Consumentenbond: "hypotheekadvies moet beter"
Een steekproef van de Consumentenbond met mysteryshoppers laat zien dat "hypotheekadviestrajecten gebreken vertonen. Met name de onduidelijkheid over het aantal geldverstrekkers dat door hypotheekadviseurs wordt vergeleken stuit ons tegen de borst".
De Consumentenbond: "Bij hypotheekvergelijkingssite Hypotheek24 kunnen klanten een hypotheek afsluiten zonder advies, voor 650 euro. Op de website staat in koeienletters: ‘We vergelijken onafhankelijk álle hypotheekverstrekkers en bieden dus altijd de laagste rente’. Die belofte maakt Hypotheek24 niet waar. De site doet slechts zaken met negen hypotheekaanbieders. Tegen Hypotheek24 dient de Consumentenbond daarom een klacht in bij de Reclame Code Commissie.
"Bij de Rabobank staat in het algemene dienstverleningsdocument (dvd) over hypotheken en op de website: ‘Wij kunnen u adviseren over verzekeringen van andere aanbieders’. Maar Rabobank adviseert vrijwel uitsluitend verzekeringen van Interpolis. Volgens de bank: ‘In specifieke situaties kan het voorkomen dat wij klanten een andere aanbieder aandragen’."
"De uitkomsten illustreren dat sommige financieel dienstverleners consumenten slecht informeren over de aard, reikwijdte en prijs van advies- en bemiddeldiensten", aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. "Zo is het dienstverleningsdocument, dat volgens de wet verplicht aan consumenten geven moet worden, in de praktijk vrijwel nutteloos, als het al wordt verstrekt."
De Consumentenbond gaat het probleem aan de orde stellen bij de politiek, bijvoorbeeld bij de evaluatie later dit jaar van het verbod op het betalen van provisies door aanbieders aan financieel tussenpersonen en adviseurs. Combée: "We willen dat de politiek zich dan sterk maakt voor een betere informatieverschaffing aan consumenten."
Het volledige verhaal van de mysteryshoppers is te lezen in de Consumentengids van april 2017.
Reactie toevoegen
Reacties
Harry Hospers - 23 maart 2017
De conclusie dat het DVD een in de praktijk vrijwel een nutteloos instrument is, gaat volgens mij veel te ver. Overigens prima dat de Consumentenbond dit onderzoek doet. Naar mijn mening zou de Consumentenbond beter kunnen stellen dat het ontbreekt aan handhaving en controle.
Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald
Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...
Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"
Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...
Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"
De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...
Kifid past leer van de kansschade toe
(Kifid-uitspraak GC 2021-0609) De consument heeft zich tot de adviseur gewend voor advies en bemiddeling bij het verkrijgen van een financiering voor een nieuwbouwwoning....
Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit
De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...
Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro
De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...
Gemiddeld kunnen consumenten 7.655 euro besparen met onafhankelijk hypotheekadvies
Gemiddeld kan een consument 7.655 euro besparen aan rente door onafhankelijk hypotheekadvies in te winnen. Dat stelt ikbenfrits.nl. Benine Bijleveld van Ikbenfrits:...
Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen
De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...
(Kifid-uitspraak GC 2021-0175) De consument heeft zich voor advies bij het verhogen en oversluiten van haar hypothecaire geldlening tot de adviseur gewend. De potentiële...
Adviseur onvoldoende bewust van sturend effect noemen maximale hypotheekbedrag
Onderzoek toont aan dat het noemen van het maximale hypotheekbedrag als anker kan werken en consumenten zo stuurt naar hogere hypotheken. In een reactie zegt minister...