Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

strand parasol via Pixabay

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt uit hun kleine lettertjes (d.d. 7 oktober 2021). Die dekken medische kosten, ongevallen en bagage bijvoorbeeld niet. Maar onduidelijk is hoe actueel die voorwaarden nog zijn. Zo gebruikten twee reisaanbieders verzekeringsvoorwaarden uit 2019, terwijl veel verzekeraars reizen naar oranje bestemmingen nu wél dekken.”

De Consumentenbond adviseert reizigers zonder passende reisverzekering om die af te sluiten na goed te vergelijken. Ook roept de Consumentenbond reisaanbieders op om hun verzekeringsinformatie op orde te brengen. 

Reisaanbieders informeren onvoldoende over financiële risico’s

Veel aanbieders van pakketreizen, aldus de Consumentenbond, waarschuwen hun klanten niet over de financiële risico’s wanneer zij vakanties boeken naar gebieden die op dat moment vanwege corona oranje gekleurd zijn.

Normaal zijn de kosten van annulering of repatriëring voor rekening van de reisorganisatie. Maar bij oranje bestemmingen draaien reizigers hier zelf voor op. 

De Consumentenbond deed op 29 september jongstleden een steekproef bij tien reisorganisaties. Het gaat om: ANWB Reizen, Corendon, Expedia Travel, KLM Holidays (AirTrade), Prijsvrij, Sunweb, The Travel Club, Tix.nl, TUI en Dé VakantierDiscounter.

De bond: "Alleen KLM Holidays wijst bij boeken actief op de financiële risico’s van een reis naar een oranje gebied. ANWB Reizen, Sunweb, The Travel Club en TUI geven aan dat reizigers hun geld terugkrijgen bij een negatief reisadvies. Ze vermelden echter niet dat dit alleen geldt als het gebied geel of groen was op het moment van boeken."

In een reactie stelt Sunweb “op dit moment geen reizen uit te voeren naar oranje gebieden. Klanten kunnen wel alvast reizen boeken naar landen die nu op oranje staan, zoals Turkije en Egypte. Sunweb verwacht deze reizen wel op korte termijn te gaan uitvoeren en zal hier de aanbevelingen van de Consumentenbond in meenemen”.

Reactie toevoegen

 
Meer over
ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes

ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes

Klanten van ING die in het verleden te veel rente betaalden over hun consumptief krediet, krijgen het te veel betaalde geld terug. De Consumentenbond en ING zijn...

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Schadevrije jaren kunnen per 1 januari na overlijden worden overgedragen aan de achtergebleven partner en verdeeld worden onder ex-partners na een scheiding. Ook...

"Businessfocus verandert door corona"

"Businessfocus verandert door corona"

Zeven op de tien (69%) besluitvormers in de financiële dienstverlening geven aan dat de businessfocus van hun organisatie door corona verschoven is naar een...

Kifid: reisverzekering moet hersteld

Kifid: reisverzekering moet hersteld

(Kifid-uitspraak GC 2021-0985) De Geschillencommissie oordeelt dat het volmachtbedrijf de reisverzekering niet eenzijdig en met terugwerkende kracht mocht beëindigen....

Aon verruimt coronadekking op reisverzekering

Aon verruimt coronadekking op reisverzekering

Aon verruimt per direct de dekking op de reisverzekering voor coronagerelateerde zaken voor reizen naar landen met kleurcode oranje. Aon verzekert coronagerelateerde...

Adviseurs over life after corona

Adviseurs over life after corona

VVP vroeg deze zomer branchegenoten, waaronder financieel adviseurs, hoe zij het leven na corona zien. Hybride werken zal blijven, denken de adviseurs, maar of...

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...

Zorgverzekeraars mogen extra kosten corona-aanpak in 2021 nog onderling verdelen

Zorgverzekeraars mogen extra kosten corona-aanpak in 2021 nog onderling verdelen

Zorgverzekeraars mogen dit jaar nog uitzonderlijke meerkosten van de corona-aanpak onderling verdelen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) geantwoord...