Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

strand parasol via Pixabay

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt uit hun kleine lettertjes (d.d. 7 oktober 2021). Die dekken medische kosten, ongevallen en bagage bijvoorbeeld niet. Maar onduidelijk is hoe actueel die voorwaarden nog zijn. Zo gebruikten twee reisaanbieders verzekeringsvoorwaarden uit 2019, terwijl veel verzekeraars reizen naar oranje bestemmingen nu wél dekken.”

De Consumentenbond adviseert reizigers zonder passende reisverzekering om die af te sluiten na goed te vergelijken. Ook roept de Consumentenbond reisaanbieders op om hun verzekeringsinformatie op orde te brengen. 

Reisaanbieders informeren onvoldoende over financiële risico’s

Veel aanbieders van pakketreizen, aldus de Consumentenbond, waarschuwen hun klanten niet over de financiële risico’s wanneer zij vakanties boeken naar gebieden die op dat moment vanwege corona oranje gekleurd zijn.

Normaal zijn de kosten van annulering of repatriëring voor rekening van de reisorganisatie. Maar bij oranje bestemmingen draaien reizigers hier zelf voor op. 

De Consumentenbond deed op 29 september jongstleden een steekproef bij tien reisorganisaties. Het gaat om: ANWB Reizen, Corendon, Expedia Travel, KLM Holidays (AirTrade), Prijsvrij, Sunweb, The Travel Club, Tix.nl, TUI en Dé VakantierDiscounter.

De bond: "Alleen KLM Holidays wijst bij boeken actief op de financiële risico’s van een reis naar een oranje gebied. ANWB Reizen, Sunweb, The Travel Club en TUI geven aan dat reizigers hun geld terugkrijgen bij een negatief reisadvies. Ze vermelden echter niet dat dit alleen geldt als het gebied geel of groen was op het moment van boeken."

In een reactie stelt Sunweb “op dit moment geen reizen uit te voeren naar oranje gebieden. Klanten kunnen wel alvast reizen boeken naar landen die nu op oranje staan, zoals Turkije en Egypte. Sunweb verwacht deze reizen wel op korte termijn te gaan uitvoeren en zal hier de aanbevelingen van de Consumentenbond in meenemen”.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid laat verzekeraar excuses maken

Kifid laat verzekeraar excuses maken

(Kifid-uitspraak GC 2023-0052) De consument stelt dat de verzekeraar en zijn alarmcentrale geen adequate hulp hebben geboden bij de repatriëring van de man...

Van dwang geen sprake

Van dwang geen sprake

(Kifid-uitspraak GC 2022-1112) Door omstandigheden moest de consument langer in Spanje blijven dan de periode waarvoor de verzekering dekking bood. Dit heeft er...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...

Klant had vroeger moeten opstaan

Klant had vroeger moeten opstaan

(Kifid-uitspraak GC 2022-0785) Dan had de klant maar eerder moeten opstaan om in alle vroegte het busje in te pakken voor de wintersportvakantie in plaats van de...

Bagage vaak verloren of beschadigd in zomermaanden 2022

Bagage vaak verloren of beschadigd in zomermaanden 2022

Uit analyse door Ohra blijkt dat klanten bij het indienen van een schadeclaim voor verloren bagage in 2022 veel vaker verwezen naar een luchthaven dan in de zomers...

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...

Workation gedekt op zakenreisverzekering Knab voor ZZP’ers

Workation gedekt op zakenreisverzekering Knab voor ZZP’ers

Knab introduceert een doorlopende zakelijke reisverzekering voor ZZP’ers. De online bank doet dit samen met insurtech Alicia. De verzekering is ontwikkeld...

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...

Huren studentenverblijf valt niet onder begrip ‘boeken’

Huren studentenverblijf valt niet onder begrip ‘boeken’

(Kifid-uitspraak GC 2022-0655) Partijen verschillen van mening of de geclaimde diefstalschade door de consument onder de dekking van de reisverzekering valt. Naar...