Consumentenbond: "hypotheekadvies moet beter"

Bart Combée

Een steekproef van de Consumentenbond met mysteryshoppers laat zien dat "hypotheekadviestrajecten gebreken vertonen. Met name de onduidelijkheid over het aantal geldverstrekkers dat door hypotheekadviseurs wordt vergeleken stuit ons tegen de borst".

 

De Consumentenbond: "Bij hypotheekvergelijkingssite Hypotheek24 kunnen klanten een hypotheek afsluiten zonder advies, voor 650 euro. Op de website staat in koeienletters: ‘We vergelijken onafhankelijk álle hypotheekverstrekkers en bieden dus altijd de laagste rente’. Die belofte maakt Hypotheek24 niet waar. De site doet slechts zaken met negen hypotheekaanbieders. Tegen Hypotheek24 dient de Consumentenbond daarom een klacht in bij de Reclame Code Commissie.

"Bij de Rabobank staat in het algemene dienstverleningsdocument (dvd) over hypotheken en op de website: ‘Wij kunnen u adviseren over verzekeringen van andere aanbieders’. Maar Rabobank adviseert vrijwel uitsluitend verzekeringen van Interpolis. Volgens de bank: ‘In specifieke situaties kan het voorkomen dat wij klanten een andere aanbieder aandragen’."
"De uitkomsten illustreren dat sommige financieel dienstverleners consumenten slecht informeren over de aard, reikwijdte en prijs van advies- en bemiddeldiensten", aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. "Zo is het dienstverleningsdocument, dat volgens de wet verplicht aan consumenten geven moet worden, in de praktijk vrijwel nutteloos, als het al wordt verstrekt."

De Consumentenbond gaat het probleem aan de orde stellen bij de politiek, bijvoorbeeld bij de evaluatie later dit jaar van het verbod op het betalen van provisies door aanbieders aan financieel tussenpersonen en adviseurs. Combée: "We willen dat de politiek zich dan sterk maakt voor een betere informatieverschaffing aan consumenten."

 

Het volledige verhaal van de mysteryshoppers is te lezen in de Consumentengids van april 2017. 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Harry Hospers - 23 maart 2017

De conclusie dat het DVD een in de praktijk vrijwel een nutteloos instrument is, gaat volgens mij veel te ver. Overigens prima dat de Consumentenbond dit onderzoek doet. Naar mijn mening zou de Consumentenbond beter kunnen stellen dat het ontbreekt aan handhaving en controle.

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

De Consumentenbond start een onderzoek naar misstanden in de kredietmarkt en gaat gedupeerden helpen om te veel betaalde rente terug te krijgen. De bond: "De kredietverstrekker...

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumenten die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals helpdeskfraude, phishing of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond....

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

De Consumentenbond gaat consumenten helpen met inzicht in en besparen op hun verzekeringen en energiecontracten. Voor de Voordeelcoach werkt de Consumentenbond samen...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekeringen...

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Jaarpremies van WA-autoverzekeringen lopen behoorlijk uiteen, terwijl de voorwaarden in de meeste gevallen grotendeels hetzelfde zijn. Dat constateert de Consumentenbond,...

"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"

"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"

De Consumentenbond wil dat minister Hoekstra garandeert dat consumenten met een spaartegoed tot 100.000 euro geen negatieve spaarrente gaan betalen. De Consumentenbond...

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumenten die in de coronacrisis een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat....

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

De Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep, nadat zij een collectieve rechtszaak over de Waerdeye-polis - volgens de bond een woekerpolis - tegen ASR heeft...