoeding ervoor zorgt dat zakelijke doelen minder snel bereikt worden.

Bijna de helft van de respondenten slaapt slecht tot zeer slecht. Ruim een op de tien heeft te maken (gehad) met een juridisch geschil.

Succesvol

Ondanks het gebrek aan tijd, slagen de meeste vrouwelijke ondernemers er in om succesvol te zijn. Maar liefst 65 procent van de respondenten geeft haar zakelijk succes het rapportcijfer 8 of hoger. De definitie van zakelijk  succes wordt in volgorde van belangrijkheid aangegeven met onafhankelijk zijn, vrijheid hebben, flexibel kunnen zijn, impact maken en waardevolle relaties aangaan.

68 procent vindt de keuze voor het zelfstandig ondernemerschap de beste keuze ooit.

Steunpilaar nummer 1 voor vrouwelijke ondernemers is hun levenspartner, ruim 85 procent geeft dat aan. Maar ook de huishoudelijk hulp is voor ruim 50 procent (zeer) belangrijk en daarmee een onmisbare schakel in het supportsysteem.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Partner in kennis SVC Groep in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Hoewel het verminderen van ongelijkheid één van de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde...

Wie ken je?

Wie ken je?

(Henk Jansen, Expat Mortgages, in VVP 5-2023) Een veel gehoorde uitspraak in de zakelijke wereld is: het gaat er niet om wie je bent (of wat je kunt) maar wie...

ARAG partner GAP200 (Emma at Work)

ARAG partner GAP200 (Emma at Work)

ARAG is partner geworden van de GAP200, een netwerk van bedrijven en organisaties die het werk en gedachtegoed van Emma at Work steunen. Emma at Work wil de kloof...

Centraal platform voor nieuwe generatie financieel adviseurs

Centraal platform voor nieuwe generatie financieel adviseurs

De Goudse, Nh1816 en Scildon verkennen in samenwerking met Bureau DFO de ontwikkeling van een centraal platform waar iedereen die overweegt om zich als zelfstandig...

In nieuwe VVP: pleidooien voor meer diversiteit

In nieuwe VVP: pleidooien voor meer diversiteit

Diana Zandbergen en Seada van den Herik (WIFS) pleiten in de nieuwe VVP (3-2023) voor meer vaart bij het vergroten van de vrouwelijke vertegenwoordiging en gendergelijkheid...

Met dit tempo zijn we pas in 2043 op 50/50!

Met dit tempo zijn we pas in 2043 op 50/50!

(Seada van den Herik en Diana Zandbergen in VVP 3, 2023) Het tempo van de toename van vrouwelijke vertegenwoordiging in de financiële sector is nog altijd...

bunq doneert aan Next Level voor meer diversiteit in de techsector

bunq doneert aan Next Level voor meer diversiteit in de techsector

bunq doneert 100.000 euro aan Next Level, een non-profit samenweking tussen bunq en ondernemers achter CapitalT, Tomtom en Mediamonks voor meer diversiteit in de...

Zonder gelijkwaardigheid geen toekomst voor financiële sector

Zonder gelijkwaardigheid geen toekomst voor financiële sector

(WIFS in VVP 06-2022) Women in Financial Services (WIFS) is opgericht na de financiële crisis vanwege ‘de overheersende masculiene cultuur die een belangrijke...

Dazure: zorgen dat vrouwen geldzaken interessanter vinden

Dazure: zorgen dat vrouwen geldzaken interessanter vinden

Maar liefst 83 procent van de vrouwen in Dazure-onderzoek zegt volledig op de hoogte te zijn van de gezamenlijke financiële situatie van hun huishouden. Bijna...

Webinar 'Vrouw, werk & levensfase'

Webinar 'Vrouw, werk & levensfase'

Speciaal voor verzekerden organiseert a.s.r. op Internationale Vrouwendag, 8 maart, om 15.00 uur het webinar ‘Vrouw, werk en levensfase’. In het webinar...