CMIS Franchise: de plus- en pijnpunten bij geldverstrekkers

Stijgende rente

Adviseurs zijn tevreden over de dienstverlening van geldverstrekkers, ook als zijn er wel enkele verbeterpunten,zoals de afwikkeling van hypotheekaanvragen van zelfstandigen. Dit blijkt uit de meest recente kwartaalmeting (vierde kwartaal 2021) van de tevredenheid over geldverstrekkers, gebaseerd op de bij CMIS Franchise werkzame adviseurs en binnendienstmedewerkers (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur).

Opvallende trend, zo blijkt uit de kwartaalmeting, is dat er voor het opvangen van aanvraagpieken, ziektes of vakanties samenwerking wordt gezocht met serviceproviders of servicers als Quion of BCMGlobal. Op deze wijze ontstaat er een soort hybride midoffice. "Naast het inregelen van een achtervang zien we ook andere verbeteringen zoals werken met een vaste dossierbehandelaar, telefonisch contact opnemen met het kantoor in plaats van mailen en het opzetten van fastlanes. Tot slot wordt er ingezet op het maken van accuratere voorspellingen van het aantal te verwachte aanvragen. Dat is lastig, zeker in het geval van renteverhogingen."

Ondanks de positieve ontwikkelingen constateert CMIS dat bepaalde adviessituaties structureel minder goed worden beoordeeld. "De afwikkeling van hypotheekaanvragen van zelfstandigen is bij de meeste aanbieders duidelijk minder dan die van overige inkomens. De beoordeling duurt langer, er worden meer (extra) stukken opgevraagd en er is discussie over het inkomen en de ruimte in het acceptatiekader. Uiteraard is ook hier altijd sprake van een wisselwerking met de adviseur en gaat het soms om hele complexe aanvragen. Evenzo bij beheer (omzetting, verhoging, einde relatie) willen aanvragen regelmatig meer tijd vergen dan staat voor nieuwe aanvragen. Verder is er wel eens verbazing bij adviseurs over de hoeveelheid (aanvullende) documenten die voor bestaande klanten van geldverstrekkers dient te worden aangeleverd."

Pijnpunt is ook de Wwft en de controle op de herkomst van eigen middelen. "Aanbieders hebben procedures ontwikkeld om controles uit te voeren. Hoewel deze in de regel snel kunnen worden uitgevoerd, gebeurt het dat dossiers dagenlang van de radar verdwijnen. Klanten die rechtstreeks met vragen door de geldverstrekker worden benaderd, krijgen nog wel eens het gevoel als verdachte te worden behandeld. Ten slotte worden de extra stukken in het kader van deze witwascontroles - aanbieders verschillen in wat voor documenten moeten worden aangeleverd - vaak in een laat stadium opgevraagd, wat leidt tot vertraging van het dossier."

Reactie toevoegen

 
Meer over
CMIS: dienstverlening geldverstrekkers stabiel ondanks grote drukte

CMIS: dienstverlening geldverstrekkers stabiel ondanks grote drukte

De dienstverlening van de geldverstrekkers is in het eerste kwartaal van 2022 stabiel gebleven, ondanks enorme drukte, zo blijkt uit de meest recente kwartaalmeting...

Miranda van Rijswijk nieuwe Channel Distributie Manager Merius

Miranda van Rijswijk nieuwe Channel Distributie Manager Merius

Miranda van Rijswijk is de nieuwe Channel Distributie Manager voor Merius Hypotheken. In deze nieuwe rol is Van Rijswijk onder meer verantwoordelijk voor het aangaan...

CMIS van start met Impact Hypotheken

CMIS van start met Impact Hypotheken

Impact Hypotheken, het nieuwe duurzame label van CMIS Group, gaat de aankoop en het bezit van woningen met minimaal energielabel A én het verduurzamen van...

CMIS Franchise start samenwerking met Financium

CMIS Franchise start samenwerking met Financium

CMIS Franchise en kredietspecialist Financium zijn een samenwerking aangegaan. Dankzij de nieuwe, centrale samenwerking krijgen de adviseurs van De Hypotheekshop,...

CMIS-deelnemers: Lloyds Bank beste midoffice

CMIS-deelnemers: Lloyds Bank beste midoffice

Lloyds Bank had in het tweede kwartaal van 2021 de beste midoffice, zo blijkt uit de kwartaalmeting van de tevredenheid over geldverstrekkers, gebaseerd op de bij...

CMIS naar ruim 250 vestigingen

CMIS naar ruim 250 vestigingen

CMIS Franchise zag in de eerste helft van dit jaar tien nieuwe vestigingen toegevoegd aan haar adviesketens  Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur.....

Hypotheekadviseur wil betrouwbare en voorspelbare geldverstrekkers

Hypotheekadviseur wil betrouwbare en voorspelbare geldverstrekkers

Betrouwbaarheid en voorspelbaarheid blijken keer op keer cruciale waarden voor adviseurs, zeker in de huidige woningmarkt. Aldus De Hypotheekshop bij de bekendmaking...

Pilot van start om snel hyptheekdata te delen

Pilot van start om snel hyptheekdata te delen

Aegon Hypotheken, HDN, Faster Forward en CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur) zijn een pilot gestart waardoor adviseurs hypotheekdata...

"Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank een verkoper is"

"Belangrijk dat klant snapt dat adviseur bank een verkoper is"

"Het is ongelooflijk belangrijk dat klanten snappen dat de (hypotheek)adviseur bij de bank een verkoper is met enkel producten van één merk." Dat stelt...

Bijna alle hypotheekadviseurs worden opgeleid tot Adviseur Duurzaam Wonen

Bijna alle hypotheekadviseurs worden opgeleid tot Adviseur Duurzaam Wonen

Dit jaar wordt circa tachtig procent van alle hypotheekadviseurs opgeleid tot Adviseur Duurzaam Wonen. Zo'n tachtig bedrijven en instanties uit de hypotheekmarkt...