CMIS Franchise: de plus- en pijnpunten bij geldverstrekkers

Stijgende rente

Adviseurs zijn tevreden over de dienstverlening van geldverstrekkers, ook als zijn er wel enkele verbeterpunten,zoals de afwikkeling van hypotheekaanvragen van zelfstandigen. Dit blijkt uit de meest recente kwartaalmeting (vierde kwartaal 2021) van de tevredenheid over geldverstrekkers, gebaseerd op de bij CMIS Franchise werkzame adviseurs en binnendienstmedewerkers (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur).

Opvallende trend, zo blijkt uit de kwartaalmeting, is dat er voor het opvangen van aanvraagpieken, ziektes of vakanties samenwerking wordt gezocht met serviceproviders of servicers als Quion of BCMGlobal. Op deze wijze ontstaat er een soort hybride midoffice. "Naast het inregelen van een achtervang zien we ook andere verbeteringen zoals werken met een vaste dossierbehandelaar, telefonisch contact opnemen met het kantoor in plaats van mailen en het opzetten van fastlanes. Tot slot wordt er ingezet op het maken van accuratere voorspellingen van het aantal te verwachte aanvragen. Dat is lastig, zeker in het geval van renteverhogingen."

Ondanks de positieve ontwikkelingen constateert CMIS dat bepaalde adviessituaties structureel minder goed worden beoordeeld. "De afwikkeling van hypotheekaanvragen van zelfstandigen is bij de meeste aanbieders duidelijk minder dan die van overige inkomens. De beoordeling duurt langer, er worden meer (extra) stukken opgevraagd en er is discussie over het inkomen en de ruimte in het acceptatiekader. Uiteraard is ook hier altijd sprake van een wisselwerking met de adviseur en gaat het soms om hele complexe aanvragen. Evenzo bij beheer (omzetting, verhoging, einde relatie) willen aanvragen regelmatig meer tijd vergen dan staat voor nieuwe aanvragen. Verder is er wel eens verbazing bij adviseurs over de hoeveelheid (aanvullende) documenten die voor bestaande klanten van geldverstrekkers dient te worden aangeleverd."

Pijnpunt is ook de Wwft en de controle op de herkomst van eigen middelen. "Aanbieders hebben procedures ontwikkeld om controles uit te voeren. Hoewel deze in de regel snel kunnen worden uitgevoerd, gebeurt het dat dossiers dagenlang van de radar verdwijnen. Klanten die rechtstreeks met vragen door de geldverstrekker worden benaderd, krijgen nog wel eens het gevoel als verdachte te worden behandeld. Ten slotte worden de extra stukken in het kader van deze witwascontroles - aanbieders verschillen in wat voor documenten moeten worden aangeleverd - vaak in een laat stadium opgevraagd, wat leidt tot vertraging van het dossier."

Reactie toevoegen

 
Meer over
CMIS Franchise: ABN Amro hypotheekaanbieder van het jaar 2019

CMIS Franchise: ABN Amro hypotheekaanbieder van het jaar 2019

CMIS Franchise heeft ABN Amro uitgeroepen tot hypotheekaanbieder van het jaar 2019. Het is de eerste keer dat de hypotheekadviesketen (De Hypotheekshop, Huis &...

Jungo-hypotheek verkrijgbaar bij alle CMIS-labels

Jungo-hypotheek verkrijgbaar bij alle CMIS-labels

De crowdfundinghypotheek van Jungo is verkrijgbaar bij alle franchise-labes van CMIS: De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur.  Mark de Rijke, directeur...

CMIS Franchise stoomt door naar 250 vestigingen

CMIS Franchise stoomt door naar 250 vestigingen

CMIS Franchise heeft in het eerste kwartaal van 2019 acht nieuwe kantoren verwelkomd bij haar labels De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur. Dat brengt...

CMIS Franchise: samenwerking met Colibri

CMIS Franchise: samenwerking met Colibri

De drie formules van CMIS Franchise – De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur – bieden sinds kort ook Colibri Hypotheken aan. Mark de Rijke,...

Tulp Hypotheken in assortiment formules CMIS Franchise

Tulp Hypotheken in assortiment formules CMIS Franchise

De franchiseformules van CMIS hebben Tulp Hypotheken toegevoegd aan hun assortiment. Het is de eerste keten waarmee Tulp Hypotheken samenwerkt. Het betreft De Hypotheekshop,...