Consument moet duidelijk motiveren waarom adviseur zorgplicht geschonden zou hebben

Spaanse vlag via Pixabay

(Kifid-uitspraken GC 2021-0674 en GC 2021-0675) De consument en zijn echtgenote zijn voor een longrevalidatie van de echtgenote van tien weken naar Spanje afgereisd. Omdat het revalidatiecentrum door de lockdown is gesloten en door het revalidatiecentrum werd ontraden om te vliegen, hebben de consument en zijn echtgenote een appartement en een camper gehuurd. Zij vinden dat de verzekeraar of de tussenpersoon deze kosten moet betalen. De consument heeft evenwel niet uitgelegd waarom de tussenpersoon hem onjuist heeft geadviseerd. Daarnaast oordeelt de Geschillencommissie dat geen verband tussen de schade en het verwijt dat de tussenpersoon de consumenten niet op de verplichting uit de verzekeringsvoorwaarden heeft gewezen.

De commissie: “De consumenten verwijten de tussenpersoon (Doornhegge & Duthler) dat hij hen bij de totstandkoming van de verzekering onjuist heeft geadviseerd. Zonder nadere motivering, die ontbreekt, kan de commissie niet vaststellen of de tussenpersoon zijn zorgplicht jegens de consumenten heeft geschonden door onjuist te adviseren. Voornoemd verwijt treft daarom geen doel.

“De consumenten verwijten de tussenpersoon ook dat hij tijdens het contact over de afhandeling van de schade door de lockdown heeft verzuimd hen erop te wijzen dat zij alleen aanspraak op een uitkering onder de verzekering zouden hebben, als zij eerst aan SOS International toestemming hadden gevraagd om de kosten te maken en zij die toestemming hadden gekregen. Naar het oordeel van de commissie kan in het midden blijven of dit verwijt terecht is. Zelfs als wordt aangenomen dat dit verwijt juist is, leidt dit niet tot aansprakelijkheid van de tussenpersoon voor de gestelde schade. In de zaak van de consumenten tegen de verzekeraar heeft de commissie geoordeeld dat de door de consumenten gemaakte kosten niet zijn gedekt onder de verzekering. Dit betekent dat de schade van de consumenten niet het gevolg is van de vermeende tekortkoming van de tussenpersoon.”

De verzekeraar (a.s.r.) kan niet worden aangesproken, aldus de commissie, “omdat alleen reizen met een uitsluitend recreatief karakter zijn verzekerd. En dat is hier niet het geval”.

De consumenten vorderden cira 3.000 euro.

Reactie toevoegen

 
Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...