Consumentenbond: "hypotheekadvies moet beter"

Bart Combée

Een steekproef van de Consumentenbond met mysteryshoppers laat zien dat "hypotheekadviestrajecten gebreken vertonen. Met name de onduidelijkheid over het aantal geldverstrekkers dat door hypotheekadviseurs wordt vergeleken stuit ons tegen de borst".

 

De Consumentenbond: "Bij hypotheekvergelijkingssite Hypotheek24 kunnen klanten een hypotheek afsluiten zonder advies, voor 650 euro. Op de website staat in koeienletters: ‘We vergelijken onafhankelijk álle hypotheekverstrekkers en bieden dus altijd de laagste rente’. Die belofte maakt Hypotheek24 niet waar. De site doet slechts zaken met negen hypotheekaanbieders. Tegen Hypotheek24 dient de Consumentenbond daarom een klacht in bij de Reclame Code Commissie.

"Bij de Rabobank staat in het algemene dienstverleningsdocument (dvd) over hypotheken en op de website: ‘Wij kunnen u adviseren over verzekeringen van andere aanbieders’. Maar Rabobank adviseert vrijwel uitsluitend verzekeringen van Interpolis. Volgens de bank: ‘In specifieke situaties kan het voorkomen dat wij klanten een andere aanbieder aandragen’."
"De uitkomsten illustreren dat sommige financieel dienstverleners consumenten slecht informeren over de aard, reikwijdte en prijs van advies- en bemiddeldiensten", aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. "Zo is het dienstverleningsdocument, dat volgens de wet verplicht aan consumenten geven moet worden, in de praktijk vrijwel nutteloos, als het al wordt verstrekt."

De Consumentenbond gaat het probleem aan de orde stellen bij de politiek, bijvoorbeeld bij de evaluatie later dit jaar van het verbod op het betalen van provisies door aanbieders aan financieel tussenpersonen en adviseurs. Combée: "We willen dat de politiek zich dan sterk maakt voor een betere informatieverschaffing aan consumenten."

 

Het volledige verhaal van de mysteryshoppers is te lezen in de Consumentengids van april 2017. 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Harry Hospers - 23 maart 2017

De conclusie dat het DVD een in de praktijk vrijwel een nutteloos instrument is, gaat volgens mij veel te ver. Overigens prima dat de Consumentenbond dit onderzoek doet. Naar mijn mening zou de Consumentenbond beter kunnen stellen dat het ontbreekt aan handhaving en controle.

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Schadevrije jaren kunnen per 1 januari na overlijden worden overgedragen aan de achtergebleven partner en verdeeld worden onder ex-partners na een scheiding. Ook...

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail hebben in samenwerking met Rulecube een pre-indicatie ontwikkeld voor hypotheken. Deze innovatie geeft vanuit elke fase in het adviesproces direct...

Hidde Coebergh (ING): “Klant op tijd aan tafel hypotheekadviseur krijgen”

Hidde Coebergh (ING): “Klant op tijd aan tafel hypotheekadviseur krijgen”

De Intermediair Index die ING woensdag heeft gelanceerd, benadrukt het belang van goed en zeker ook tijdig advies, stelt directeur Hidde Coebergh van Wonen ING....

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...